Publication:
The Role of Science Teachers' Awareness in their Classroom Practice of Formative Assessment

dc.contributor.authorKaya G., Atasoy V., Candan-Helvacı S., Pektaş M.
dc.contributor.authorGökhan KAYA, Murat PEKTAŞ, Volkan ATASOY, Sevcan CANDAN-HELVACI
dc.contributor.authorKaya, G, Atasoy, V, Candan-Helvaci, S, Pektas, M
dc.date.accessioned2023-05-09T18:54:51Z
dc.date.available2023-05-09T18:54:51Z
dc.date.issued2021-01-01
dc.date.issued2021-01-01
dc.date.issued2021.01.01
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine the awareness of science teachers of formative assessment and to examine how formative assessment awareness is reflected in teachers' classroom practices. For this purpose, the exploratory mixed method was used in the study. For the first part of the study, the quantitative dimension was composed of 33 teachers, and the second part of the qualitative aspect consisted of 4 science teachers. As a data collection tool, a formative evaluation interview form consisting of 7 open-ended questions developed by the researchers and in-class observation form focusing on teachers' practices were used. The data obtained were analyzed by content analysis, and themes and codes were created. For the analysis of this data collection tool, a theme-code list was formed based on the data obtained in the research. As a result of the analyses, the teachers were divided into three levels: naive, eclectic and conscious. The majority of teachers who participated in the study were at the eclectic level. Teachers at this level have fundamental knowledge about the importance and use of formative assessment; however, it was found that these teachers do not adequately reflect the formative assessment in their practice. It was also observed that there was a parallel between teachers' awareness of formative assessment and their classroom practices. Considering the results obtained in this study, it is concluded that increasing the teachers' awareness regarding formative assessment can directly affect the shaping of their classroom practices.
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin biçimlendirici değerlendirme ile ilgili farkındalık düzeylerini belirlemek ve bu farkındalık düzeylerinin öğretmenlerin sınıf uygulamalarına yansıma durumlarını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın ilk bölümü olan nicel boyut için çalışma grubunu 33, ikinci bölümü olan nitel boyutunu 4 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen 7 açık uçlu sorudan oluşan biçimlendirici değerlendirmeye yönelik görüşme formu ve öğretmenlerin uygulamalarına odaklanan sınıf içi gözlem formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenerek tema ve kodlar oluşturulmuştur. Yapılan analizler sonucunda öğretmenler naif, eklektik ve bilinçli olarak üç farkındalık düzeyine ayrılmıştır. Çalışmaya katılan öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun eklektik düzeyinde olduğu görülmektedir. Eklektik temasında yer alan öğretmenlerin, biçimlendirici değerlendirmenin önemi ve kullanımına yönelik temel bilgilerinin bulunduğu ancak bu öğretmenlerin kendi uygulamalarında biçimlendirici değerlendirmeyi tam olarak yansıtamadıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin biçimlendirici değerlendirmeye yönelik farkındalıkları ile sınıf içi uygulamaları arasında paralellik olduğu da gözlemlenmiştir. Bu çalışmada elde edilen sonuçlar dikkate alındığında öğretmenlerin biçimlendirici değerlendirmeye yönelik farkındalıklarının artırılmasının onların sınıf içi uygulamalarının şekillenmesini doğrudan etkileyebileceği sonucuna ulaşılmıştır.
dc.identifier.citationKaya, G., Pektaş, M., Atasoy, V., Helvaci, S. (2021). Fen Öğretmenlerinin Biçimlendirici Değerlendirmeye Yönelik Farkındalığının Sınıf İçi Uygulamalarındaki Rolü. Eğitim ve Bilim, 46(205), 335-357
dc.identifier.doi10.15390/EB.2020.8934
dc.identifier.endpage357
dc.identifier.endpage357
dc.identifier.issn1300-1337
dc.identifier.scopus2-s2.0-85123727870
dc.identifier.startpage335
dc.identifier.startpage335
dc.identifier.trdizin419700
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/13797
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/419700/fen-ogretmenlerinin-bicimlendirici-degerlendirmeye-yonelik-farkindaliginin-sinif-ici-uygulamalarindaki-rolu
dc.identifier.volume46
dc.identifier.wosWOS:000613522900016
dc.relation.ispartofEgitim ve Bilim
dc.relation.ispartofEGITIM VE BILIM-EDUCATION AND SCIENCE
dc.rightstrue
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectAssessment practices | Awareness | Classroom practice | Formative assessment | Science teaching
dc.titleThe Role of Science Teachers' Awareness in their Classroom Practice of Formative Assessment
dc.titleFen Öğretmenlerinin Biçimlendirici Değerlendirmeye Yönelik Farkındalığının Sınıf İçi Uygulamalarındaki Rolü
dc.titleThe Role of Science Teachers' Awareness in their Classroom Practice of Formative Assessment
dc.typeArticle
dc.typeRESEARCH
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue205
oaire.citation.volume46
relation.isScopusOfPublication71f68d71-606b-4dad-8a3a-40e2d9d746e9
relation.isScopusOfPublication.latestForDiscovery71f68d71-606b-4dad-8a3a-40e2d9d746e9
relation.isTrdizinOfPublication89760917-670f-468e-ac25-951f8cd1c1d1
relation.isTrdizinOfPublication.latestForDiscovery89760917-670f-468e-ac25-951f8cd1c1d1
relation.isWosOfPublication258a8432-04bf-42bf-8c92-00949236a659
relation.isWosOfPublication.latestForDiscovery258a8432-04bf-42bf-8c92-00949236a659

Files

Collections