TRDizin:
Ortaokul Öğrencilerinin Zekâ Hakkındaki Örtük İnançlarının Portresi: Nitel Bir Bakış

dc.contributor.authorGüngör, İ.C.
dc.date.accessioned2024-04-30T06:11:43Z
dc.date.available2024-04-30T06:11:43Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractBu araştırma, zekâ gibi kişisel niteliklerin doğasına atfedilen örtük anlamlarla ilgilidir. Bu anlam sistemleri, 5 öğrenciden oluşan bir çalışma grubu üzerinde gözlem, görüşme ve akademik günlük verilerinden yararlanılarak 15 hafta boyunca titizlikle incelenmiş ve indirgemeci bir yaklaşımla ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin zekâya ilişkin örtük inançlarının bir portresi ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Nitel durum çalışması olarak yürütülen bu süreçte, bütüncül tek durum deseni kullanılmıştır. Araştırma verileri, MAXQDA Analytics Pro 2024 paket programında içerik analizi yaklaşımı ile analiz edilmiştir. Bulgular, öğrencilerin zekâyı oldukça sınırlı bir kavram olarak kabul ettiklerini ve bu anlayışın zekâya ilişkin örtük inançlarla ilişkili olduğunu göstermiştir. Sabit zihniyet odaklı olmanın zekânın doğal bir yetenek olduğu inancına bağlı olmadığı ancak örtük teorinin öngördüğü gibi zihniyetlerin, öğrencilerin öğrenme yaşamlarının (motivasyonel yönelimler, sebat davranışı vb.) verimliliğinde rol oynadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar, bu düşünce tarzlarının yapısal özellikleri ve öğrenme üzerindeki aracı rolü bağlamında tartışılmıştır. Zekâya ilişkin örtük inançların hangi yaşlarda oluştuğu, kökenleri, nasıl geliştikleri ve kişilik özellikleriyle ilişkilerinin anlaşılması için araştırma kapsamının genişletilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
dc.identifier.citationGüngör, İ. (2024). Ortaokul Öğrencilerinin Zekâ Hakkındaki Örtük İnançlarının Portresi: Nitel Bir Bakış. Başkent University Journal of Education, 11(1), 26-48
dc.identifier.doifoi:15254
dc.identifier.eissn2148-3272
dc.identifier.endpage48
dc.identifier.issn2148-3485
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage26
dc.identifier.trdizin1225643
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/1225643/ortaokul-ogrencilerinin-zeka-hakkindaki-ortuk-inanclarinin-portresi-nitel-bir-bakis
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/33111
dc.identifier.volume11
dc.language.isotur
dc.relation.ispartofBaşkent University Journal of Education
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectGelişim zihniyeti, öğrenme motivasyonu, örtük zeka teorileri, sabit zihniyet, zihniyetler
dc.titleOrtaokul Öğrencilerinin Zekâ Hakkındaki Örtük İnançlarının Portresi: Nitel Bir Bakış
dc.typearticle
dspace.entity.typeTrdizin
local.indexed.atTrDizin

Files