Publication:
The Role of Science Teachers' Awareness in their Classroom Practice of Formative Assessment

No Thumbnail Available

Date

2021-01-01, 2021-01-01, 2021.01.01

Authors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Metrikler

Search on Google Scholar

Total Views

1

Total Downloads

0

Abstract

The aim of this study is to determine the awareness of science teachers of formative assessment and to examine how formative assessment awareness is reflected in teachers' classroom practices. For this purpose, the exploratory mixed method was used in the study. For the first part of the study, the quantitative dimension was composed of 33 teachers, and the second part of the qualitative aspect consisted of 4 science teachers. As a data collection tool, a formative evaluation interview form consisting of 7 open-ended questions developed by the researchers and in-class observation form focusing on teachers' practices were used. The data obtained were analyzed by content analysis, and themes and codes were created. For the analysis of this data collection tool, a theme-code list was formed based on the data obtained in the research. As a result of the analyses, the teachers were divided into three levels: naive, eclectic and conscious. The majority of teachers who participated in the study were at the eclectic level. Teachers at this level have fundamental knowledge about the importance and use of formative assessment; however, it was found that these teachers do not adequately reflect the formative assessment in their practice. It was also observed that there was a parallel between teachers' awareness of formative assessment and their classroom practices. Considering the results obtained in this study, it is concluded that increasing the teachers' awareness regarding formative assessment can directly affect the shaping of their classroom practices.
Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin biçimlendirici değerlendirme ile ilgili farkındalık düzeylerini belirlemek ve bu farkındalık düzeylerinin öğretmenlerin sınıf uygulamalarına yansıma durumlarını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın ilk bölümü olan nicel boyut için çalışma grubunu 33, ikinci bölümü olan nitel boyutunu 4 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen 7 açık uçlu sorudan oluşan biçimlendirici değerlendirmeye yönelik görüşme formu ve öğretmenlerin uygulamalarına odaklanan sınıf içi gözlem formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenerek tema ve kodlar oluşturulmuştur. Yapılan analizler sonucunda öğretmenler naif, eklektik ve bilinçli olarak üç farkındalık düzeyine ayrılmıştır. Çalışmaya katılan öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun eklektik düzeyinde olduğu görülmektedir. Eklektik temasında yer alan öğretmenlerin, biçimlendirici değerlendirmenin önemi ve kullanımına yönelik temel bilgilerinin bulunduğu ancak bu öğretmenlerin kendi uygulamalarında biçimlendirici değerlendirmeyi tam olarak yansıtamadıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin biçimlendirici değerlendirmeye yönelik farkındalıkları ile sınıf içi uygulamaları arasında paralellik olduğu da gözlemlenmiştir. Bu çalışmada elde edilen sonuçlar dikkate alındığında öğretmenlerin biçimlendirici değerlendirmeye yönelik farkındalıklarının artırılmasının onların sınıf içi uygulamalarının şekillenmesini doğrudan etkileyebileceği sonucuna ulaşılmıştır.

Description

Keywords

Assessment practices | Awareness | Classroom practice | Formative assessment | Science teaching

Citation

Kaya, G., Pektaş, M., Atasoy, V., Helvaci, S. (2021). Fen Öğretmenlerinin Biçimlendirici Değerlendirmeye Yönelik Farkındalığının Sınıf İçi Uygulamalarındaki Rolü. Eğitim ve Bilim, 46(205), 335-357

Collections