Publication:
The relationship between pre-service primary school teachers’ beliefs about mathematics and critical thinking dispositions

dc.contributor.authorSerin M.K., Uyanık G., İncikabı L.
dc.contributor.authorMehmet Koray SERİN, Lütfi İNCİKABI, Gökhan UYANIK
dc.date.accessioned2023-05-09T18:59:48Z
dc.date.available2023-05-09T18:59:48Z
dc.date.issued2018-01-01
dc.date.issued2018-08-01
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine the level of relationship between pre-service primary school teachers’ mathematics-related beliefs and their critical thinking disposition. The research follows a quantitative paradigm in the data context and is designed according to the relational survey method. The participants were the third and fourth grade students who were studying at the Department of Primary School Education at the Faculty of Education in a state university in Turkey in the 2014-2015 academic year. Two main data collection tools were used in the research. One of them is the Mathematics Related Beliefs Scale (MRBS) developed by Kayan, Haser and Işıksal-Bostan (2013) and the other is the California Critical Thinking Disposition Inventory which had been adapted by Kökdemir (2003) into Turkish. In the data analysis, mean, independent samples t- test and Pearson moments correlation coefficient were used. According to the findings, it was found that the pre-service primary school teachers agreed more on constructivist belief statements than traditional beliefs. Also, critical thinking dispositions were seen to be partly positive. There was no significant difference in pre-service teachers' maths-related beliefs as well as in their critical thinking dispositions compared to the class level variables. Finally, according to the results of correlation analysis, a low level of positive correlation between the constructivist beliefs dimension and the critical thinking dispositions scale factors was found.
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının matematiğin doğası, öğretimi ve öğrenimi hakkındaki inanışları ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki düzeyini ortaya koymaktır. Araştırma veri bağlamında nicel bir paradigmaya sahiptir ve ilişkisel tarama modeline göre tasarlanmıştır. 2014-2015 eğitim-öğretim yılında bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı’ nda öğrenim gören üçüncü ve dördüncü sınıf öğretmen adayları araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada iki temel veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlardan ilki Kayan, Haser ve Işıksal-Bostan (2013) tarafından geliştirilen Matematik Hakkındaki İnanışlar Ölçeği iken diğeri Kökdemir (2003) tarafından Türkçeye uyarlanan California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği’dir. Verilerin analizinde betimsel istatistik yöntemlerinden aritmetik ortalama işlemleri ile bağımsız gruplar t testi, korelasyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sınıf öğretmeni adayları matematiğin doğası, öğrenimi ve öğretimi hakkında geleneksel inanışlara kıyasla daha çok yapılandırmacı inanışlara sahiptirler. Bununla birlikte eleştirel düşünme eğilimlerinin kısmen olumlu yönde olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının hem matematik hakkında inanışlar hem de eleştirel düşünme eğilimlerinde sınıf düzeyi değişkenine göre anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Son olarak korelasyon analizi sonuçlarına göre yapılandırmacı inanışlar boyutu ile eleştirel düşünme eğilimleri ölçeği faktörleri arasında pozitif yönde düşük düzeyde ilişkinin var olduğu görülmüştür.
dc.identifier.citationSeri̇n, M., İnci̇kabi, L., Uyanik, G. (2018). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Hakkındaki İnanışları ile Eleştirel Düşünme Eğilimleri Arasındaki İlişki. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(3), 513-535
dc.identifier.doi10.16949/turkbilmat.311084
dc.identifier.endpage535
dc.identifier.scopus2-s2.0-85063640317
dc.identifier.startpage513
dc.identifier.trdizin398484
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/13887
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/398484/sinif-ogretmeni-adaylarinin-matematik-hakkindaki-inanislari-ile-elestirel-dusunme-egilimleri-arasindaki-iliski
dc.relation.ispartofTurkish Journal of Computer and Mathematics Education
dc.rightstrue
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectCritical thinking | Mathematics related beliefs | Pre-service primary school teachers
dc.titleThe relationship between pre-service primary school teachers’ beliefs about mathematics and critical thinking dispositions
dc.titleSınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Hakkındaki İnanışları ile Eleştirel Düşünme Eğilimleri Arasındaki İlişki
dc.typeArticle
dc.typeRESEARCH
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue3
oaire.citation.volume9
relation.isScopusOfPublicationc91a2fe9-ea50-4753-a4f3-55755b4f484f
relation.isScopusOfPublication.latestForDiscoveryc91a2fe9-ea50-4753-a4f3-55755b4f484f
relation.isTrdizinOfPublicationf3b00261-2f3a-4a6f-856a-fdd82adcb1a5
relation.isTrdizinOfPublication.latestForDiscoveryf3b00261-2f3a-4a6f-856a-fdd82adcb1a5

Files

Collections