TRDizin:
Öz-Yönetimli Öğrenme Becerileri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

dc.contributor.authorİlkay AŞKIN TEKKOL
dc.contributor.authorMelek DEMİREL
dc.date.accessioned2023-04-14T22:59:01Z
dc.date.available2023-04-14T22:59:01Z
dc.date.issued2018-06-01
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme becerilerini belirlemeye yönelik birölçme aracı geliştirmektir. Bu amaçla öncelikle, ilgili alanyazına dayalı olarak kavramsal çerçeveoluşturulmuş, bu alanda yurt içi ve yurt dışında yapılmış olan ölçek geliştirme çalışmaları incelenmiştir. Buincelemenin ardından, ölçeğe ilişkin ölçütler ortaya konmuş ve öz-yönetimli öğrenme becerilerine sahipbireylerin özelliklerini ifade eden maddelerden oluşan 72 maddelik madde havuzu oluşturulmuştur. Uzmangörüşlerinin ardından yapılan düzenlemeler sonucunda, ölçeğin 53 maddelik deneme formu oluşturulmuştur.Bu form, Hacettepe ve Başkent Üniversitelerinde öğrenim görmekte olan 753 üniversite öğrencisineuygulanarak, veriler açımlayıcı faktör analizine tabi tutulmuş ve yapılan analiz sonucunda ölçeğin 21 madde vedört boyuttan (güdülenme, öz-izleme, öz-kontrol ve özgüven) oluştuğu ortaya konmuştur. Ayrıca, açımlayıcıfaktör analizinin uygulandığı öğrencilerin dışında yer alan ve Hacettepe ve Başkent Üniversitelerinin ortakolan bölümlerinin birinci ve dördüncü sınıflarında öğrenim görmekte olan 2600 öğrenciye ölçek uygulamasıyapılarak ölçeğin yapı geçerliğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Toplanan veriler doğrulayıcı faktör analizinetabi tutulmuştur. Analiz sonucunda ölçeğe ilişkin uyum indekslerinin iyi uyum gösteren ve kabul edilebilirdeğerler arasında olduğu görülmüş ve ölçeğin 4 faktörlü ve 21 maddeden oluşan yapısı bir model olarakdoğrulanmıştır. Ölçeğin, Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı kullanılarak hesaplanan güvenirliği ise .895bulunmuştur. Sonuç olarak geliştirilen “Öz-Yönetimli Öğrenme Becerileri Ölçeği”nin, geçerli bir ölçme aracıolduğu ve öz-yönetimli öğrenme becerilerini ölçmede güvenilir puanlar vereceği söylenebilir.
dc.identifier.citationAşkin Tekkol, İ., Demi̇rel, M. (2018). Öz-Yönetimli Öğrenme Becerileri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 9(2), 85-100
dc.identifier.doi10.21031/epod.389208
dc.identifier.eissn1309-6575
dc.identifier.endpage100
dc.identifier.issn
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage85
dc.identifier.trdizin290308
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/290308/oz-yonetimli-ogrenme-becerileri-olcegi-gecerlik-ve-guvenirlik-calismasi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/7873
dc.identifier.volume9
dc.language.isotur
dc.relation.ispartofEğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleÖz-Yönetimli Öğrenme Becerileri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
dc.typeRESEARCH
dspace.entity.typeTrdizin
local.indexed.atTrDizin
relation.isPublicationOfTrdizin406aaec8-dd53-4aa8-82d0-61479f2a24c6
relation.isPublicationOfTrdizin.latestForDiscovery406aaec8-dd53-4aa8-82d0-61479f2a24c6

Files