TRDizin:
Görsel Sanatlar Eğitiminde Edebiyat Ürünlerinin Öğrenci Çalışmalarına Etkisi

dc.contributor.authorMuhammet İnceağaç
dc.contributor.authorMeliha Yılmaz
dc.date.accessioned2023-04-14T21:38:52Z
dc.date.available2023-04-14T21:38:52Z
dc.date.issued2020-09-01
dc.description.abstractBu araştırma, ortaokul öğrencilerinin görsel sanat çalışmalarına edebiyat ürünlerinin etkisi olup olmadığını, etkisi var ise hangidüzeyde olduğunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim yılında Kastamonu ilinde bulunan dörtortaokulun 6. sınıfında öğrenim gören öğrencileri ile sınırlıdır. Araştırma öntest ve sontest olmak üzere çalışmanın tamamınakatılan ve çalışmalarını (resimlerini) tamamlamış olan 50 öğrenciyi kapsamaktadır. Araştırmanın uygulama konusu edebiyatürünlerinden olan fabl, atasözü-deyim ve efsane türleri ile sınırlandırılmıştır.Öğrenci resimleri, kuru boya tekniği ile gerçekleştirilmiştir.Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden deneysel bir tür olan, tek denekli araştırma modeli içinde yer alan tek gruplu öntest-sontestmodel kullanılmıştır. Ayrıca öğrenci çalışmaları nitel araştırma kapsamında betimlenerek yorumlanmıştır.Araştırmanınveri toplama araçları,öğrencilerin yapmış olduğu serbest çalışmaya ait resimler (öntest) ve edebiyat ürünlerinin kullanımına yönelik resimlere (sontest)dayanmaktadır. Öğrenci çalışmaları; görsel sanatlar eğitimi uygulamalarında edebiyat ürünlerinin etkisini belirlemek amacıylageliştirilmiş ve yayınlanmış olan dereceli puanlama anahtarı (rubrik) kullanılarak, üç alan uzmanı tarafından değerlendirilmiştir.Veri toplama araçlarından elde edilen veriler, bilgisayar ortamına geçirilmiş ve ‘SPSS’ analiz programı kullanılarak analizedilmiştir. Görsel sanatlar eğitimi uygulamalarında edebiyat ürünlerinin etkisini belirlemeye yönelik dereceli puanlama anahtarıiçerisindeki kriterlere dayalı öntest ve sontest puanlarının karşılaştırılması, Wilcoxon işaretli sıralar testi ile incelenmiştir.Araştırmadan elde edilen verilere göre; nicel araştırma yöntemlerinden deneysel bir tür olan, tek denekli araştırma modeli içinde yer alantek gruplu öntest-sontest test puanları arasında bütünlük ve görsel devamlılık, hareket ifadesi, imge zenginliği, renk kullanımı, ayrıntılara yerverme, mekân ifadesi, kompozisyon, yaratıcı düşünme, stereotip biçim kullanımı kriterleri açısından istatistiksel olarak sontest lehine anlamlıbir fark ortaya çıkmıştır.
dc.identifier.citationİnceağaç, M., Yilmaz, M. (2020). Görsel Sanatlar Eğitiminde Edebiyat Ürünlerinin Öğrenci Çalışmalarına Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(5), 2084-2099
dc.identifier.doi10.24106/kefdergi.695577
dc.identifier.eissn2147-9844
dc.identifier.endpage2099
dc.identifier.issn
dc.identifier.issue5
dc.identifier.startpage2084
dc.identifier.trdizin389501
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/389501/gorsel-sanatlar-egitiminde-edebiyat-urunlerinin-ogrenci-calismalarina-etkisi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/7150
dc.identifier.volume28
dc.language.isotur
dc.relation.ispartofKastamonu Eğitim Dergisi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleGörsel Sanatlar Eğitiminde Edebiyat Ürünlerinin Öğrenci Çalışmalarına Etkisi
dc.typeRESEARCH
dspace.entity.typeTrdizin
local.indexed.atTrDizin
relation.isPublicationOfTrdizin168a1d6a-20dc-4d22-b0d7-6a9b65def758
relation.isPublicationOfTrdizin.latestForDiscovery168a1d6a-20dc-4d22-b0d7-6a9b65def758

Files