TRDizin:
SON DÖNEM OSMANLI İMPARATORLUĞU’NDA İLKÖĞRETİM ALANINDAKİ DÖNÜŞÜMÜ USUL-İ CEDİD KAVRAMI ÜZERİNDEN ANLAMAK (1839-1913)

dc.contributor.authorErol ÇİYDEM
dc.date.accessioned2023-06-08T22:01:06Z
dc.date.available2023-06-08T22:01:06Z
dc.date.issued2023-05-22
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, son dönem Osmanlı İmparatorluğu’nda eğitim sisteminin ilk kademesindeki dönüşümü usul-i cedid kavramı üzerinden açıklayabilmektir. Bu anlamda usul-i cedid kavramı çalışmanın merkezinde yer almaktadır. Araştırma sonucunda ise Tanzimat Dönemi’nden (1839-1876) itibaren Osmanlı eğitimcilerinin gündeminde olan usul-i cedid kavramının öğretim yöntemlerindeki değişiklikten daha kapsamlı bir anlam taşıdığı anlaşılmıştır. Öğretim yöntemlerindeki değişimin tek başına bir anlam ifade etmediği ve dolayısıyla öğretim yöntemlerindeki değişikliğe yönelik politikaların eğitim alanındaki farklı alanlarda da dönüşüme yol açtığı fark edilmiştir. Bu bağlamda usul-i cedid kavramının, son dönem Osmanlı İmparatorluğu’nda ilkokullardaki fiziksel yapının dönüşümünü, müfredattaki değişimi, ilk kademede görev yapan öğretmenlerin niteliklerinin artırılmasını, disiplin alanındaki değişimi nitelediği sonucuna varılmıştır. Bu anlamda usul-i cedid kavramının anlamını bilmek son dönem Osmanlı İmparatorluğu’nda eğitimin ilk kademesindeki yenileşme çabalarını ve bu çabaların amacını anlamak açısından önemlidir. Çalışmadaki başlıca verileri; Cumhurbaşkanlığı Osmanlı Arşivinden elde edilen belgeler, Osmanlı eğitim sisteminde ilk kademe için çıkarılan talimatnameler, nizamnameler, ilkokul müfredat programları, hatıratlar ve dönemin basınında konuyla ilgili yer alan haber ve makaleler oluşturmaktadır. Çalışmada tarihsel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
dc.identifier.citationÇi̇ydem, E. (2023). SON DÖNEM OSMANLI İMPARATORLUĞU’NDA İLKÖĞRETİM ALANINDAKİ DÖNÜŞÜMÜ USUL-İ CEDİD KAVRAMI ÜZERİNDEN ANLAMAK (1839-1913). History Studies, 15(2), 383-400
dc.identifier.doi10.9737/hist.2023.1137
dc.identifier.eissn1309-4173
dc.identifier.endpage400
dc.identifier.issn1309-4688
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage383
dc.identifier.trdizin1179724
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/1179724/son-donem-osmanli-imparatorlugunda-ilkogretim-alanindaki-donusumu-usul-i-cedid-kavrami-uzerinden-anlamak-1839-1913
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/15744
dc.identifier.volume15
dc.language.isotur
dc.relation.ispartofHistory Studies
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleSON DÖNEM OSMANLI İMPARATORLUĞU’NDA İLKÖĞRETİM ALANINDAKİ DÖNÜŞÜMÜ USUL-İ CEDİD KAVRAMI ÜZERİNDEN ANLAMAK (1839-1913)
dc.typeRESEARCH
dspace.entity.typeTrdizin
local.indexed.atTrDizin
relation.isPublicationOfTrdizinbed7bfc0-25ad-4a42-8402-9d69cac40168
relation.isPublicationOfTrdizin.latestForDiscoverybed7bfc0-25ad-4a42-8402-9d69cac40168

Files