TRDizin:
TIMSS 2015 ve 2019 Matematik Sorularının Türkiye’de Cinsiyete Göre Madde Yanlılığının İncelenmesi: SIBTEST Prosedürü ile Değişen Madde Fonksiyonu Analizi

Placeholder

Organizational Units

Program

KU Authors

KU-Authors

Co-Authors

Advisor

Language

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Abstract

Bu çalışmanın amacı TIMSS 2015 uluslararası sınavında 224 adet, TIMSS 2019’da ise 259 adet olmak üzere toplam 483 adet 8. sınıf matematik sorusunun Türkiye’de kız ve erkek öğrenciler arasında madde yanlılığına sahip olup olmadıklarını tespit etmek, varsa madde yanlılığı içeren soruların TIMSS kavramsal çerçevesi açısından ayrıntılı incelemelerini gerçekleştirmektir. Çalışmanın örneklemini TIMSS 2015’de 3,058 (nkız=1,577, nerkek=1,481) ve TIMSS 2019’da 2,022 (nkız=1,027, nerkek=995) olmak üzere toplam 5,080 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin analizi için öncelikle iki sınavda kullanılan matematik kitapçıkları için Doğrulayıcı Faktör Analizi gerçekleştirildikten sonra, Değişen Madde Fonksiyonu (DMF) için özel bir yöntem olan SIBTEST prosedürü kullanılmıştır. Sonuç olarak, TIMSS 2015’de toplam 224 matematik sorusunun 25’inin, TIMSS 2019’da ise, 259 matematik sorusunun 15’inin madde yanlılığına sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu soruların cinsiyetlere göre ve nihayetinde de TIMSS kavramsal çerçevesinde yer alan içerik ve bilişsel alanlara göre dağılımları sunulmuştur. Bulgular alan yazın doğrultusunda tartışılmış ve buna bağlı öneriler de sunulmuştur.

Description

Source:

Publisher:

Keywords:

Keywords

Citation

Sadak, M. (2022). TIMSS 2015 ve 2019 Matematik Sorularının Türkiye’de Cinsiyete Göre Madde Yanlılığının İncelenmesi: SIBTEST Prosedürü ile Değişen Madde Fonksiyonu Analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(Özel Sayı), 211-258

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

0

Views

0

Downloads


Sustainable Development Goals