TRDizin:
Sosyal Bilgiler Öğretmenlerin Küresel Okuryazarlığa İlişkin Görüşleri

dc.contributor.authorSerpil RECEPOĞLU
dc.date.accessioned2023-04-14T19:50:49Z
dc.date.available2023-04-14T19:50:49Z
dc.date.issued2022-03-01
dc.description.abstractBu araştırmada, Sosyal Bilgiler öğretmenlerin küresel okuryazarlık ile ilgili görüşleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma nitel araştırma yaklaşımı ile yapılmış̧ bir durum çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi okullarda görev yapan 32 Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Sosyal bilgiler öğretmenlerinden elde edilen veriler öncelikle Ö1, Ö2, Ö3… şeklinde kodlanmıştır. Sonrasında kodlanan bu veriler betimsel analize tabi tutularak incelenmiştir. Öğretmenler küresel okuryazarlık kavramını; bireyin küresel olaylar hakkında bilgi sahibi olması, dünyayı doğru anlaması, eleştirel düşünme becerisine sahip olması, küresel gelişmelerin farkında olması, dijital becerilere sahip olması, dünyadaki değişime entegre olması, uluslararası dili bilmesi kavramlarıyla ilişkilendirmişlerdir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin çoğunluğunun küresel okuryazarlığı en çok bireyin küresel olaylar hakkında bilgi sahibi olması, dünyayı doğru anlaması olarak değerlendirdiği söylenebilir. Bununla birlikte, araştırmada Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin çoğunluğu küresel okuryazarlıkla ilişkili konuların programın içeriğinde yer almakta olduğunu ifade etmişlerdir. Ayrıca, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin çoğunluğu küresel okuryazarlığın sosyal bilgiler öğretim programına yansımalarını olumlu olarak değerlendirdikleri söylenebilir. Araştırmanın diğer bir bulgusunda, Sosyal bilgiler öğretmenleri, küresel okuryazarlık eğitiminde öğretmenin bilgin, rehber, etkin öğrenme ortamı sağlayan, aktif, gelişime açık, araştıran, sorgulayan, rolüne sahip olmalarını ifade etmişlerdir. Bununla birlikte, küresel okuryazarlık eğitiminde öğrencinin rolünü ise; uygulayıcı, meraklı, aktif, istekli, gelişime açık, duyarlı, işbirlikçi, eleştirel düşünebilen, farkındalık sahibi bireyler olarak belirlemişlerdir. Sosyal Bilgiler dersinde de küresel okuryazarlık eğitimine daha fazla ağırlık verilmelidir. Küresel okuryazarlık becerisinin kazandırılmasında etkili olacak etkileşim temelli öğrenme ortamları ve etkinlikleri oluşturulmalıdır.
dc.identifier.citationRecepoğlu, S. (2022). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerin Küresel Okuryazarlığa İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 1013-1041
dc.identifier.doi10.29299/kefad.930435
dc.identifier.eissn2147-1037
dc.identifier.endpage1041
dc.identifier.issn
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage1013
dc.identifier.trdizin1071549
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/1071549/sosyal-bilgiler-ogretmenlerin-kuresel-okuryazarliga-iliskin-gorusleri
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/6538
dc.identifier.volume23
dc.language.isotur
dc.relation.ispartofAhi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleSosyal Bilgiler Öğretmenlerin Küresel Okuryazarlığa İlişkin Görüşleri
dc.typeRESEARCH
dspace.entity.typeTrdizin
local.indexed.atTrDizin
relation.isPublicationOfTrdizin0aae24be-abde-43eb-9029-6cd66474c6cf
relation.isPublicationOfTrdizin.latestForDiscovery0aae24be-abde-43eb-9029-6cd66474c6cf

Files