Goal:
05 - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği

Loading...
Project Logo
Description
Toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamak ve tüm kadınlar ile kız çocuklarını güçlendirmek. Kadınlar ve kız çocuklarına karşı her türlü ayrımcılığın ortadan kaldırılması yalnız temel insan hakkı değildir, aynı zamanda sürdürülebilir kalkınmayı hızlandırmak için kritik önem taşır. Kadınlar ve kız çocuklarının güçlendirilmesinin çarpan etkisi yarattığı ve ekonomik büyümeyi ve her alanda gelişmeyi hızlandırdığı defalarca kanıtlanmıştır. Bu hedefin gerçekleştirilmesi için, kadınların arazi ve mülk gibi ekonomik kaynaklar üzerinde eşit haklara sahip olmasını sağlamak hayati önem taşıyan bir hedeftir. Aynı şekilde, cinsel ve üretme sağlığına herkesin erişmesini sağlamak da hayati önem taşıyor. Günümüzde kamu görevindeki kadın sayısı her zamankinden daha yüksek; ancak kadın liderlerin teşvik edilmesi, cinsiyet eşitliğini daha ileriye götürecek politikalar ve mevzuatın güçlendirilmesine katkı sağlayacak.

Publication Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • PublicationMetadata only
    HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMETİNE BIRAKTIĞI MİRAS OLARAK EL- KİTÂB
    (2019-04-01) Şemsettin KIRIŞ
    Kitap-Sünnet ilişkisini ortaya koymada, kitaba yüklenecek rolönem taşıdığı halde bu konuda yapılan çalışmalar yok denecek kadarazdır. Bu bağlamda: “Size iki şey bıraktım.” hadisi ile ilgili yapılançalışmalar dikkat çekmektedir. Hz. Peygamber’in (s.a.s.) ikinci bıraktığışey ile ilgili rivayetlerde “Sünnetim” ve “Ehl-i Beytim” lafız olarakgeçmiştir. Bu çalışmada Hz. Peygamber’in birinci bıraktığı şey konuedilecektir. Allah’ın kitâbı/Kitabullah’ın sadece âyet metinleri olarakanlaşılması, üzerinde görüş birliği bulunan bir konu değildir. el-Kitâb,Allah Teâlâ’nın bütün asırlarda insanlar için çizdiği temel sınırlar,emirleri ve yasakları olarak anlaşılabilir. İlahi kaynağa dayalı dindarlıkKur’ân’da övülmüştür. Dindarlığın ilahi kaynağı söz konusu olduğunda“uygulama” eyleminin “anlama” eyleminden öncelikli bir konumubulunmaktadır. Çünkü ilahi hükümlerin uygulanmaya dökülmesi, enyüksek seviyede anlaşıldığının da göstergesidir. Hüküm içeren ilâhîmetinlerin fiziksel olarak muhâfaza altına alınması ilâhî mesajınkorunması için yeterli değildir. İlahi mesajın korunması ihtivâ ettiğiahkâm-ı ilahiye’yi uygulayan kuşakların sürmesine bağlıdır. İlâhîhükümlerin uygulanmaması da bir tahrif türü olarakdeğerlendirilmelidir.Modern dünya müslümanının dindarlığına esas teşkil edecek sahihdini bilgiyi inşa etmeden önce Allah’ın kitâbı/kitâbullah ile ilgili doğru biryaklaşımın ortaya konması gerekmektedir. Allah’ın kitabı/Kitâbullah,üzerinde teorik tartışma yürütülecek bir metin olmaktan çok uygulamayadökülmesi gereken ahkâm-ı ilahiye mecmuasıdır. Uygulama esasalınmadığı takdirde, anlaşılma ve hurafeden arındırılma tartışmalarınınyaşanması tüm dini içerikler için söz konusudur. Allah’ınkitâbı/kitâbullah, ahkâm-ı ilahiye halinde tevarüs edilen nebevî birmirastır. İlahi hükümlerin uygulanması nokta-i nazarından bakıldığındaHz. Peygamber’in ümmetine bıraktığı manevi mirasın anlaşılma sorunubulunmadığı gibi, hurafeden arındırılma sorunu da bulunmamaktadır.
  • PublicationMetadata only
    GAIUS GRACCHUS’UN REFORM PROGRAMININ GENEL KARAKTERİ VE ROMA CUMHURİYETİ’NİN SOSYO-POLİTİK SINIRLARI
    (2022-11-15) Okan DEMİR
    Tiberius Gracchus’un İÖ II. yüzyıldan itibaren giderek derinleşen ve Roma ordusunun bel kemiği niteliğindeki çiftçi-askerlerin mülksüzleşmesiyle gün yüzüne çıkan krizi toprak reformuyla aşmayı hedefleyen programı, nobilitastan (soylu ailelerden) terkip eden senatus oligarşisi tarafından kanla bastırılmıştır. Gaius Gracchus, ağabeyi Tiberius ve takipçilerinin öldürülmesinden yaklaşık on yıl sonra tribunus seçilerek halk partisinin (populares) liderliğine geçmiştir. Gaius Gracchus’un koloni kurulumu ve küçük üreticileri koruyan çeşitli yasalar üzerinden ağabeyinin reformlarını sürdürmüştür. Gaius’un stratejisini farklılaştıran Roma siyasetinde kökleri patricii-plebes mücadelesi dönemine değin uzanan populares (halkçılar) optimates (“en iyiler”- muhafazakarlar) şeklinde İÖ III. yüzyıldan itibaren tebarüz eden siyasi kutuplaşma içerisinde populares yararına toplumun farklı kesimlerinden destek sağlama çabasıdır. O, reform programını başarılı kılmak amacıyla equites (atlılar), plebs urbana (şehirli avam) ve plebs rustica (taşralı halk) gibi Roma toplumunun farklı kesimlerine imkanlar ve imtiyazlar yaratmıştır. Italia’daki müttefik hukuklu topluluklara oy hakkını vererek siyasi mücadelesine tüm İtalya sathına yayarak destek toplamak istemesi, senatus oligarşisini meydana getiren optimatesin engellemesiyle karşılaşmıştır. Gaius Gracchus’un reform programı kapsamında izlediği strateji, Geç Cumhuriyet Dönemi’ndeki siyasi kutuplaşmada Cumhuriyeti sosyo-politik sınırlarına ulaştıracak tayfı sunmuştur.