Browsing by Author "Berat AHİ"
Now showing 1 - 14 of 14
- Results Per Page
- Sort Options
TRDizin 48-60 Aylık Çocukların Öğretmen Kavramına Yönelik Algılarının Çizimler Aracılığıyla İncelenmesi(2016-01-01) Mehmet Akif CİNGİ; Abdullah Oğuz KILDAN; Berat AHİBu araştırmada, okul öncesi eğitim alan 48-60 aylık çocukların, öğretmen algılarını çizdikleri resimler aracılığıyla ortaya koymak amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden olgubilim kullanılarak yürütülen araştırmada, amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak çalışma grubu oluşturulmuştur. Kastamonu merkez ilçede yer alan üç anaokulu ve 12 anasınıfında ölçütlere uyan toplam 285 çocuğa ulaşılmış, ön inceleme sonucunda 11 çocuğa ait çizimler uygun olmadığı için çıkarılmış ve toplam 274 çocuk ile çalışma grubu oluşturulmuştur. Araştırmada elde edilen veriler Aykaç (2012) tarafından geliştirilen 'Öğretmen Algı Kodlama Listesi' ne göre analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, çocukların büyük bir çoğunluğu öğretmenlerini insan ve kadın olarak algılamaktadır. Çocuklar öğretmenlerini en çok kırda ve okul bahçesinde ayakta dururken resmetmiştirTRDizin A Phenomenological Study on the School Concept of the Children Attending the Forest School(2019-04-01) Deniz KAHRİMAN PAMUK; Berat AHİThe current study aims to understand the experiences of the preschool children attendingforest school in relation to the school phenomenon. To this end, the current study was conducted on astudy group comprised of 32 children. The study was carried out on the basis of thephenomenological model, one of the qualitative research methods. The data of the study werecollected through the children’s drawings and interviews. The collected data were analyzed by usingthe triangulation technique, one of the researcher-centered methods built on post-positivistphilosophy. As a result of the study, it was concluded that the children perceive the forest as a placeand experience it in this way. The forest schools were found to have some strengths in terms of childnaturerelationship, sense of discovery, friendship relations and the place of the play in the child’sschool life. Moreover, a significant number of children stated that they feel good in the forest school.On the basis of all these findings, the researchers point out the importance of the studies to beconducted with different associates and it can be argued that the forest school can reshape thephenomenon called the school and that this is worth researching.TRDizin “Burnumdan Aldığım Nefes Nereye Gidiyor?”: Çocukların Solunum Sistemi Hakkındaki Bilgileri(2017-03-01) Berat AHİ; Sibel BALCIBu araştırmada farklı yaş gruplarında (5, 7 ve 10) eğitimine devam eden çocukların biyolojik temelli karmaşık bir sistem olan solunum sistemine yönelik bilgilerinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Araştırma Türkiye'nin kuzeybatı bölgesinde yer alan orta ölçekli bir ilinde yürütülmüştür. Araştırma kapsamında her yaş grubundan 20 olmak üzere toplam 60 çocukla çalışılmıştır. Çalışma grubunun oluşturulmasında tipik durum örnekleme tekniği kullanılmıştır. Veriler sesli düşünme protokolüyle toplanmıştır. Araştırma sonucunda çalışma grubunda yer alan çocukların solunum sistemine ait organlar arasından en çok ağız, akciğer ve soluk borusuna vurgu yaptıkları sonucuna ulaşılmıştır. Yaş ilerledikçe çocukların vurguladığı solunum sistemine ait organların sayısında da artış görülmektedir. Beş ve yedi yaşta solunum sistemine ait olmayan karın ve mide vurgularının yapıldığı da tespit edilmiştir. Yine çalışma grubundaki çocukların önemli bir bölümünün solunum sisteminin işleyişi hakkında yeterli bilgi düzeyine sahip olmadıkları tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarından yola çıkılarak özellikle karmaşık sistemlerin öğretiminde farklı teknik ve yöntemlerin denenmesi gerektiği, ilerleyen zamanda yapılacak araştırmalar için de bu araştırmanın sınırlılıkları göz önünde bulundurularak farklı karmaşık sistemlere ait ön bilgilerin tespitinin gerekli olduğu vurgulanmıştırTRDizin Çocuk Kitaplarında Yer Alan Hayvan Karakterlerine Çevre Eğitimi Açısından Bakış: İçerik Analizi Çalışması(2019-12-01) Arife PEKER; Berat AHİYapılan bu araştırmanın amacı erken çocukluk dönemineyönelik kitaplarda yer alan hayvanların neler olduğunu tespitetmek, karakter özelliklerini anlamak ve bu özelliklerin nasılyansıtıldığını belirlemektir. Araştırma nitel araştırma modelli olup,veriler içerik analizi tekniğine uygun olarak analiz edilmiştir.Araştırmanın çalışma grubunu belirlemede kriter (ölçüt)örnekleme tekniği kullanılmıştır. Buna göre Türkiye’de kitaplarıyaygın olan, erken çocukluk dönemine yönelik yayınları çok olaniki yayınevi belirlenmiştir. Yayınevlerinin kitapları belirlenenölçütlere göre seçilmiştir. Buna göre çalışma grubunda toplam 51kitap yer almıştır. Çalışma grubunda yer alan kitaplarda 41 farklıtürde hayvana değinildiği tespit edilmiştir. Bu hayvanların tamamıiyi karakter rolünde kullanılırken; 10 tanesine aynı zamanda kötükarakter rolü de verilmiştir. Kötü karakter rolüne sahip hayvanlararasında ayı, kurt, tilki ve kaplan gibi yırtıcı hayvanlar yeralmaktadır. Aynı zamanda kitaplarda hayvanların fiziksel veestetik özellikleri üzerinden de karakter özelliği kurgulandığı tespitedilmiştir. Fiziksel olarak büyük ve güçlü hayvanlar bazıkitaplarda kötü karakter özelliği taşımaktadır. Elde edilenbulgulardan hareketle özellikle kötü karakter özelliği gösterenhayvanlara karşı çocukların olumsuz tutum ve davranışgösterebileceği düşünülmektedir. Bu nedenle özellikleyayınevlerine ve ailelere, kitapların olay örgüsüne ve hayvanlarınkarakter olarak kullanıldığı kitaplarda karakterlerin yansıtılışşekillerine dikkat etmeleri önerilmektedir.TRDizin Eğitim Sisteminden Ahlaki Değerlerin Kazandırılması Yönünde Epistemik İnanç ve Beklentiler(2020-09-01) Berat AHİ; Hasan TABAKBu çalışma öğretmenlik eğitimi alan üniversite öğrencilerinin ahlak eğitimiyle ilgili olarak eğitim sistemindenbeklentileri belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma nitel araştırma mantığında yürütülmüş olup fenomenografikaraştırmadır. Araştırmada veriler yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiş ve görüşme formu sorularıtemelde 1 soru özelinde 5 sonda soru üzerinde yapılandırılmıştır. Araştırmada görüşme sonuçları içerik analizi yoluylagerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları, eğitim sistemi içerisindeki çocuğa kazandırılması beklenen ahlaki değerlerinsadece okulların görevi değil aynı zamanda aile, toplum ve sosyal çevrenin payı ve rolü bulunduğunu göstermektedir.Ahlaki edinimin değerlerden ödün vermeme, bireysel ahlaktan çoğul ahlaka, ahlak gelişiminin bir bütün olması formalveya informal eğitimin işlevinin olduğu ortak sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar kapsamında, ahlaki değerlerindoğrudan anlatımla değil yaşamın bir parçası ve içselleştirdiğimiz olgular bütünü olduğu düşüncesi eğitim sistemindenbu yöndeki beklentilerini daha makul düzeyde olmasını sağlayabilir.TRDizin II. Meşrutiyet Dönemi Okul Öncesi Eğitim Alanında Pedagojik Yaklaşım ve Etkilenmeler(2019-03-01) Erol ÇİYDEM; Berat AHİOsmanlı İmparatorluğu’nda okul öncesi eğitim konusu, özellikle II. Meşrutiyet’in ilanından (1908) sonraki süreçte ciddi şekilde ele alınmış ve bu alanda somut adımlar atılmıştır. Bunlardan en dikkat çekeni II. Meşrutiyet Dönemi ile birlikte başkentte ana mekteplerinin açılmış olması ve okul öncesi eğitim alanında Batı dillerinden eserlerin tercüme edilmiş olmasıdır. Şimdiye kadar, Osmanlı İmparatorluğu’nda okul öncesi eğitim alanındaki tarihsel gelişim konusunda birtakım önemli çalışmalar yapılmıştır. Ancak bu dönem okul öncesi eğitim programları hazırlanırken nasıl bir pedagojik yaklaşımın tercih edilmiş olduğunu ortaya koyan detaylı bir çalışma bulunmamaktadır. Nitekim bu çalışmada okul öncesi eğitim alanında II. Meşrutiyetten (1908) Cumhuriyet’in ilanına (1923) kadarki süreçte çıkarılan programlar incelenerek o dönem okul öncesi eğitimde tercih edilen pedagojik yaklaşım ortaya konmaya çalışılmıştır. Bununla birlikte Batı’da okul öncesi eğitim alnındaki pedagojik yaklaşımlar ve felsefi temeller incelenerek, bunların Osmanlı İmparatorluğu’nda okul öncesi eğitim programları üzerindeki yansımaları açıklanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden tarihi araştırma modelinde olan bu çalışmada, veri toplama yöntemi olarak doküman incelemesi kullanılmıştır.TRDizin İlkokul Öğrencilerinin Geleceğe Yönelik Çevre Algılarının Çizdikleri Resimler Aracılığı ile Belirlenmesi(2014-04-01) Sibel ÖZSOY; Berat AHİBu çalışmanın amacı ilköğretim birinci kademe öğrencilerinin geleceğe yönelik çevre algılarını çizdikleri resimler yoluyla incelemektir. Çalışmaya 131'i birinci sınıf, 127'si ikinci sınıf, 160'ı üçüncü sınıf, 188'i dördüncü sınıf ve 222'si beşinci sınıf olmak üzere toplam 828 öğrenci katılmıştır. Betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen çalışmanın verileri çiz-ve-anlat tekniği ile toplanmış, verilerin toplanması sırasında çalışmaya katılan öğrencilerden çevre ile ilgili bir resim çizmeleri ve çizdikleri resimleri açıklamaları istenmiştir. Verilerin analizinde hem nicel hem de nitel veri analiz yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler analiz edildiğinde öğrencilerin gelecekte %28,5'inin temiz, %40,3'ünün kirli ve %31,2'sinin teknolojik çevre algısına sahip olduğu görülmüştür. Öğrencilerin geleceğe yönelik çevre algıları ile yaşadıkları bölge, yaşadıkları il ve devam ettikleri sınıf düzeyine göre anlamlı fark tespit edilirken, cinsiyete göre fark tespit edilememiştir. İlköğretim öğrencilerinin çizimlerinde sıklıkla ağaç, güneş, bulut, insan, kuş, kelebek, ev, apartman, araba, dağ, deniz, nehir, çöp, çöp kovası gibi ögelere yer verdikleri görülmüştür. Resimler incelendiğinde hava kirliliği, toprak kirliliği, aşırı yapılaşma ve trafik gibi yakın çevrelerinde gözlemleyebildikleri çevre problemlerine sıklıkla yer verildiği tespit edilmiştir. Öğrencilerin kirlilik çeşitleri, çevrede yer alan canlı ve cansız ögelere karşı farkındalıklarının sınırlı olduğu belirlenmiştirTRDizin İlkokullarda görev yapan öğretmenlerin çevreye yönelik tutumları: Cinsiyet ve mesleki kıdem faktörü(2015-01-01) Berat AHİ; Sibel ÖZSOYBu araştırmanın amacı ilkokullarda görev yapan öğretmenlerin çevreye yönelik tutumlarını belirlemektir. Araştırma 2012-2013 eğitim-öğretim yılı güz döneminde yapılmıştır. Araştırma, enlemsel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen betimsel bir çalışmadır. Araştırmaya 53 farklı ilden toplam 878 öğretmen katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Çevresel Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin çevreye yönelik yüksek tutuma (M= 170.42, ss= 15.94) sahip oldukları tespit edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere göre çevreye yönelik daha olumlu tutum sergilediklerini göstermiştir (U= 83694, z= -3.18, p= .001, r= 0.1). Mesleki kıdem değişkeni açısından 1-5 yıllık hizmete sahip olan öğretmenlerin (Md= 173, n= 211), 26 yıl ve üstü hizmete sahip öğretmenlere (Md= 166, n= 54); 16-20 yıllık öğretmenlerinde (Md= 174, n= 158), 26 yıl ve üstü hizmeti olan öğretmenlere (Md= 166, n= 54) göre daha yüksek olumlu tutum sergiledikleri sonuçlarına ulaşılmıştır. Öğretmenlerin çevreye yönelik tutumlarının olumlu olması şüphesiz ki öğrencilerine de yansıyacaktır. Bu nedenle, araştırmacılar öğretmenlerin çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesinin önemine inanmaktadır.TRDizin Images of Scientists through the Eyes of the Children(2014-06-01) Sibel ÖZSOY; Berat AHİBu çalışmanın amacı, ilk beş sınıfa devam eden öğrencilerin bilim insanı algısını belirlemektir. Bu araştırmada, var olan durumu en net şekilde ortaya koyabilmek amacıyla tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma 2011-2012 eğitim öğretim yılında ilk beş sınıfa devam eden 1174 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmanın verileri 'Bir Bilim İnsanı Çiz Testi' ile toplanmış, çizimler üzerinde puanlama yapılırken incelenen özelliğin varlığına veya yokluğuna bağlı olarak 1 veya 0 puan ile kodlanmıştır. Çizimlerden elde edilen sonuçlar, öğrencilerin sahip olduğu bilim insanı imajlarında ortak noktaların olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin büyük bir çoğunluğu resimlerinde erkek bilim insanına yer verirken, bilim insanının fiziksel özelliklerini dağınık saçlı, gözlüklü ve laboratuar önlüğü giyen bireyler olarak tanımlamışlardır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar ayrıca öğrencilerin çizimlerinde bilim insanlarının genelde iç mekânlarda, çoğunlukla laboratuarda çalıştığını ve deney yaptıklarını vurguladıklarını göstermiştirTRDizin Öğretmen adaylarının mecazlar yoluyla çocuk kavramına bakış açıları (boylamsal bir çalışma)(2012-12-01) Berat AHİ; A. Oğuzhan KILDAN; Müge ULUMANBu araştırma, öğretmen adaylarının çocuk kavramı hakkındaki düşüncelerinin davranışçıfelsefe ve yapısalcı felsefe ye göre birinci sınıftaki ve dördüncü sınıftaki değişiminimecazlar yoluyla ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya bir devletÜniversitesinin Eğitim Fakültesinde 2007 -2011 yılları arasında eğitim görmüş 104öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğretmen adaylarına,başındaçocuk .. gibidir; çünkü yazılı bir kağıt kullanılmıştır. Bu kağıt dokümanolarak kabul edilmiştir. Verilerin analizinde nitel ve nicel analiz teknikleri uygulanmıştır.Mecazlar nitel veri analizi ilkelerine göre analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarınınokudukları program ile dördüncü sınıfta kurdukları mecazların felsefi temelleri arasındakifarkın anlamlı olup olmadığını anlamaya yönelik olarak Kruskal-Wallis H Testiuygulanmıştır. Veri analizi son ucunda öğretmen adaylarının çocuk kavramı hakkındakurdukları mecazların felsefi temellerinde önemli bir değişiklik olmadığı görülmüştür.Ayrıca öğretmen adaylarının programları ile son sınıfta kurdukları mecazların felsefitemelleri arasında anlamlı fark bulunamamıştır.TRDizin OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINA KAYNAŞTIRILAN ÇEVRE EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN "ÇEVRE" KAVRAMI HAKKINDAKİ ZİHİNSEL MODEL GELİŞİMİNE ETKİSİ1(2016-12-01) Berat AHİ; Fatma ALİSİNANOĞLUBu araştırmanın amacı okul öncesi eğitim alan çocukların okul öncesi eğitim programına kaynaştırılan çevre eğitimi programının çocukların çevre kavramı hakkındaki zihinsel model gelişimine etkisini belirlemektir. Araştırma kapsamında 52, 48-66 aylık çocuklarla çalışılmıştır. Araştırma karma desen modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın verilerini çocukların çizimleri oluşturmaktadır. Çizimler Draw An Environment Test-Rubric (DAET-R) aracılığıyla puanlanmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi eğitim programına kaynaştırılan çevre eğitiminin çocukların çevre kavramına yönelik zihinsel modellerinde istendik değişiklikler sağladığı tespit edilmiştir. Bu sonuçtan yola çıkılarak, çevre eğitiminin mümkün olan en erken yaşta verilmesinin önemli olduğu düşünülmektedir.TRDizin OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ SERA ETKİSİ HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİ(2016-03-01) Berat AHİBu araştırma okul öncesi öğretmen adaylarının sera etkisi hakkındaki görüşlerini yaptıkları çizimler aracılığıyla belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma Kastamonu Üniversitesi'nde Okul Öncesi Öğretmenliği Programı'nda eğitim alan toplam 196 öğretmen adayıyla yürütülmüştür. Araştırma kapsamında veriler çiz ve anlat tekniği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde resimler ve görüşme sırasındaki cevaplar betimsel analiz tekniğine uygun olarak önceki araştırmalardan elde edilen temalara yerleştirilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının çok büyük bir bölümü (f= 125, 63.77%) sera etkisi hakkında bir düşüncelerinin olmadığını belirtmiştir. Bu öğretmen adaylarının söz konusu kavramla ilgili hiçbir çizim veya düşünce ortaya koyamamıştır. Yalnızca 19 (9.69%) öğretmen adayı bilimsel temelli açıklamalarda bulunabilmiştir. Öğretmen adaylarının bir bölümü (f= 16, 8.16%) sera etkisiyle ozon tabakasının seyrelmesini birbirine karıştırmış, bir bölümü de (f= 14, 7.14%) tarımda kullanılan sera ile karıştırmıştır. Bu sonuçtan hareketle öğretmen adaylarının eksik bilgi veya kavram yanılgısına sahip oldukları söylenebilir. Ayrıca bilimsel temelli cevap veren öğrencilerin beşi (26.3%)de sera gazları, sera etkisinin oluşumundaki farklı etmenler hakkında sınırlı bilgiye sahip oldukları tespit edilmiştir. Araştırma kapsamında genel olarak okul öncesi öğretmen adaylarının sera etkisi hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında okul öncesi öğretmen yetiştirme programlarına çevre ve çevre sorunları hakkında güncel bilgi içeren ders veya derslerin eklenmesi ve fen eğitiminin program içerisindeki kapsamının arttırılması önerilmektedirTRDizin Okul Öncesi Öğretmenlerinin Bilimsel Çalışmalara Yönelik Okuma Alışkanlıkları*(2015-06-01) Berat AHİ; A. Oğuzhan KILDANBu çalışmanın amacı, ilköğretim okullarında ve anaokullarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin son bir yıldaki bilimsel çalışmaları okuma alışkanlıkları ve çalışmalardan haberdar olmaları, buradan elde ettikleri bilgileri kullanıp kullanmadıklarını ortaya koymaktır. Bu çalışma ilköğretim okullarında ve anaokullarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin bilimsel çalışmaları okuma alışkanlıklarını ve çalışmalardan haberdar olma durumlarını belirlemeye yönelik nitel bir çalışmadır. Çalışmada tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Kastamonu İli'nde merkez ilçede bulunan ilköğretim okullarında ve anaokullarında görev yapan 36 (33 bayan öğretmen, 3 erkek öğretmen) okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Bu öğretmenlerin 32'si okul öncesi eğitimi programı mezunu, 4'ü çocuk gelişimi programı mezunudur. Araştırmanın sonucunda çalışma grubunda yer alan 36 okul öncesi öğretmeninin 24 tanesi son bir yıl içerisinde alanları ile ilgili bilimsel bir çalışma okuduklarını, 12 okul öncesi öğretmeni ise alanları ile ilgili son bir yıl içerisinde herhangi bir bilimsel çalışma okumadıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenler, bilimsel çalışmaları okumama nedenleri olarak; zamanlarının olmamasını, yıllardır aynı işi yaptıkları için gereksinim duymadıklarını ve bilimsel çalışmalara kolay ulaşamadıklarını belirtmişlerdir.TRDizin Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi (2002-2011)(2013-03-01) Berat AHİ; A Oğuzhan KILDANBu çalışmanın amacı, Türkiye'de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Bu bağlamda son on yıl içerisinde yapılan 77 lisansüstü tezi çeşitli açılardan gruplandırılmıştır. Bu araştırma, nitel bir araştırma olup veriler doküman incelemesi tekniğiyle toplanmıştır. Araştırmanın örneklemi amaçsal örnekleme stratejilerinden biri olan ölçüt örnekleme ile belirlenmiştir. Ulaşılan tezleri incelemek üzere araştırmacılar tarafından çalışmanın amacına yönelik bir "Tez İnceleme Formu" geliştirilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde frekans (f)'tan yararlanılmış ve veriler grafikler üzerinde gösterilmiştir. Araştırma sonucunda okul öncesi eğitim alanında on farklı üniversiteden toplam 77 tezin yürütüldüğü, tezlerde çalışma grubunun sıklıkla çocuklar olduğu, tanımlayıcı ve fark istatistiklerinden faydalanıldığı, tezlerin büyük bir bölümünün herhangi bir destek alınmadan yapıldığı ve çalışma alanı olarak Türkiye genelinde çok az sayıda ilde çalışmaların yürütüldüğü bulunmuştur.