TRDizin: KALEVALA DESTANI BAĞLAMINDA TÜRK VE FİN KÜLTÜRLERİNİN EVLİLİK ÂDETLERİ VE KADIN ALGISI KONUSUNDAKİ MÜŞTEREKLERİ
Program
KU Authors
KU-Authors
Co-Authors
Authors
Advisor
Date
Language
Type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Evlilik dini ve hukuki özelliğe sahip kadın ve erkeğin birlikteliğini meşrulaştıran ritüeller ile sürecini gerçekleştiren sosyal bir olgudur. Kadın ve erkeğin sosyalleşmesi süreci bireylerin anne ve babalarından ayrılarak kendilerinin bir aile meclisi kurmaları ile sonuçlanır. Türk kültüründe aile olmak isteyen kadın ve erkeğin evliliği, evlilik öncesinde ve sonrasındaki örf ve adetler, kadın-erkek rolleri ve davranışları gibi unsurlara bakıldığında kadın-erkek statüsünde farklılıklar olduğu görülmektedir. Kadının ve erkeğin yalnızca fizyolojik olarak değil aynı zamanda toplumsal roller açısından da farklılıklarının olduğu bilinmelidir. Toplumsal kurallara uygun hareket ederek ahlaki değerlere sahip olması beklenen kadının erkeğe göre daha kritik rollere sahip olduğu görülmektedir. Bu yönü ile kadının ideal eş olabilmesi için sahip olması gereken özellikler ve yerine getirmesi gerekli şartlar vardır. Kadının saç örgüsü ya da taktığı saç örtüsü topluma karşı kendi medeni durumu hakkında sözsüz mesaj niteliğini taşımaktadır. Kadının sosyal rolü yanında evlilik adetlerinin Türk kültüründe geçmişten günümüze bazı değişikliklere uğrayarak da olsa geçerliliğini koruyabilmektedir. Sosyal bir olgu olan evlilik büyüsel bir takım ritüeller ile devamlılığını korumaktadır. Evlilik ile ilgili adetlerin kültürlerarası benzerliklerine bakıldığında farklı coğrafyalarda ortak kültür aktarımlarının izlerini görmek mümkündür. Bu bağlamda, çalışmamızda Türk kültürü ve Fin milli destanı olan Kalevala'dan hareketle müşterek evlenme adetleri ve kadın algısı tespit edilmeye çalışılacaktır.
Description
Source:
Publisher:
Keywords:
Keywords
Citation
Abdürrezzak, A. (2015). KALEVALA DESTANI BAĞLAMINDA TÜRK VE FİN KÜLTÜRLERİNİN EVLİLİK ÂDETLERİ VE KADIN ALGISI KONUSUNDAKİ MÜŞTEREKLERİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 8(15), 167-189
