Publication: VALUES IN THE NOVELS OF ÖZGÜR ARAS TÜFEK'S TÜRKÇENİN MUHAFIZLARI SERİSİ (SERIES OF CONSERVERS OF TURKISH)
dc.contributor.author | Bulut F., ŞİMŞEK Ş. | |
dc.contributor.author | Funda BULUT, Şahin ŞİMŞEK | |
dc.date.accessioned | 2023-05-09T20:26:58Z | |
dc.date.available | 2023-05-09T20:26:58Z | |
dc.date.issued | 2021-01-01 | |
dc.date.issued | 2021-02-01 | |
dc.description.abstract | The values that facilitate the adaptation of the human beings to the society, create a balance in the society by contributing to the distinction of good and bad, right and wrong, and enable individuals to live in peace, trust and harmony. Values education, which has gained importance in our country in recent years, has been an issue emphasized in educational practices. Özgür Aras Tüfek, one of the names that included values education in his novels, brought the first works of Islamic Turkish Literature to the world of fiction and wrote a different series of children's novels. In the first work titled Bir Kelime Seyyahı (A Word Traveler) of the series named “Türkçenin Muhafızları” (Turkish Conservers), Kaşgarlı Mahmut; Ali Şîr Nevâî in Simurg'a Yolculuk (Journey to Simurg); Mutluluk Bilgisi (In the Knowledge of Happiness), Yusuf Has Hacib's; He also described the life of Edip Ahmet Yüknekî's Kelimelerin Işığı (The Light of Words). These four books contain many values that can be used in values education beyond novelizing the life stories of great personalities of the Turkish language. The main purpose of this research is to examine the contribution of Özgür Aras Tüfek novels to children's literature and values education. In the research using the case study design one of the qualitative research methods, the “Conservers of Turkish” series was examined according to the 6-value classification of Allport, Lindzey and Vernon (1960) and how the values were processed was revealed. According to this classification, it has been determined that the works of Özgür Aras Tüfek mostly include social values, at least aesthetic and political values. The values of love for learning and love of teaching were intensively studied in the novels; It has been observed that there are many values that should be given to students such as kindness, solidarity, natural awareness, justice, righteousness, diligence, love of the country and nation, respect and humility. | |
dc.description.abstract | İnsan davranışlarına yön veren insanın topluma uyumunu kolaylaştırandeğerler, iyinin ve kötünün, doğru ile yanlışın ayırt edilmesine katkı sunaraktoplumda bir denge oluşturur ve fertlerin huzur, güven ve uyum içinde yaşamalarını sağlar. Ülkemizde son yıllarda önem kazanan değerler eğitimi, eğitimuygulamalarında üzerinde durulan bir konu olmuştur. Değerler eğitimine romanlarında yer veren isimlerden biri olan Özgür Aras Tüfek, İslami Dönem TürkEdebiyatı’nın ilk eserlerini kurgulaştırarak farklı bir çocuk romanı serisi kalemealmıştır. “Türkçenin Muhafızları” adını taşıyan serinin Bir Kelime Seyyahı adlı ilkeserinde Kaşgarlı Mahmut’un; Simurg’a Yolculuk’ta Ali Şîr Nevâî’nin; MutlulukBilgisi’nde Yusuf Has Hacib’in; Kelimelerin Işığı’nda da Edip Ahmet Yüknekî’ninhayatını anlatmıştır. Bu dört kitap, Türk dilinin büyük şahsiyetlerinin hayat hikâyelerini romanlaştırmasının ötesinde değerler eğitiminde kullanılabilecek pekçok değeri de bünyesinde barındırmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, ÖzgürAras Tüfek romanlarının çocuk edebiyatına ve değerler eğitimine katkısını incelemektir. Nitel araştırma yöntemi durum çalışması deseni kullanılan araştırmada“Türkçe’nin Muhafızları” serisi, Allport, Lindzey ve Vernon (1960)’un 6’lı değertasnifine göre incelenmiş ve değerlerin nasıl işlendiği ortaya konulmuştur. Butasnife göre Özgür Aras Tüfek’in eserlerinde en çok sosyal değerlere en az estetikve siyasî değerlere yer verildiği tespit edilmiştir. Romanlarda öğrenme aşkı veöğretme aşkı değerleri yoğun olarak işlenmiş; iyilik, yardımlaşma, tabiat bilinci,adalet, doğruluk, çalışkanlık, vatan millet sevgisi, saygı, tevazu gibi öğrencilerekazandırılması gereken pek çok değere yer verildiği görülmüştür. | |
dc.identifier.citation | Bulut, F., Şi̇mşek, Ş. (2021). ÖZGÜR ARAS TÜFEK’İN TÜRKÇENİN MUHAFIZLARI SERİSİ ROMANLARINDA DEĞERLER. Milli Eğitim, 50(230), 769-793 | |
dc.identifier.doi | 10.37669/milliegitim.691929 | |
dc.identifier.endpage | 793 | |
dc.identifier.scopus | 2-s2.0-85109912512 | |
dc.identifier.startpage | 769 | |
dc.identifier.trdizin | 435157 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12597/15078 | |
dc.identifier.uri | https://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/435157/ozgur-aras-tufekin-turkcenin-muhafizlari-serisi-romanlarinda-degerler | |
dc.relation.ispartof | Milli Egitim | |
dc.rights | true | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | children's literature | değerler eğitimi | Türkçenin Muhafızları | Türkçenin Muhafızları (Conservers of the Turkish) | values education | works of Islamic period Turkish literature | çocuk edebiyatı | Özgür Aras Tüfek | Özgür Aras Tüfek | İslami Dönem Türk Edebiyatı eserleri | |
dc.title | VALUES IN THE NOVELS OF ÖZGÜR ARAS TÜFEK'S TÜRKÇENİN MUHAFIZLARI SERİSİ (SERIES OF CONSERVERS OF TURKISH) | |
dc.title | ÖZGÜR ARAS TÜFEK’İN TÜRKÇENİN MUHAFIZLARI SERİSİ ROMANLARINDA DEĞERLER | |
dc.type | Article | |
dc.type | RESEARCH | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.issue | 230 | |
oaire.citation.volume | 50 | |
relation.isScopusOfPublication | a8ff668f-ed5e-4b0f-a6d0-8d2775a6ae19 | |
relation.isScopusOfPublication.latestForDiscovery | a8ff668f-ed5e-4b0f-a6d0-8d2775a6ae19 | |
relation.isTrdizinOfPublication | 9745c3f2-e5f7-442f-a08e-8fc3d3ab0e2a | |
relation.isTrdizinOfPublication.latestForDiscovery | 9745c3f2-e5f7-442f-a08e-8fc3d3ab0e2a |