Publication:
Two Scenes in the Post-Resurrection Cycle: On the Road to Emmaus and the Supper at Emmaus

dc.contributor.authorDemir H.
dc.contributor.authorHatice DEMİR
dc.contributor.authorDemir, H
dc.date.accessioned2023-05-09T19:57:13Z
dc.date.available2023-05-09T19:57:13Z
dc.date.issued2021-01-01
dc.date.issued2021-01-01
dc.date.issued2021.01.01
dc.description.abstractThis study examines scenes from two important 14th-century tableaus depicting Christ with his disciples: On the Road to Emmaus and the Supper at Emmaus. While such portrayals of the post-Resurrection cycle were rare in Eastern/Byzantine art, they were far more prevalent in Western/Latin art. The earliest example of On the Road to Emmaus in Eastern art is at the Basilica of Ravenna Sant’Apollinare Nuovo, dating to the 6th century. The earliest instance in Western art is a 9th-century depiction on an ivory plaque. Latin samples of the scenes are popular in illustrated manuscripts. The study scope can be divided into two parts. The first part examines Eastern/Byzantine examples and the second part analyzes Western/Latin samples per a hierarchical classification. In the conclusion and evaluation section, the selected examples are compared. Eastern examples of the two scenes are rare and quantitatively outnumbered in Western/Latin art. This study explores the reasons for the rareness of these scenes in Eastern art and their abundance in Western art; different interpretations of the same are presented in the conclusion. Finally, the iconography of the two scenes differs in Eastern and Western examples. Therefore, our evaluation is focused on solving these questions. Our primary aim was to answer these problematic questions on the sources and reasons for the differences in iconography. The selection of the Byzantine and Latin samples was limited to those from the end of the 14th century to evaluate them in their synchronicity.
dc.description.abstractBu çalışmada Emmaus Yolunda ve Emmaus’da Akşam Yemeği sahneleri incelenmiştir. Diriliş Sonrası siklusu içerisinde yeralan iki sahne, Doğu/Bizans tasvir sanatında nicel olarak az yer alırken, sahnelerin Batı/Latin örneklerinde sayıca fazla olmasıdikkat çeker. Doğu örneklerinde, sahnenin en erken tarihli örneği 6. yüzyıla tarihlenen Sant’Apollinore Nuovo bazilikasındagörülürken, Batı örneklerinde en erken tarihli örnek, 9. yüzyıla ait bir fildişi levhaya aittir. Diğer taraftan Latin örneklerinindaha çok resimli el yazmalarında tercih edildiği gözlemlenir. Çalışmanın kapsamı iki alt başlık altında ele alınmıştır. İlk grupta,Doğu/Bizans örnekleri, ikinci alt başlık altında Batı/Latin örnekleri incelenmiştir. Değerlendirme bölümünde sahneler, kendiaralarında kıyaslanmıştır. Bu bağlamda, Doğu örneklerinin az olmasına karşın, Batı örneklerinin nicel olarak çok olmasısorunsalına cevaplar bulunmaya çalışılmıştır. Değerlendirme kapsamında ele alınan noktalardan bir diğerini, ikonografikdetaylar oluşturmuştur. Bu bağlamda her iki sahnenin ikonografisinde farklı yorumlar ile karşılaşılmıştır. Değerlendirmebölümünde, cevap aranan en önemli nokta ise bu detaylardaki farklılıkların kaynağının neler olabileceğine dair sorulardır.Çalışma kapsamında incelenen örneklerin (Bizans ve Latin) tarihleri, içlerinde bir eşzamanlılık olması adına 14. yüzyıl sonuile sınırlandırılmıştır.
dc.identifier.citationDemi̇r, H. (2021). Diriliş Sonrası Siklusu İçerisinde İki Sahne: Emmaus Yolunda ve Emmaus’da Akşam Yemeği. Art-Sanat Dergisi, 8(16), 123-150
dc.identifier.doi10.26650/artsanat.2021.16.0005
dc.identifier.eissn2148-3582
dc.identifier.endpage150
dc.identifier.endpage149
dc.identifier.scopus2-s2.0-85125925086
dc.identifier.startpage123
dc.identifier.startpage123
dc.identifier.trdizin459942
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/14561
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/459942/dirilis-sonrasi-siklusu-icerisinde-iki-sahne-emmaus-yolunda-ve-emmausda-aksam-yemegi
dc.identifier.volume16
dc.identifier.wosWOS:000684604100005
dc.relation.ispartofArt-Sanat Dergisi
dc.relation.ispartofART-SANAT
dc.rightstrue
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectByzantine painting | Christ | Emmaus road | Post-resurrection | Supper
dc.titleTwo Scenes in the Post-Resurrection Cycle: On the Road to Emmaus and the Supper at Emmaus
dc.titleDiriliş Sonrası Siklusu İçerisinde İki Sahne: Emmaus Yolunda ve Emmaus’da Akşam Yemeği
dc.titleTwo Scenes in the Post-Resurrection Cycle: On the Road to Emmaus and the Supper at Emmaus
dc.typeArticle
dc.typeRESEARCH
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue16
relation.isScopusOfPublication1611d53c-ab83-40c2-a3ad-56312a297694
relation.isScopusOfPublication.latestForDiscovery1611d53c-ab83-40c2-a3ad-56312a297694
relation.isTrdizinOfPublication94259367-fecc-4218-90f1-072e2f0d5c27
relation.isTrdizinOfPublication.latestForDiscovery94259367-fecc-4218-90f1-072e2f0d5c27
relation.isWosOfPublicationb9642bc3-2439-47f9-b8de-2a4658e2326a
relation.isWosOfPublication.latestForDiscoveryb9642bc3-2439-47f9-b8de-2a4658e2326a

Files

Collections