TRDizin:
SANAL GERÇEKLİK TEMELLİ ÖĞRENME ORTAMLARINDA BULUNUŞLUK HİSSİNİN ÖLÇÜLMESİ: BULUNUŞLUK ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI

dc.contributor.authorSeyfullah GÖKOĞLU
dc.contributor.authorÜnal ÇAKIROĞLU
dc.date.accessioned2023-04-14T22:41:31Z
dc.date.available2023-04-14T22:41:31Z
dc.date.issued2019-01-01
dc.description.abstractSanal gerçeklik, birçok avantajlar sunmakta ve çeşitli alanlardaki kullanımı son yıllarda giderek yaygınlaşmaktadır. Kullanıcılar hazırlanan senaryolar ile sanal bir ortam içerisinde bulunma hissini deneyimleyebilmektedir. Genel olarak senaryoların içindeymiş gibi olma, oradaymış gibi hissetme olarak nitelendirilen bu deneyim bulunuşluk hissi olarak adlandırılmaktadır. Subjektif bir kavram olan bulunuşluk hissinin yapısal özellikleri ile ilgili kesin tanımlamalar yapılamamaktadır. Bu noktada, araştırmacılar tarafından bulunuşluk hissinin kişisel raporlamalara dayalı olarak ölçülmesine yönelik araştırmalar devam etmektedir. Bu araştırmada Witmer, Jerome ve Singer (2005) tarafından geliştirilen Bulunuşluk Ölçeğinin (Presence Questionnaire, PQ) Türkçe’ye uyarlama çalışması yapılmış ve faktör yapısı incelenmiştir. Türkçe’ye uyarlanan ölçek 431 katılımcıya uygulanmıştır. Elde edilen veriler üzerinde açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Analiz sonucunda orijinal ölçekten farklı olarak 5 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Elde edilen 5 faktörlü yapının açıkladığı toplam varyans %41.197 ve ölçeğin güvenirlik katsayısı .844 olarak bulunmuştur. Ortaya çıkan yeni faktör yapısı, faktörler arasındaki ilişkiler ve maddelerin faktörlere göre dağılımları tartışılmıştır. Uyarlanan ölçeğin Türkiye’de son yıllarda artan bir araştırma eğilime sahip olan sanal dünyalar ve sanal gerçeklik araştırmaları için geliştirilecek sanal ortamların gerek tasarım süreci gerekse etkililiğinin değerlendirilmesi bakımından yol gösterici olacağı düşünülmektedir.
dc.identifier.citationGökoğlu, S., Çakiroğlu, Ü. (2019). SANAL GERÇEKLİK TEMELLİ ÖĞRENME ORTAMLARINDA BULUNUŞLUK HİSSİNİN ÖLÇÜLMESİ: BULUNUŞLUK ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 9(1), 169-188
dc.identifier.doi
dc.identifier.eissn2147-1908
dc.identifier.endpage188
dc.identifier.issn
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage169
dc.identifier.trdizin295107
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/295107/sanal-gerceklik-temelli-ogrenme-ortamlarinda-bulunusluk-hissinin-olculmesi-bulunusluk-olceginin-turkceye-uyarlanmasi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/7618
dc.identifier.volume9
dc.language.isotur
dc.relation.ispartofEğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleSANAL GERÇEKLİK TEMELLİ ÖĞRENME ORTAMLARINDA BULUNUŞLUK HİSSİNİN ÖLÇÜLMESİ: BULUNUŞLUK ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI
dc.typeRESEARCH
dspace.entity.typeTrdizin
local.indexed.atTrDizin

Files