Tezler

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12597/3199

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 2282
  • Item
    Kitâbü'l-Azame bağlamında Ebü'ş-Şeyh el-İsfahânî'nin hadisçiliği ve eserinin hadis literatüründeki yeri
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Sıcak, Hüseyin
    Hicrî 3. ve 4. asırlar İslâm literatürünün en parlak olduğu dönemlerdir. Bu asırlarda özellikle hadis alanında özgün eserler vücut bulmuştur. Hicrî 3. asırda en güzel örneklerini veren hadis edebiyatı, hicrî 4. asırda da çeşitliliğini artırarak devam etmiştir. Bu dönemin en büyük özelliği kitapların isnad yöntemi ile yazılmasıdır. Hicrî 4. asrda önemli muhaddisler yetişmiştir. Onlardan biri de Ebü’ş-Şeyh el-İsfahânî’dir. Çok yönlü bir âlim olan Ebü’ş-Şeyh akâid, tefsir, hadis, fıkıh ve tarih bilgisiyle öne çıkmaktadır. Eserlerinin tanınması ve hadisçiliğinin anlaşılması önem arz etmektedir. Bu çalışmada Ebü’ş-Şeyh’in Kitâbü’l-Azame bağlamında hadisçiliği üzerinde durulmaktadır. Önce Ebü’ş-Şeyh’in yaşadığı dönem, hayatı, ilmî ve dinî kişiliği ele alınmıştır. Ebü’ş-Şeyh’in hadis ilmi başta olmak üzere İslâmî ilimlerin bir çoğunda bâhir ve mâhir bir alim olduğu görülmektedir. Çalışmanın ikinci bölümünde Kitâbü’l-Azame tanıtılmaktadır. Eserin tespiti, kaynakları, etkisi, tasnif metodu ve muhtevası üzerinde durularak İslam literatüründeki yeri gösterilmiştir. Son bölümde ise Kitâbü’l-Azame’nin hadis ilmindeki yeri araştırılmıştır. Eserin isnad ve metin özellikleri, içindeki rivayetlerin çeşitleri ve sıhhat durumları üzerinde durulmuştur. Ebü’ş-Şeyh kendisine ulaşan rivayetlerle Yüce Allah’ın azamet ve kudretine dair bilgiler sunmaktadır. Kitâbü’l-Azame dönemin rivayet kültürünü, fikrî yapısını ve itikâdî görüşlerini yansıtması bakımından önemli olduğu görülmektedir.
  • Item
    Âşıklık geleneği ve Cem evlerindeki müziklerin analizi (Tokat ili Zile ilçesi örneği)
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Akyüz, Arslan
    Müziğin söz ve hareket unsurlarıyla birlikte nesilden nesile aktarılması geleneği, küreselleşme olgusunun da olumsuz etkisiyle yok olma tehdidi altındadır. Dolayısıyla müziğin nesilden nesile aktarılması küreselleşen dünyada kültürel kalıt elde etme açısından önemlidir. Âşıklık geleneği ve cem evlerindeki müzik kültürü, kendine has özellikleri ve üslubu ile birlikte asırlarca yaşatılmış ve korunabilmiştir. Çalışmada, Tokat İli Zile İlçesi âşıklık geleneği ve Cem evleri müziklerinin oluşum aşamalarını, bilinmeyen yönlerini ortaya çıkartmak, geleneksel müzik kültürünü temsil eden kültürel ve müzikal unsurları analitik ve kültürel bağlamda tespit etmek amaçlanmıştır. Tokat İli Zile İlçesi âşıklık geleneğinin ve Cem evi inancının yaşatıldığı yörelerden birisidir. Çalışmada Tokat İli Zile ilçesinde yaşayan âşıklık ve Cem geleneğini sürdüren katılımcılar ile görüşmeler yapılmış, elde edilen bulgular nitel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmada betimsel analiz modeli kullanılmıştır. Çalışma, Tokat Zile yöresindeki âşıkların ve Cem evlerindeki müziklerin çeşitliliğini gün yüzüne çıkartması açısından önem taşımaktadır. Çalışmanın sonucunda, âşıklık geleneği ve Cem ritüellerinin söz ve müzik aracılığı ile geçmişin kültürel birikimini günümüze yansıttığı görülmektedir. Âşıklık ve Cem geleneğinde kullanılan müzik kültür ve sanatının, yöre ve kültürel yapıdaki farklılıklarla beraber çeşitlilik gösterdiği görülmektedir. Cem ritüellerinde üç etek, kuşak gibi kıyafetler giyilmekte, temel çalgı aleti olarak bağlama ve ardından keman kullanılmaktadır. Âşıkların söz ve müziklerinin içeriğinde tasavvuf ilmi ve Ehl-i Beyt sevgisi konuları ön plandadır. Sözün taşıyıcısı olan âşıklık geleneği ezgilerinin ve Cem ritüellerinde kullanılan müziklerin halkın üstünde yaptığı etki, söz ile müzik birleşince daha güçlü olmaktadır. Farklı yörelerde âşıklık ve Cem geleneklerinin uygulama şekli farklılaşmakla birlikte, Tokat Zile ilçesinde belli başlı geleneksel uygulamalar devam etmektedir.
  • Item
    Parçacık takviyeli fonksiyonel derecelendirilmiş alüminyum köpüklerin mekaniksel ve fiziksel özelliklerin araştırılması
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Göbeloğlu, Elif
    Bu çalışmada boşluk tutucu tekniği ile parçacık takviyeli alüminyum köpükler üretilmiş ve üretilen köpüklerin mekaniksel ve fiziksel özellikleri karşılaştırılmıştır. Köpüklerin üretiminde başlangıç malzemeleri olarak %99,5 saflıkta Al tozu (<44 µm), ortalama çapı 7 µm SiC parçacıkları ve boyutları 1-5 mm arasında değişen üre granülleri kullanılmıştır. Deneysel çalışmalar alüminyum ve SiC parçacıklarının (ağırlıkça %3, %5 ve %7) karıştırılması ile başlanmıştır. Ardından boşluk tutucu olarak hacimce %75 üre granülleri AlSiC karışımına ilave edilmiştir. Hazırlanan karışım üç boyutlu bir karıştırıcıda 30 dakika karıştırılmıştır. Daha sonra karışım tek eksenli hidrolik preste 600 MPa basınç altında sıkıştırılmıştır. Preslenmiş kompaktlardaki ürelerin çözünümü için numuneler 80°C’de 3 saat su banyosunda bekletilmiş ve sonrasında 650°C’de 2 saat boyunca fırında sinterleme işlemine tabii tutulmuştur. Üretilen numunelerin sıkıştırma kuvvetleri altında ezilme davranışlarını belirlemek için basma testi uygulanmıştır. Bununla birlikte hücre duvarlarındaki sertlik değişimini belirlemek için mikro sertlik testleri uygulanırken, köpük yapıların gözenek morfolojileri ve yoğunluk değişimleri karakterize edilmiştir. Buna göre her üç köpük türünde de (Al köpük, %5 SiC-Al köpük ve FD-Al köpük) elde edilen gözeneklilik miktarı kullanılan üre miktarıyla oransal olarak (%75) uyum sağlamıştır. Bununla birlikte SiC parçacıklarının köpüklerin hücre morfolojisi üzerindeki etkisi yok denecek kadar azdır. Diğer taraftan mekanik performansın gelişimi açısından oldukça önemli etkiye sahiptir. Çökme gerilimi (4,48 MPa), plato gerilimi (5,01 MPa) ve enerji emme kapasitesinin (2,47 MJ/m3) en yüksek olduğu köpük türü FD-Al köpüklerdir.
  • Item
    Besin ortamındaki demir ve fosfat konsantrasyonlarının Chlorella sp. kültürü üzerine etkilerinin araştırılması
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Sarri, Jurmin
    Chlorella, bilimsel ve ticari açıdan oldukça ilgi çekici tek hücreli bir mikroorganizmadır. Bununla birlikte, insanlar ve hayvanlar tüketimi amacıyla besin takviyesi olarak endüstriyel üretim söz konusudur. Chlorella sp. üretiminde büyüme, pigment ve lipid içeriklerini artırmak için çeşitli besin ortamları kullanılmıştır. Ancak, Chlorella sp. kültürlerinin optimum biyokimyasal bileşimi ve yoğunluğuna ulaşması adına, üretimde kullanılan besin ortamını optimize etmek gerekmektedir. Bu tez çalışmasında, yanıt yüzey metodolojisi (YYM) kullanarak Chlorella sp. kültüründe demir, fosfat ve tuz konsantrasyonlarının etkilerinin araştırılması amaçlanmaktadır. YYM yazılımından elde edilen sonuç kullanılarak toplam 18 deney grubu (E1 – E18) değerlendirilmiş ve bir doğrulama (D) çalışması yapılmıştır. Sonuçlarında Chlorella sp. kültüründe E7 deneyinin sırasıyla 176,00 x 106 hücre/ml ve 0,35/gün ile en yüksek hücre yoğunluğu ve spesifik büyüme oranını (SBO) sağladığı ortaya çıkarmıştır. Benzer şekilde, E5 ve E1 deneyleri sırasıyla 166,10 x 106 hücre/ml ve 152,13 x 106 hücre/ml ile en yüksek hücre yoğunluğunu üretmiştir. SGR ayrıca E5 deneyinde 0,33/gün'de ve E1 deneyinde 0,33/gün'de artmıştır. Sonuç olarak, besin ortamında yüksek demir ve fosfat konsantrasyonları ve düşük tuzluluk içeren Chlorella sp. kültürü, en yüksek hücre sayısına, SBO'ye ve pigment birikimine (klorofil a ve toplam karotenoid) sahiptir. Ek olarak, yüksek tuzluluk konsantrasyonlarının varlığı Chlorella sp. büyümesini azaltır. Ancak, Chlorella sp. kültürünün büyümesindeki artış diğer biyokimyasal bileşimlerde bir artışa işaret etmemiştir.Bazı durumlarda, beslenme kısıtlamaları veya stres faktörleri nedeniyle biyokimyasal bileşimler yüksektir. Örneğin, pigment birikiminde, E5 deneyinde (42,53 μg/ml) klorofil a pigment birikimi artarken, E8 deneyinde (20,68 μg/ml) toplam karotenoid birikimi artarmıştır. Ek olarak, tuzluluk konsantrasyonunun arttırılması, hücre başına klorofil a ve toplam karotenoid içeriğini arttırmıştır, ancak 1,38 pg/hücre klorofil a seviyelerine ve 0,52 pg/hücre toplam karotenoid seviyelerine ulaşan E4 deneyinde gösterildiği gibi Chlorella sp. büyümesini azaltmıştır. Ayrıca, Chlorella sp. kültürü, E3 deneyinde %37,38'lik daha yüksek bir lipid birikimi üretir. Bu nedenle, bu çalışmanın sonuçları, Chlorella sp. kültürlerinin optimal biyokimyasal bileşiminin ve hücre büyümesinin anlaşılmasına katkıda bulunmaktadır.
  • Item
    Özel eğitim öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri ve iş tatmin düzeyleri arasındaki ilişki
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Yılmaz, Vural
    Bu çalışma özel eğitim öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri ve iş tatmin düzeyleri arasındaki ilişkinin ortaya konulmasını amaçlamaktadır. Bu yönüyle araştırma ilişkisel tarama modellerindendir. Araştırmanın katılımcıları 2021-2022 eğitim yılında Kastamonu ilinde bulunan kamu okullarındaki özel eğitim sınıfları ve özel eğitim okullarında görev yapan 160 özel eğitim öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada veriler kişisel bilgi formu, Maslack Tükenmişlik Envanteri ve Minnesota İş Tatmin Ölçeğinden oluşan üç farklı veri toplama aracı kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler SPSS paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Bu doğrultuda verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistiklerin yanı sıra parametrik testlerden tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Değişkenler arasında anlamlı düzeyde fark olup olmadığını belirlemek amacıyla Tukey HSD testine başvurulmuştur. Ayrıca ikili karşılaştırmalarda ise bağımsız örneklem t testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre özel eğitim öğretmenlerinin tükenmişliklerinin yaş, medeni durum, öğrencilerinin yetersizlik türü, sınıf mevcudu ve mesleki kıdem değişkenlerine göre farklılık göstermediği belirlenmiştir. Cinsiyet, görev yapılan okul türü değişkenlerinde farklılıklar tespit edilmiştir. Erkeklerin özel eğitim öğretmenlerinin kadın özel eğitim öğretmenlerine göre daha fazla tükenmişlik yaşadıkları; özel eğitim anaokulunda görev yapan özel eğitim öğretmenlerinin diğer okul türlerinde görev yapan özel eğitim öğretmenlerine göre daha fazla tükenmişlik yaşadıkları görülmüştür. İş tatmini sonuçlarına göre özel eğitim öğretmenlerinin yaş, medeni durum, öğrencilerinin yetersizlik türü, sınıf mevcudu ve mesleki kıdem değişkenine göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Cinsiyet ve görev yapılan okul türü değişkenine göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Kadın özel eğitim öğretmenlerinin erkek özel eğitim öğretmenlerine göre daha fazla iş tatmini yaşadıkları; ilkokul özel eğitim sınıfında görev yapan özel eğitim öğretmenlerinin diğer okul türlerinde görev yapan özel eğitim öğretmenlerine göre daha fazla iş tatmini yaşadıkları ortaya konulmuştur. Yapılan analiz neticesinde de tükenmişlik ile iş tatmini arasında anlamlı düzeyde negatif yönlü bir ilişki olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.
  • Item
    İşe yabancılaşma, işyerinde dedikodu, örgütsel sinizm ve örgütsel yapı arasındaki ilişkilerin incelenmesi üzerine bir araştırma
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Güneş, Cansu
    Günümüzde örgütsel verimliliğin ve çalışanların motivasyonlarının artması, örgüt içerisindeki yabancılaşma, dedikodu, sinizm ve örgütsel yapı gibi doğrudan çalışanları ilgilendiren faktörlere bağlanmaktadır. Mevcut çalışmada işyerinde dedikodu, işe yabancılaşma, örgütsel sinizm ve örgütsel yapı arasındaki ilişkilerin açıklanması amaçlanmış, bu doğrultuda iş yerlerinde alınacak önlemlere ilişkin güçlü politikaların oluşturulmasına ön ayak olunması hedeflenmiştir. Çalışma bir kamu kurumundaki 204 çalışan ile yürütülmüştür. Niceliksel yöntem temel alınmış ve çevrim içi anket formu aracılığıyla çalışma verisi elde edilmiştir. Çalışmada gerçekleştirilen çoklu doğrusal regresyon analizi bulguları örgütsel sinizm, işyerinde dedikodu ve merkezileşme derecesinin işe yabancılaşma üzerinde pozitif etkisinin olduğunu göstermektedir. Literatürde daha önce bu değişkenler arasındaki ilişkilerin bir arada incelenmediği görülmektedir. Çalışma bu yönüyle önem arz etmektedir ve literatüre katkı sağlamaktadır.
  • Item
    Güneş, dünya, ay ve yıldız kavramlarının öğretiminde kavram karikatürü kullanımının ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Bayhan, Betül
    Araştırmada birinci sınıf öğrencilerinin Dünya, Güneş, Ay ve yıldız kavramlarıyla ilgili var olan kavram yanılgıları belirlenmiş ve bu doğrultuda kavram karikatürleri hazırlanarak kavram yanılgılarının giderilmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2022-2023 eğitim öğretim yılında Batı Karadeniz Bölgesinde yer alan bir ile bağlı ilçede bulunan ilkokulda birinci sınıflarla gerçekleştirilmiştir. Çalışma uygun örnekleme yöntemiyle belirlenen 18 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada tek grup ön test son test deneysel desen kullanılmıştır. Veri toplama aracı Güneş, Dünya, Ay ve yıldız kavramlarına yönelik kavram doğrultusunda olarak araştırmacı tarafından geliştirilen kavram yanılgılarını belirleme aracı kullanılmıştır. Veri toplama aracı ilgili literatür taraması ve uzman görüşleri doğrultusunda şekillendirilmiştir. Ders materyali olarak kavram karikatürleri araştırmacı tarafından oluşturulmuştur. Kavram karikatürleri aracılığıyla ders işlenmiştir. Kavram yanılgılarını belirleme aracı tüm öğrencilere ilk olarak ön test şeklinde uygulanmıştır. Daha sonra kavram karikatürleri ile işlenen derslerin ardından kavram yanılgılarını belirleme aracı, son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda kavram karikatürleri ile ders işlemenin öğrencilerin kavram yanılgılarını gidermede etkili olduğu görülmüştür. Bu doğrultuda öğrencilerin astronomi kavramlarının öğretiminde kavram karikatürü kullanmanın ve görselleştirmenin yapılmasının etkili olacağı noktalarında öneriler getirilmiştir.
  • Item
    İnsansız hava araçları için hibrid yapılı iniş takımı tasarımı, yapısal optimizasyonu ve mekanik analizi
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Özdemir, Haydar Kadir
    İnsansız hava araçları (İHA) günümüz savunma sanayiinin kritik araçları arasında yer almaktadır. Gelişen teknoloji ile birlikte savunma sanayii araçları da modernize olmuş ve daha etkin ve verimli araçların üretimi mümkün hale gelmiştir. İHA’ların en önemli özelliklerinin başında operasyonel faaliyetlerde personele gerek kalmadan savunma operasyonlarının gerçekleştirilmesi gelmektedir. İHA’ların hem yapısal güvenliğinin sağlanması hem de operasyon süresinin arttırılması için gövde üretimlerinde çeşitli gelişmiş bileşenler kullanılmaktadır. Bu bileşenlerin seçiminde etkili faktörlerin başında hafiflik ve mekanik dayanım kriterleri gelmektedir. Üreticiler, ağırlığın önemli derecede arttırılmadan mekanik mukavemetin arttırılması amacıyla çeşitli üretim teknikleri ve malzemeler kullanarak savunma, havacılık, ulaşım ve denizcilik gibi sektörler için farklı özelliklere sahip bileşenler geliştirmişlerdir. Ağırlık, mekanik dayanım, darbe direnci, korozyon direnci gibi kriterlerin aynı anda sağlanabilmesi için bileşenlerin tasarımında ve üretiminde çeşitli optimizasyon yöntemlerinden yararlanılmaktadır. Üç boyutlu yazdırma tekniklerinin ve araçlarının gelişmesi ile birlikte birçok alanda düşük maliyetli, hafif ve karmaşık geometrili parçalar da üretilmiş ve kullanılmıştır. Bu tekniğin en önemli avantajlarından birisi farklı optimizasyon yöntemleri ile geliştirilen karmaşık geometrili ürünlerin hızlı bir şekilde üretilebilmesidir. Bu tez çalışmasında; insansız hava araçlarında kullanılabilecek hafif fakat gelişmiş mekanik özelliklere sahip bir iniş takımının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla ana iniş takımı ve burun iniş takımı bileşenleri geliştirilmiştir. İniş takımı bileşenlerinin hafifletilmesi amacıyla topoloji optimizasyonu tekniklerinden yararlanılmıştır. Geliştirilen burun iniş takımının mekanik özellikleri sonlu elemanlar analizi yöntemi ile incelenmiştir. Ana iniş takımı dikmesi için hibrid yapılı bir tasarım geliştirilmiştir. Geliştirilen hibrid yapılı tasarımın yapısal optimizasyonu sonlu elemanlar analizi ile gerçekleştirilmiş ardından gerçekleştirilen mekanik analizler ile tasarımın mekanik performansı deneysel olarak test edilmiştir. Deneysel test numunelerinin üretiminde üç boyutlu yazdırma tekniklerinden yararlanılmıştır. Ayrıca gerçekleştirilen sayısal analizler ile geliştirilen tasarımın gerilme ve deformasyon oluşumları incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar, topoloji optimizasyonunun yapının mekanik direncini azaltmadan ağırlığını düşürmede etkili olduğunu göstermiştir. Hibrid yapılı iniş takımı tasarımı ise mekanik dayanımın arttırılmasına önemli derecede katkı sunmuştur.
  • Item
    Özel eğitim öğretmenlerinin fen bilimleri eğitimi hakkındaki görüşlerinin ve karşılaştıkları sorunların incelenmesi
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Benli, Büşra
    Hem bireysel özellikler hem de eğitim yeterlilikleri açısından yaşıtlarına göre farklılık gösteren çocukların olduğu bilinmektedir. Yaşıtlarına göre farklılık gösteren bireyler, özel gereksinimli bireyler olarak nitelendirilmektedir. Eğitimde fırsat eşitliği ilkesi doğrultusunda bütün bireylerin farklılıkları ne olursa olsun ihtiyaç duydukları eğitimi alması gerekmektedir. Bu öğrencilere verilen eğitimlerden birisi de fen bilimleri eğitimidir. Fen bilimleri eğitimi ile özel eğitim gereksinimi bulunan çocukların gündelik hayat içerisinde karşılaştıkları sorunları çözmeleri ve farklı bilişsel becerileri kazanmaları hedeflenmektedir. Bu çalışmanın amacı özel eğitim öğretmenlerinin fen bilimleri eğitimi hakkındaki görüşlerini, karşılaştıkları sorunları ve karşılaşılan sorunlara ilişkin çözüm önerilerini tespit etmektir. Bu nedenle araştırmada nitel yaklaşımlar arasında yer alan özel durum çalışmasından yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara’da Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel eğitim kurumlarında görev yapan özel eğitim öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda görüşme formu ve mülakatlar ile veriler toplanmıştır. İçerik analizleriyle elde edilen bulgular incelendiğinde, katılımcı öğretmenlerin çoğunluğunun özel eğitim ve fen bilimleri alanında kendilerini yeterli gördükleri ve fen bilimleri eğitim materyalleri konusunda sorun yaşadıkları tespit edilmiştir. Öğretmenlerin materyal sorununu çözebilmek ve konuyu daha basit anlatabilmek için materyaller hazırladıkları tespit edilmiştir. Fen bilimleri eğitimi alan özel eğitim öğrencilerinin derse ilişkin tutumları ise genel olarak düşük düzeyde olduğu belirtilmiştir. Fen bilimleri eğitiminde kalıcılığı artırmak için öğretmenlerin farklı yöntem ve stratejileri kullandıkları ancak öğretmenlerin çalıştıkları kurumlarda uygulanan yöntem ve teknikler konusunda bazı eksikliklerin olduğu tespit edilmiştir. Fen bilimleri dersine branş öğretmeninin girmesi durumunda bazı avantaj ve dezavantajların olduğu da tespit edilmiştir. Özel eğitim öğretmenlerinin fen bilimleri eğitiminde en çok kavram öğretiminde ve müfredat ve sınıf türü noktasında da sorun yaşadıkları tespit edilmiştir. Özel eğitim öğretmenlerinin fen bilimleri ve özel eğitim fen bilimleri öğretim programına ilişkin olumlu algıya sahip oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca fen bilimleri eğitiminin öğrencilerin sosyal hayatını etkilediği ve bir takım bilişsel ve duyuşsal becerileri kazanmalarına yardımcı olduğu da araştırma kapsamında teyit edilmiştir.
  • Item
    Fen bilimleri dersindeki zaman yönetimi davranışları ile akademik başarı arasındaki ilişki
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Yıldız, Rabia
    Çalışma ortaokul 6. Sınıfta okuyan 34 öğrencinin fen bilimleri dersinde, sınıf içi zaman yönetimi davranışlarının akademik başarıya olan etkisini belirleyebilmek amacıyla yapılmıştır. Bu bağlamda öğrencilerin sınıf içi zaman yönetimi davranışları dört hafta süreyle gözlemlenmiştir. Yapılandırılmış gözlem formu kullanılmıştır. Dört haftanın sonunda gözlemler analiz edilerek zaman yönetimi davranışlarının yapılıp yapılmadığı belirlenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak; uzman görüşü alınarak hazırlanan, 19 zaman yönetimi davranışı belirlenmiştir. Milli Eğitim Bakanlığı’nın hazırlamış olduğu beceri temelli sorulardan oluşan başarı testi kullanılmıştır. Bu test önceki yıl fen bilimleri dersini alan öğrencilere uygulanmıştır. Başarı testinin normal dağılım gösterdiği bulunmuştur. Akademik başarı testi gözlemlere başlamadan önce ön test, gözlemler yapıldıktan sonra son test olarak uygulanmıştır. Her bir zaman yönetimi davranışı için ayrı ayrı regresyon testi yapılmıştır. Zaman yönetimi davranışlarıyla akademik başarı arasındaki ilişki belirlenmiştir. Buna göre 19 zaman yönetimi davranışlarından 13 tanesinin başarıya anlamlı olarak etki ettiği, 6 tanesinin akademik başarıya etkisinin düşük olduğu ve istatistik olarak da anlamlı olmadığı bulunmuştur. Bu çalışmanın derslerin yeniden yapılandırılmasına, akademik başarının arttırılmasına, sınıf ve ders yönetimine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
  • Item
    Okul öncesi eğitimde bütünleştirilmiş Türkçe ve fen etkinliklerinin çocukların çevre algısına etkisi
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Sak, Semra
    Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemde bütünleştirilmiş Türkçe ve fen etkinliklerinin çocukların çevre algısına etkisini belirlemektir. Bu amaca ulaşmak için araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Karma yöntemin nitel boyutunda fenomenolojik desen, nicel boyutunda ise yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini deney grubunda 10 çocuk, kontrol grubunda 10 çocuk olmak üzere 20 çocuk oluşturmaktadır. Deneysel işlemin ilk aşaması olarak deney ve kontrol grubundaki çocuklarda bir çevre resmi çizmeleri istenmiş ve çocuklarla yaptıkları çizimler hakkında birebir görüşmeler yapılmıştır. Çizimler Bir Çevre Çiz Test Rubriği (Draw An Environment Test-Rubric, DAET-R) ile değerlendirilmiş ve ilgili rubrik sarı ve mavi renk tonları ile nitel hâle evrilmeye çalışılmıştır. Ayrıca çocukların rubrik puanları SPSS 23 paket programına aktarılmış ve gerekli analizler yapılmıştır. Araştırmanın uygulama kısmında deney grubuna 9 tane bütünleştirilmiş Türkçe ve fen etkinliği 9 hafta süresince uygulanmıştır. Her etkinlikte farklı bir resimli çocuk kitabı kullanılmış ve etkinlik bu kitaplar çerçevesinde geliştirilmiştir. Kontrol grubu ise okul öncesi eğitim programında yer alan günlük eğitim akışlarına devam etmiştir. Deneysel kısmın son aşaması olarak deney ve kontrol grubundaki çocuklardan tekrar bir çevre resmi çizmeleri istenmiş ve çizimlerle ilgili çocuklarla birebir görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, resimli çocuk kitapları ile geliştirilen bütünleştirilmiş Türkçe ve fen etkinliklerinin uygulandığı deney grubundaki çocukların çevre algılarındaki değişimin kontrol grubundaki çocuklara göre geliştiği ve daha belirgin olduğu belirlenmiştir.
  • Item
    Makine öğrenim yöntemlerini kullanarak gecol'daki güç yükü tahmini
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Abusida, Ashraf Mohammed
    Bu çalışmada, enerji tüketimini tahmin etmek için yapay bir sinir ağı kullanılmış ve SCADA (Denetleyici Kontrol ve Veri Toplama) verilerinin enerji üretimi, sıcaklık, nem ve rüzgar hızı gibi parametrelerle analiz edilmesi sağlanmıştır. SCADA veritabanının ön işlenmesi, Sinir Ağı algoritması için verileri optimize etmektedir. Bir dizi deney, 5 kat çapraz doğrulamada öğrenme verileri için 0,98 ve test verileri için 0,95 R2 değeri de dahil olmak üzere doğruluk ve kayıp azaltımına dayalı değerlendirmelerle bir tahmin modeli oluşturmaktadır. Çalışma, Libya Genel Elektrik Şirketi bünyesinde karar alma sürecine yardımcı olmayı amaçlayan, özellikle yük azaltma senaryolarında ağın enerji tahmin değerine ışık tutmaktadır. Ayrıca çalışma, Apriority algoritmasını ve Weka aracını kullanarak enerji tüketimi modellerini ortaya çıkarmakta ve kuralların %100 güvenle altını çizmektedir. Yüksek tüketim, 5800 MW'ı aşan güç ve 3,19 ila 8,45 km/saat aralığındaki rüzgar hızıyla; orta tüketim, 4000,5 ila 4269,5 MW aralığındaki güç ve 16,325 ila 18,055°C aralığındaki sıcaklıkla ve düşük tüketim, 2505,5 ila 3080,5 MW aralığındaki güç ve sabah 4:00 ila 6:00 arasındaki süre içerisinde 16,325 ila 21,635°C aralığındaki sıcaklıkla ilişkilendirilmiştir. Enerji verileri sınıflandırma analizinde Rastgele Orman algoritması 9,56 saniyede %94,651 doğruluk oranıyla en iyi performansı sergilerken, bunu sırasıyla %93,046 ve %92,707 doğruluk oranlarıyla J48 ve Regresyon Yoluyla Sınıflandırma algoritmaları izlemiştir. Daha hızlı alternatifler arasında yer alan ve öğrenme süreleri 0,08 ile 0,88 saniye arasında değişen One R, Rastgele Ağaç, Karar Ağacı ve Öznitelik Seçili Sınıflandırıcı algoritmaları, enerji yönetimi uygulamalarının daha iyi anlaşılmasına katkıda bulunmakta ve gelecekteki çalışmalar için öngörü sağlamaktadır.
  • Item
    Yumuşak güç stratejisi açısından Türkiye'nin ve İsveç'in BM Güvenlik Konseyi üyelikleri
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Üçtepe, Esra
    Bu çalışma, Türkiye’nin 1951-1952, 1954-1955, 1961, 2009-2010 ve İsveç'in 1957-1958, 1975-1976, 1997-1998, 2017-2018 Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi'ne üyelik süreçlerini detaylandırarak bu süreçlerin karşılaştırmasını yapmayı amaçlamıştır. Bu iki ülkenin üyelik süreçleri ve bu üyelik süreçlerinin dış politikalarına yansıması incelenmiştir. Çalışma, iki ülkenin de Güvenlik Konseyi'ne nasıl aday olduklarını, adaylık süreçlerini nasıl geçirdiklerini ve bu süreçte Konsey’de verdikleri kararları ele alırken Türkiye ve İsveç'in dış politika hedeflerini, stratejilerini ve Güvenlik Konseyi üyelik süreçlerindeki yaklaşımlarını analiz etmiştir. Bu bağlamda her iki ülkenin de dört üyelik dönemi ayrıntılı bir şekilde gözden geçirilmiş ve bu süreçlerin dış politikalarına olan yansımaları incelenmiştir. Aynı zamanda küresel güçlerin Türkiye ve İsveç'in üyelik süreçleri üzerindeki etkileri ve Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi kararları üzerindeki rolleri ele alınmıştır. Diğer taraftan bu iki ülkenin uluslararası arenada nasıl algılandıklarını ve Konsey'de etkinliklerini nasıl gösterdiklerini anlamak için detaylı bilgiler verilmiştir. Artan yumuşak güçleri ile birlikte uluslararası sistemde daha fazla etki yarattıkları ve bu yumuşak güçlerinin farklı ulusal çıkarları üzerindeki etkilerine odaklanılmıştır.
  • Item
    Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü bünyesindeki özel eğitim sınıflarının yönetsel sorunları: Kastamonu ili örneği
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Çevik, İsmail
    Bu araştırmada, Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü bünyesindeki özel eğitim sınıflarının yönetsel sorunlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Kastamonu İlinde bulunan özel eğitim öğretmenleri ve yöneticileri katılım sağlamıştır. Araştırmanın çalışma grubu 25 kişinden oluşmaktadır. Araştırma sürecinde nitel araştırma yaklaşımlarından olan görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formu ile katılımcıların misyon/vizyon, personel, öğrenciler, öğretimsel, eğitim hizmetleri, mevzuat, iletişim ve aile katılımına yönelik görüşleri incelenmiştir. Uygulama verilerinin analizinde MAXQDA 2022 Analytics Pro yazılımı kullanılarak içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda her bir görüşme sorusu için kodlar belirlenmiş ve bu kodlar kod bulutu ve grafikler yardımıyla açıklanmıştır. Katılımcılara ait ifadeler beşeri sorunlar, mevzuat sorunları ve fiziki sorunlar olmak üzere üç ana sorun ve bu sorunlara ait çözüm önerileri başlıkları altında değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrudan alıntılarla desteklenerek önerilerde bulunulmuştur.
  • Item
    Türkiye'de yeşil tahvil ihracının sürdürülebilir kalkınmaya etkisi
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Furuncu, Hilal Zehra
    Ülkelerin gelişmişlikleri iktisadi büyüme ve kalkınmalarına, sosyal yapının refah düzeyinin yüksek olmasıyla gerçekleşmektedir. Fakat yakın geçmişten günümüze çevresel bozulmalar ile ortaya çıkan sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma kavramları oldukça önem kazanmıştır. İnsan faaliyetlerinin ekosistem üzerinde oluşturduğu baskının canlı yaşamını, gelecek nesilleri tehdit etmesinin önüne geçebilmek için iktisadi ve sosyal olgular ile çevre entegre hale getirilerek bu kavramı ortaya çıkarmıştır. Buna yönelik olarak sürdürülebilir kalkınma boyutlarına ayrıldığında iktisadi, sosyal ve çevresel sürdürülebilirlik olarak incelendiğinde; üretim faktörlerinin etkinliğini sağlayan kurumsal ve bireysel yapıların bu konuları dikkate alarak verdikleri kararlar doğrudan sürdürülebilir kalkınmayı etkilemektedir. Bu tez çalışmasında; Türkiye Sınai ve Kalkınma Bankası ve Akbank’ın uzun vadeli borç bulmada ihraç ettiği geleneksel tahviller ve yeşil projelerini finanse etmek amacıyla ihraç ettiği yeşil tahviller ile sürdürülebilir kalkınma boyutlarıyla ilişkilendirilen istihdam oranı, geçinme endeksi ve BIST sürdürülebilirlik endeksi arasındaki ilişkinin yönünü belirlemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda değişkenler öncelikle tanımlayıcı istatistikleri değerlendirilmiş, birim kök testleri ile durağanlık dereceleri bulunarak Toda-Yamamato nedensellik testi ile analiz edilmiştir. Aynı zamanda geleneksel tahviller ile yeşil tahviller karşılaştırılmıştır. Analizin bulgularında nedensellik sonucu var olarak çıkan değişkenler sırasıyla istihdam oranı, geçinme endeksi ve BIST sürdürülebilirlik endeksi olmuştur. Tahviller arası değerlendirmede ise yeşil tahvillere göre geleneksel tahvillerin değişkenler ile olan ilişkisinin daha az olduğu tespit edilmiştir.
  • Item
    Kutadgu Bilig'in 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan değerler açısından incelenmesi
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Uçar, Emel
    Değerler, insan hayatına yön veren önemli ölçütlerdir. Değerler eğitim sistemi içerisinde çeşitli dersler yoluyla bireylere kazandırılmaktadır. Değerlerin ve değer öğretiminin en çok vurgulandığı derslerden birisi sosyal bilgiler dersidir. Bu ders değerler yoluyla iyi ve etkili vatandaşlar yetiştirmeyi hedefler. Bu araştırmada Türklerin hayatında önemli bir yer tutan Kutadgu Bilig adlı eserin 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda yer alan 18 değer açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynağını Kutadgu Bilig adlı eser oluşturmaktadır. Araştırmada veriler doküman analizi yoluyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda yer alan 18 değerin Kutadgu Bilig’de yer aldığı tespit edilmiştir. Kutadgu Bilig’de en fazla adalet, dayanışma ve bağımsızlık değerlerine yer verilirken en az estetik, çalışkanlık ve tasarruf değerlerinden bahsedildiği görülmektedir. Eserde 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda yer almayan dostluk, öz denetim, sabır, cömertlik, erdem, tevekkül ve fedakârlık değerleri de tespit edilmiştir. Bu değerlerden Kutadgu Bilig’de en fazla erdem, cömertlik ve tevekkül değerlerine değinildiği görülmektedir. Araştırmadan elde edilen sonuca göre Kutadgu Bilig adlı eserin değerler açısından sosyal bilgiler dersine kaynaklık edebileceği görülmüştür. Bu doğrultuda sosyal bilgiler derslerinde değerlerin kazandırılmasında Kutadgu Bilig’den yararlanılması önerilebilir.
  • Item
    Tarih-i Muntazam-ı Nâsırî (622-750): Tercüme ve değerlendirme
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Tenşi, Yunus
    Muhammed Hasan Han (1843-1896), Kaçarlar döneminde İran’ın önemli devlet adamlarından biri İtimadüssaltana olmuştur. Kendisi İran’ın Paris Büyükelçiliğinde diplomat olarak çalışmış, daha sonraları Devlet Basımevi’nin ve Devlet Tercüme Bürosu’nun başkanlığını yapmıştır. 1883’te İran’ın Basın ve Yayın Bakanı görevine getirilmiştir. Muhammed Hasan Han, çok sayıda eserin müellifidir. Tez kapsamında yazarın Tarih-i Muntazam-ı Nâsırî adlı Farsça eseri incelenmiştir. İlk kez 1881-1883’te yayımlanmış olan söz konusu eser 3 ciltten oluşmakta ve hicretin ilk yılından müellifin zamanına kadar uzanan olayları içine almaktadır. Tezin kronolojik çerçevesi, Tarih-i Muntazam-ı Nâsırî’nin ilk cildi içinde yer alan Hicretin 1. ve 132. yılları arasındaki dönemin anlatımı ile sınırlı tutulmuştur. Böylece Müslümanların Mekke’den Medine’ye hicretinden başlayarak Emevî iktidarının sonuna kadar devam eden bir süreç araştırmaya konu olmuştur. Özellikle de İslâm fetihlerine ayrıntılı biçimde yer verilmiştir. Tezin ilk bölümünü teşkil eden giriş kısmında konunun önemi, amacı ve araştırma yöntemlerine temas edilmiştir. İkinci bölümde Muhammed Hasan Han’ın hayatı ve faaliyetleri anlatılmış, eserleri tanıtılmıştır. Üçüncü bölümde Tarih-i Muntazam-ı Nasırî üzerinde değerlendirmelerde bulunulmuştur. Dördüncü bölümde ise eserin Hicri 1 ve 132 yılları arasında geçen olayları kapsayan bölümleri Farsçadan Türkçeye tercüme edilmiştir. Sonuç kısmında araştırma ve tercüme faaliyetlerimiz sırasında geldiğimiz kanaatlere yer verilmiştir. Tez çalışmamızın, Kaçarlar dönemi İran tarihçiliğinin İslamiyet’in ilk dönemine yönelik bakışının değerlendirilmesi açısından alana katkı sağlayacağını umudunu taşımaktayız.
  • Item
    Belirli bir dna dizisi bakımından popülasyonlar arası farklılık üzerine bir simülasyon çalışması
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Can, Sema
    Bu çalışma belirli bir DNA dizisi bakımından populasyonlar arası farklılık üzerine bir simulasyon çalışmasıdır. R’da yazılan simulasyon programıyla aynı müşterek cedden dolayı özdeş iki dizi farklı sayıda generasyonlar boyunca karşılaştırılmıştır. İki mutasyon hızı kullanılmıştır. Mutasyon hızı tahminlerinin, generasyon sayısı arttıkça, etkinliğinin ve sapmasızlığının arttığı görülmüştür.
  • Item
    QTL haritalama yöntemlerinin geçerliliği üzerine bir simülasyon çalışması
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Gündüz, Sümeyye
    Bu çalışma QTL analiz yöntemleriyle yapılan tahminlerin geçerliliğini araştırmak üzere yapılmış bir simülasyon çalışmasıdır. Bilgisayarda R yazılım ile yapılan simülasyon programı ile lokusların yeri ile ilgili çeşitli senaryolara uygun çeşitli genişlikte örnekler üretilmiştir. Çalışma sonunda farklı senaryolar için farklı sonuçlar bulunmuştur. Programın her çalışmasında sonuçlar tesadüfi değişiklikler gösterecektir. Çalışma sonunda, lokuslar yakın olduğu zaman tahminin daha sapmasız olduğu, örnek genişliği arttıkça tahminin etkinliğinin arttığı bulunmuştur.
  • Item
    Konaklama işletmelerinin sosyal medya kullanımı ve dijital pazarlama stratejileri
    (Kastamonu Üniversitesi, 2023) Huseynzade, Ilham
    Dijitalleşmenin hayatımıza ekonomik anlamda kattığı birincil olay dijital pazarlama ve getirileridir. Ülke ekonomisine en fazla katkıyı sağlayan sektörlerden biri olan turizm sektörü de hem dijitalleşmeye hem de dijitalleşmenin getirilerine uyum sağlayan sektörlerin başında gelmektedir. Turizm sektöründe yerli-yabancı turist hareketliliğine ev sahipliği yapan konaklama işletmeleri, günümüzde dijital çağa ayak uydurarak pazarlama faaliyetlerinde dijital araçlardan da faydalanmaktadır. Özellikle her geçen gün farklı bir sektörün reklamlarının da karşımıza çıktığı sosyal medya platformlarında konaklama işletmeleri de oldukça fazla yer almaktadır. Bunun yanı sıra başka hangi dijital araçlardan yararlanıldığı ve aynı zamanda bu araçlarda hangi dijital stratejilerin kullanıldığı sorusu araştırmaya temel oluşturmuştur. Bu durumdan hareketle araştırmanın amacını, Türkiye’de faaliyet gösteren otel işletmelerinin hangi dijital medya ve dijital pazarlama yöntemlerini tercih ettiğinin belirlenmesi oluşturmaktadır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmaya katılan katılımcılar dijital medya kullanımı sonrasında işletmelerinin talep ve satış performansının arttığını belirtmiştir.