TRDizin:
Sosyal Bilgiler Dersinde Politik Konuların Öğretimi: Öğretmen Görüşleri

dc.contributor.authorYavaş, M.
dc.contributor.authorKaradağ, Y.
dc.contributor.authorKaymakcı, S.
dc.date.accessioned2024-05-15T17:43:22Z
dc.date.available2024-05-15T17:43:22Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractPolitika insanı doğrudan ilgilendiren ve toplumsal yaşama yön veren bir alandır. Fakat Türkiye’de temel eğitim ve ortaöğretimde bireylere doğrudan temel politik bilgi ve kavramları öğretmeyi amaç edinen bir ders bulunmamaktadır. Bununla beraber politikaya ilişkin konular çeşitli dersler aracılığıyla verilmektedir. Sosyal bilgiler de politik konuların ağırlıklı olarak yer aldığı ve öğrencilere temel politik bilgi ve kavramların aktif bir biçimde öğretildiği derslerden biridir. Dolayısıyla sosyal bilgiler derslerinde politik konuların öğretimine yönelik araştırmaların yürütülmesi önem arz etmektedir. Araştırmada sosyal bilgiler derslerinde politik konuların öğretimine yönelik öğretmenlerin görüşlerini incelenmek amaçlanmıştır. Temel nitel araştırma deseninin işe koşulduğu bu araştırmada, veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak 10 sosyal bilgiler öğretmeninden elde edilmiştir. Verilerin analizinde ise tümevarımsal tematik analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler dersi ile politik konular arasında konu içeriği, öğretim programı, disiplinler arası yapı ve toplumsal konuları merkeze alma açısından ilişki olduğu tespit edilmiştir. Sosyal bilgiler dersinde politik konuların öğretiminin, öğrencilerin politik konularla ilgili ailelerinden veya sosyal çevrelerinden edindikleri yanlış bilgilerin veya olumsuz algının düzeltilmesi adına önemli olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin politik konularla ilgili doğru bilgi ve kaynaklara ulaşması ve toplumsal yaşama hazırlık sağlaması gibi nedenlerde de politik konuların öğretiminin gerekli olduğu bulunmuştur. Öte yandan sosyal bilgiler öğretmenlerinin çoğunluğunun derslerinde politik konulara nadiren yer verdiği tespit edilmiştir. Bu durumun sebeplerinin ise öğretmenlerin politik konulara yer vermede çekince yaşamaları, haftalık sosyal bilgiler ders saatinin yeterli olmaması, öğretim programında ve ders kitaplarında politik konuların yeterince yer almamasıdır. Ayrıca araştırma sonucunda politik konuların öğretimi için çoğunlukla 5 ve 7. sınıf düzeyinin uygun görüldüğü ve politik konuların öğretiminde uygun yöntem-tekniklerin, somut kaynakların, objektif davranmanın ve kavram öğretiminin önemli olduğunu bulunmuştur. Araştırma sonuçlarından yola çıkarak politik konuların öğretimi için sosyal bilgiler öğretmen eğitimlerinin gerçekleştirilmesi, sosyal bilgiler dersinde politik konuların öğretimini derinleştirmek adına öğretim programı ve ders kitaplarında politik konulara ağırlık verilmesi ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin politik konuların öğretiminde çekince yaşadıkları durumların ortadan kaldırılması veya en aza indirgenmesi için yetkili kurumlarca çalışmaların yürütülmesi önerilebilir.
dc.identifier.citationYavaş, M., Karadağ, Y., Kaymakcı, S. (2024). Sosyal Bilgiler Dersinde Politik Konuların Öğretimi: Öğretmen Görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International , 14(1), 114-146
dc.identifier.doi10.18039/ajesi.1337186
dc.identifier.eissn2146-4014
dc.identifier.endpage146
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage114
dc.identifier.trdizin1223296
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/1223296/sosyal-bilgiler-dersinde-politik-konularin-ogretimi-ogretmen-gorusleri
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/33144
dc.identifier.volume14
dc.language.isotur
dc.relation.ispartofAnadolu Journal of Educational Sciences International
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPolitik konular, öğretmen, tartışmalı konular, öğretim programı, sosyal bilgiler
dc.titleSosyal Bilgiler Dersinde Politik Konuların Öğretimi: Öğretmen Görüşleri
dc.typearticle
dspace.entity.typeTrdizin
local.indexed.atTrDizin

Files