Publication:
Teachers’ beliefs about learning and teaching nature of science: Professional Development Program

dc.contributor.authorKartal E.E., Doğan N., İrez S., Çakmakçı G., Yalaki Y.
dc.contributor.authorEda ERDAŞ KARTAL, Serhat İREZ, Gültekin ÇAKMAKÇI, Yalçın YALAKİ, Nihal DOĞAN
dc.contributor.authorKartal, EE, Dogan, N, Irez, S, Cakmakci, G, Yalaki, Y
dc.date.accessioned2023-05-09T18:54:40Z
dc.date.available2023-05-09T18:54:40Z
dc.date.issued2019-01-01
dc.date.issued2019-01-01
dc.date.issued2019.01.01
dc.description.abstractThe Nature of Science (NOS) is an important component of science literacy, which is the main vision of science teaching programs. In contrast, science teachers face significant problems in transferring the nature of science to classroom practices. Science teachers' classroom practices are influenced by their belief in learning and teaching. Therefore, the development of teachers' beliefs in learning and teaching the NOS is important for the development of classroom practices. Thus, in this research, the effect of a continuing professional development (CPD) program aimed at improving science teachers’ professional competences related to the NOS on their beliefs about learning and teaching of the NOS was searched. 18 volunteered science teachers participated in the research. A single group pretest-posttest experimental design was used in the study. The data were collected using the ‘’Beliefs About Reformed Science Teaching and Learning (BARSTL)’’developed by Sampson and Benton (2006) and the ‘’Scale of Self-Efficacy Belief About Teaching the Nature of Science’’ developed by researchers. Pre-test and post-test performances of the teachers were compared using the Wilcoxon test. As a result of the research, it has been shown that the CPD program is effective in developing teachers' self-efficacy beliefs about teaching the NOS and teachers’ beliefs for reform approaches. Findings show that science teachers' self-efficacy beliefs are quite high, even though their views on the nature of science are inadequate before the professional development program. There is a risk that teachers who have inadequate views and misconceptions about NOS but who are eager to teach and who have high self-efficacy will be an obstacle to the education of science literate individuals. This has further clarified the need for CPD programs that will enable them to face current misconceptions and support their classroom practices, without compromising teachers' enthusiasm and self-efficacy about NOS that is important component of scientific literacy. For this reason, it has been proposed to increase the number of such professional development programs in accordance with the changing professional development paradigms.
dc.description.abstractBilimin doğası, fen öğretim programlarının ana vizyonu olan bilimokuryazarlığının önemli bir bileşenidir. Buna karşılık fen bilgisiöğretmenleri bilimin doğasını sınıf içi uygulamalarına transferetmekte önemli sorunlarla karşılaşmaktadır. Fen bilgisiöğretmenlerinin sınıf içi uygulamaları öğrenme ve öğretmeyeyönelik sahip oldukları inançlardan etkilenmektedir. Dolayısıylaöğretmenlerin bilimin doğasını öğrenme ve öğretme inançlarınıngelişimi, sınıf içi uygulamalarının geliştirilmesi açısındanönemlidir. Bu araştırmada fen bilgisi öğretmenlerinin bilimindoğası ile ilgili mesleki yeterliliklerini geliştirmeyi amaçlayan uzunsüreli bir mesleki gelişim programının öğretmenlerin bilimindoğasını öğrenme ve öğretme inançları üzerindeki etkisiaraştırılmıştır. Araştırma gönüllü 18 fen bilgisi öğretmeni ilegerçekleştirilmiştir. Araştırmada tek gruplu ön test-son testdeneysel desen kullanılmıştır. Veriler Sampson ve Benton (2006)tarafından geliştirilen Reform Yaklaşımlarına Yönelik İnançlar Ölçeği(BARSTL) ve araştırmacılar tarafından geliştirilen Bilimin DoğasınınÖğretimi Özyeterlik Ölçeği ile toplanmıştır. Öğretmenlerin ön test veson test performansları Wilcoxon Testi kullanılarakkarşılaştırılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular uzun sürelimesleki gelişim programının öğretmenlerin bilimin doğasınıöğretmeye yönelik öz yeterlilik inançlarını ve reformyaklaşımlarına yönelik inançlarını geliştirdiğini göstermiştir.Bulgular, fen bilgisi öğretmenlerinin mesleki gelişim programıöncesinde bilimin doğası hakkında görüşlerinin yetersiz düzeydeolmasına rağmen öz yeterlik inançlarının oldukça yüksekolduğunu ortaya koymuştur. Bilimin doğası hakkında yetersizgörüş ve çeşitli kavram yanılgılarına sahip ancak bu konuyuöğretmeye hevesli ve öz yeterliği yüksek olan öğretmenlerin, bilimokur yazarı bireyler yetiştirilmesinin önünde engel teşkil etme riski bulunmaktadır. Bu durum, bilim okuryazarlığının önemli birbileşeni olan bilimin doğası hakkında öğretmenlerin heveslerini veöz yeterliliklerini düşürmeden, mevcut kavram yanılgılarıylayüzleşmelerini sağlayacak ve onların sınıf içi uygulamalarınıdestekleyecek uzun süreli mesleki gelişim programlarına ihtiyacıdaha da belirginleştirmiştir. Bu nedenle bu araştırmada değişenmesleki gelişim paradigmalarına uygun bu tür mesleki gelişimprogramlarının arttırılması önerilmiştir.
dc.identifier.citationErdaş Kartal, E., İrez, O., Çakmakci, G., Yalaki̇, Y., Doğan, N. (2019). Mesleki Gelişim Programı: Öğretmenlerin Bilimin Doğasını Öğrenme ve Öğretme İnançları. Eğitim ve Bilim, 44(198), 291-307
dc.identifier.doi10.15390/EB.2019.7690
dc.identifier.endpage307
dc.identifier.endpage307
dc.identifier.issn1300-1337
dc.identifier.scopus2-s2.0-85065474842
dc.identifier.startpage291
dc.identifier.startpage291
dc.identifier.trdizin327482
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/13794
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/327482/mesleki-gelisim-programi-ogretmenlerin-bilimin-dogasini-ogrenme-ve-ogretme-inanclari
dc.identifier.volume44
dc.identifier.wosWOS:000466836800013
dc.relation.ispartofEgitim ve Bilim
dc.relation.ispartofEGITIM VE BILIM-EDUCATION AND SCIENCE
dc.rightstrue
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectBeliefs for reform approach | Nature of science | Professional development | Program | Self-efficacy | Teacher beliefs | Teacher education
dc.titleTeachers’ beliefs about learning and teaching nature of science: Professional Development Program
dc.titleMesleki Gelişim Programı: Öğretmenlerin Bilimin Doğasını Öğrenme ve Öğretme İnançları
dc.titleTeachers' Beliefs About Learning and Teaching Nature of Science: Professional Development Program
dc.typeArticle
dc.typeRESEARCH
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue198
oaire.citation.volume44
relation.isScopusOfPublicationd89b0a6e-6cc5-4266-906e-bd95b86daf6a
relation.isScopusOfPublication.latestForDiscoveryd89b0a6e-6cc5-4266-906e-bd95b86daf6a
relation.isTrdizinOfPublication871c649e-f748-4328-b64b-29790efe7967
relation.isTrdizinOfPublication.latestForDiscovery871c649e-f748-4328-b64b-29790efe7967
relation.isWosOfPublication350c6827-82ce-45ea-8337-5a6b39053139
relation.isWosOfPublication.latestForDiscovery350c6827-82ce-45ea-8337-5a6b39053139

Files

Collections