Publication:
Implementing differentiated instruction approach in physical training and sports lesson

dc.contributor.authorÖzbal A.F., Sağlam M., Cavkaytar S.
dc.contributor.authorAyşe Feray ÖZBAL, Mustafa SAĞLAM, Serap CAVKAYTAR
dc.contributor.authorOzbal, AF, Saglam, M, Cavkaytar, S
dc.date.accessioned2023-05-09T18:54:47Z
dc.date.available2023-05-09T18:54:47Z
dc.date.issued2019-01-01
dc.date.issued2019-01-01
dc.date.issued2019.01.01
dc.description.abstractSince this study aims to test the applicability of differentiated instruction approach in 5th grade Physical Training and Sports lessons, it was designed as an action research. The study was conducted as part of 5th grade Physical Training and Sports lessons. The application was carried out as a whole class activity; however, the data obtained from 8 focus students was analyzed in more detail. The research used “centers” and “stations” strategies of “differentiated instruction”. The qualitative data of the study was collected through “video recordings”, “reflective journals”, “learner diaries” and “semi-structured interviews”; and quantitative data by administering the “Physical Training Course Attitude Scale”. The quantitative data was analyzed by using “SPSS for Windows 22”, and qualitative data through descriptive analysis. The qualitative analyses revealed that there was a significant increase in the post-test scores of students regarding their attitudes towards “physical education and sports course” when compared to pre-test scores. In addition, the data showed that students actively participated in the lessons, practiced more moves, socialized and developed the habit of working in teams, learned how to study independently and obeyed classroom rules. In addition, there was a considerable increase in the cases of interaction among students, and they were more aware of their responsibilities. The students also developed a positive attitude towards showing respect to individual differences. Finally, the use of both product and process evaluation methods created positive results, and process evaluations made valuable contributions to the planning of the following lessons. The study concluded that it is possible to implement differentiated learning and organize this teaching process by applying a variety of strategies.
dc.description.abstractBu araştırma, ortaokul beşinci sınıf beden eğitimi ve spor dersindefarklılaştırılmış öğretim yaklaşımının uygulanabilirliğini ortayakoymayı amaçlamaktadır. Bu nedenle araştırma eylem araştırmasıolarak desenlemiştir. Araştırma, 5. sınıf beden eğitimi ve spordersinde uygulanmıştır. Uygulama tüm sınıfta gerçekleştirilmiş;ancak belirlenen 8 odak öğrencinin verileri daha yoğun olarakkullanılmıştır. Araştırmada farklılaştırılmış öğretim yaklaşımındakullanılan “merkezler” ve “istasyon” stratejilerindenyararlanılmıştır. Araştırmada, nitel veriler “video kayıtları”,“yansıtıcı günlük”, “öğrenci günlükleri”, “yarı yapılandırılmışgörüşmeler” ile nicel veriler de “Beden Eğitimi Dersi TutumÖlçeği” yoluyla toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde “SPSS forWindows 22” paket programından yararlanılmış, nitel verilerde isebetimsel analiz uygulanmıştır. Yapılan nicel analizler sonucundaöğrencilerin “beden eğitimi ve spor dersi” ne yönelik tutumlarındason test puanlarının öntest puanlarına göre anlamlı olarak arttığıgözlenmiştir. Nitel verilerden elde edilen sonuçlar incelendiğindeise derse etkin katılımın sağlandığı, hareket sayısının arttığı,sosyalleşme ve grupla çalışma alışkanlığının kazanıldığı, bağımsızbir şekilde çalışmanın öğrenildiği ve sınıf kurallarına uyulduğusonuçlarına ulaşılmıştır. Bunların yanı sıra öğrencipaylaşımlarının ve sorumluluk bilincinin arttığı gözlenmiş veöğrencilerin farklılıklara karşı saygı göstermeleri gerektiğikonusunda olumlu tutum geliştirdikleri görülmüştür. Ayrıca ürünve süreç değerlendirmesinden yararlanılmasının olumlu sonuçlaryarattığı ve süreç değerlendirmenin sonraki derslerinplanlanmasında olumlu katkılar sağladığı görülmüştür.Bu araştırmanın sonucunda beden eğitimi ve spor dersindefarklılaştırılmış öğretimin uygulanabileceği ve öğretim sürecininfarklı stratejiler kullanılarak düzenlenebileceği ortaya çıkmıştır.
dc.identifier.citationÖzbal, A., Sağlam, M., Cavkaytar, S. (2019). Beden Eğitimi ve Spor Dersinde Farklılaştırılmış Öğretim Yaklaşımının Uygulanması. Eğitim ve Bilim, 44(200), 291-312
dc.identifier.doi10.15390/EB.2019.8085
dc.identifier.endpage312
dc.identifier.endpage312
dc.identifier.issn1300-1337
dc.identifier.scopus2-s2.0-85079291642
dc.identifier.startpage291
dc.identifier.startpage291
dc.identifier.trdizin327685
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/13796
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/327685/beden-egitimi-ve-spor-dersinde-farklilastirilmis-ogretim-yaklasiminin-uygulanmasi
dc.identifier.volume44
dc.identifier.wosWOS:000493444500015
dc.relation.ispartofEgitim ve Bilim
dc.relation.ispartofEGITIM VE BILIM-EDUCATION AND SCIENCE
dc.rightstrue
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectAction research | Differentiated instruction | Physical education and sports | “Centers” strategy | “Stations” strategy
dc.titleImplementing differentiated instruction approach in physical training and sports lesson
dc.titleBeden Eğitimi ve Spor Dersinde Farklılaştırılmış Öğretim Yaklaşımının Uygulanması
dc.titleImplementing Differentiated Instruction Approach in Physical Training and Sports Lesson
dc.typeArticle
dc.typeRESEARCH
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue200
oaire.citation.volume44
relation.isScopusOfPublication064838fc-d1d3-44cc-90ae-11ec6f9c1677
relation.isScopusOfPublication.latestForDiscovery064838fc-d1d3-44cc-90ae-11ec6f9c1677
relation.isTrdizinOfPublicationd766b91d-bc9e-48a9-993d-8cb322a02efc
relation.isTrdizinOfPublication.latestForDiscoveryd766b91d-bc9e-48a9-993d-8cb322a02efc
relation.isWosOfPublication495859f8-a2e2-4246-bab2-dcade60f0fab
relation.isWosOfPublication.latestForDiscovery495859f8-a2e2-4246-bab2-dcade60f0fab

Files

Collections