TRDizin:
STEM Temelli Araştırmalarda Kullanılan Ölçme veDeğerlendirme Yöntemlerinin İncelenmesi

dc.contributor.authorMurat PEKTAŞ
dc.contributor.authorNalan ZENGİN
dc.contributor.authorGökhan KAYA
dc.date.accessioned2023-04-14T21:29:03Z
dc.date.available2023-04-14T21:29:03Z
dc.date.issued2020-04-01
dc.description.abstractSTEM kavramı Türkiye’de gittikçe artan bir şekilde akademik çalışmaların yapıldığı bir alan haline gelmiştir. Artan bu ivme ile çalışmaların hem uluslararası hem de ulusal düzeyde farklı şekilde desenlendiği görülmektedir. Bu alanda yapılan çalışmaların başarıya ulaşması için bu STEM yaklaşımına uygun ölçme ve değerlendirme mantığının anlaşılmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu araştırmada, Türkiye’de son beş yılda yayımlanan STEM temelli akademik çalışmaları kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri açısından incelemek amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada STEM eğitimi ile ilgili son beş yılda Türkiye’de yayınlanmış 40 akademik çalışma incelenmiştir. Veriler içerik analizine tabi tutularak açık kodlamalar yapılmıştır. Yapılan analizlerin inandırıcılığı ve dürüstlüğünü sağlamak amacıyla kodlamalar başka bir araştırmacı tarafından da yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda çalışmalardaki ölçme ve değerlendirmelerin “STEM ile ilişkilendirilen bir değişkeni test etme” ve “STEM uygulamaları ile ilgili sınıf içi değerlendirmeler” olmak üzere iki farklı boyutta toplandığı belirlenmiştir. Birinci boyutun bilişsel, duyuşsal, beceri ve disiplinler arası temalarından oluştuğu, ikinci boyutun ise süreç ve sonuç değerlendirme olarak ayrıldığı görülmüştür. Ölçme ve değerlendirmelerin sınıf içi boyutunda uygulananlarının çoğunun bilim ve mühendislik entegrasyonunun değerlendirilmesine yönelik olduğu saptanmıştır. Elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde ölçme ve değerlendirme konusunda yapılan STEM temelli çalışmalarda izlenen belirli standartların olmadığı görülmüştür. Bu standartların oluşturulması için ülke çapında uygulanabilecek ölçme ve değerlendirme kriter çerçevesinin oluşturulması ve öğretmenlere STEM temelli etkinliklerde kullanılabilecek ölçme ve değerlendirmeye yöntemlerine yönelik hizmet içi eğitimlerin verilmesi önerilmektedir.
dc.identifier.citationPektaş, M., Zengi̇n, N., Kaya, G. (2020). STEM Temelli Araştırmalarda Kullanılan Ölçme veDeğerlendirme Yöntemlerinin İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 329-355
dc.identifier.doi
dc.identifier.eissn
dc.identifier.endpage355
dc.identifier.issn1301-9058
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage329
dc.identifier.trdizin460744
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/460744/stem-temelli-arastirmalarda-kullanilan-olcme-vedegerlendirme-yontemlerinin-incelenmesi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/6958
dc.identifier.volume40
dc.language.isotur
dc.relation.ispartofGazi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleSTEM Temelli Araştırmalarda Kullanılan Ölçme veDeğerlendirme Yöntemlerinin İncelenmesi
dc.typeRESEARCH
dspace.entity.typeTrdizin
local.indexed.atTrDizin

Files