TRDizin:
Öğrencilerin Gündelik Dildeki Mantık Hatalarına İlişkin Farkındalıkları Ve Eleştirel Düşünme Becerisi

dc.contributor.authorKibar, S.
dc.contributor.authorGültekin, S.
dc.date.accessioned2023-12-15T10:39:32Z
dc.date.available2023-12-15T10:39:32Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractBu çalışmada, eleştirel düşünmenin olmazsa olmazlarından olan mantık hatalarına, safsatalara dikkat çekilmekte ve öğrencilerinin gündelik dildeki mantık hatalarının farkındalığı ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Mantık hataları, formel mantık dilinde kolaylıkla fark edilebilirken gündelik dilin, kültürün ve önyargıların devreye girmesiyle kimi safsataların fark edilmesi daha zor hale gelmektedir. Ancak eleştirel bir düşünür, mantık hatalarını yakalayabilmeli ve ne türden bir safsata olduğunu tanımlayabilmelidir. Bu çalışmada, öğrencilerin mantık hatalarına ilişkin farkındalık düzeylerini belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Alanyazında farklı türden eleştirel düşünme ölçekleri bulunmaktadır. Bu ölçeklerin bazıları mantık hatalarını fark edebilme becerisini de ölçecek sorular içermektedir. Ancak mantık hatalarını merkeze alan bir ölçeğe ulusal ve uluslararası alanyazında rastlanmamıştır. Mantık hatalarına ilişkin alanyazın taraması yapılmış, gazete, dergi ve sosyal medyada sıklıkla rastlanan mantık hatalarından hareketle ölçek maddeleri oluşturulmuştur. Ölçeğin maddeleri gündelik hayatta sıklıkla karşılaşılan konulardan örnekler içermektedir. Ölçeğin pilot uygulaması, ağırlıklı olarak Kastamonu Üniversitesi öğrencilerine uygulanmıştır. Ölçeğin kapsam geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuş, yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin güvenirlik düzeyi cronbach alfa katsayısı ile belirlenmiştir. Ölçeğin uygulandığı öğrencilerin bir kısmı, aldıkları felsefe dersinin bir haftasında mantık hataları konusunu işlemişlerdir. Bu dersin öğrencilerin mantık hatalarını fark etme becerilerine katkısı olduğu görülmüştür. Dersi alanlar ve almayanlar arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bu ölçeğin pilot uygulaması üniversite öğrencilerine uygulanmış olsa da ölçek lise ve ortaöğretim öğrencilerine de uygulanabilir. Bu sayede, ortaöğretim ve lise düzeyindeki öğrencilerin hem okul hem de okul dışı felsefe derslerine mantık hataları farkındalığı konusunun eklenmesinin önemi anlaşılabilir.
dc.identifier.citationGülteki̇n, S., Kibar, S. (2023). Öğrencilerin Gündelik Dildeki Mantık Hatalarına İlişkin Farkındalıkları Ve Eleştirel Düşünme Becerisi. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 22(3), 559-585
dc.identifier.doi10.20981/kaygi.1349829
dc.identifier.eissn2645-8950
dc.identifier.endpage585
dc.identifier.issn1303-4251
dc.identifier.issue3
dc.identifier.orcid0000-0001-8762-7209
dc.identifier.orcid0000-0002-4790-6614
dc.identifier.startpage559
dc.identifier.trdizin1210795
dc.identifier.trdizinauthorid1001045
dc.identifier.trdizinauthorid736276
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/1210795/ogrencilerin-gundelik-dildeki-mantik-hatalarina-iliskin-farkindaliklari-ve-elestirel-dusunme-becerisi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/18023
dc.identifier.volume22
dc.language.isotur
dc.relation.ispartofKaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectMantık Hataları, Gündelik Dil, Eleştirel Düşünme, Akıl Yürütme, Ölçek Geliştirme, Felsefe Eğitimi, Öğrenciler
dc.titleÖğrencilerin Gündelik Dildeki Mantık Hatalarına İlişkin Farkındalıkları Ve Eleştirel Düşünme Becerisi
dc.typearticle
dspace.entity.typeTrdizin

Files