TRDizin:
Öğretmen Adaylarının Ekolojik Vatandaşlık Düzeylerinin Karşılaştırılması

dc.contributor.authorCevdet UYSAL
dc.contributor.authorMuhammed SALMAN
dc.contributor.authorKadir KARATEKİN
dc.date.accessioned2023-04-14T22:17:39Z
dc.date.available2023-04-14T22:17:39Z
dc.date.issued2019-01-01
dc.description.abstractBüyük çevre felaketlerini önlemek ve oluşan çevre sorunlarına çözüm bulmak, içinde yaşadığımız yüzyılın önemli gündem maddelerinden birisi olmuştur. Ancak 20. Yüzyılın ikinci yarısından itibaren küresel boyutlara ulaşan çevre sorunları ile mücadelede pek de başarılı olunduğu söylenemez. Çevre sorunlarının çözümüne bu sorunlara neden olan insanoğlunun davranışlarını değiştirmekle başlanabilir. Bunun en etkili yolu ise eğitimdir. Eğitim makbul vatandaş yetiştirmenin önemli bir aracıdır. Günümüzde makbul vatandaş aynı zamanda ekolojik vatandaştır. Ekolojik vatandaş kendi haklarını koruduğu gibi doğanın da haklarını koruyan vatandaştır. Bunun için sorumluluk alır. İçinde yaşadığımız dünyayı korumak ve geleceğe taşımak için aktif rol oynar ve adalet duygusuyla hareket eder. Bu yeni vatandaşlık anlayışının bireylere kazandırılmasında öğretmenler önemli bir rol oynamaktadır. Çocukların ekolojik vatandaş olmalarında özellikle okulöncesi öğretmenleri, sınıf öğretmenleri, sosyal bilgiler öğretmenleri ve fen bilimleri öğretmenleri etkili olmaktadır. Dolayısıyla Eğitim Fakültelerinde öğrenim gören öğretmen adaylarının ekolojik vatandaşlık düzeyleri öğretmen olduklarında çocukların ekolojik vatandaş olmalarında etkili olacaktır. Bu araştırmanın amacı da farklı branşlarda öğrenim gören öğretmen adaylarının ekolojik vatandaşlık düzeylerini tespit etmek ve bir karşılaştırmasını yapmaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için sınıf öğretmenliği, sosyal bilgiler öğretmenliği, fen bilgisi öğretmenliği ve okul öncesi öğretmenliği branşlarında öğrenim gören toplam 528 öğretmen adayına Karatekin ve Uysal (2018) tarafından geliştirilen Ekolojik Vatandaşlık Ölçeği (EVÖ) uygulanmıştır. Betimsel tarama modeli kullanılarak yapılan bu araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının orta düzeyde ekolojik vatandaş oldukları görülmüştür. Öğretmen adaylarının ekolojik vatandaşlık düzeyleri üzerinde öğrenim gördükleri öğretmenlik branşının bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Sorumluluk boyutunda sınıf öğretmenliği branşında öğrenim gören öğretmen adaylarının aldıkları toplam puanlar; sosyal bilgiler ve okulöncesi öğretmenliği branşlarında öğrenim gören öğretmen adaylarının aldıkları toplam puanlara göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının en düşük puan aldıkları boyut katılım, en yüksek puan aldıkları boyut ise hak ve adalet boyutudur.
dc.identifier.citationUysal, C., Salman, M., Karateki̇n, K. (2019). Öğretmen Adaylarının Ekolojik Vatandaşlık Düzeylerinin Karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1747-1756
dc.identifier.doi10.24106/kefdergi.3295
dc.identifier.eissn2147-9844
dc.identifier.endpage1756
dc.identifier.issn
dc.identifier.issue4
dc.identifier.startpage1747
dc.identifier.trdizin339479
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/339479/ogretmen-adaylarinin-ekolojik-vatandaslik-duzeylerinin-karsilastirilmasi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/7475
dc.identifier.volume27
dc.language.isotur
dc.relation.ispartofKastamonu Eğitim Dergisi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleÖğretmen Adaylarının Ekolojik Vatandaşlık Düzeylerinin Karşılaştırılması
dc.typeRESEARCH
dspace.entity.typeTrdizin
relation.isPublicationOfTrdizinbd17f858-3c46-42d8-bd6e-95c06a5f4ba7
relation.isPublicationOfTrdizin.latestForDiscoverybd17f858-3c46-42d8-bd6e-95c06a5f4ba7

Files