Browsing by Author "Zihni MEREY"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
TRDizin İlköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan değerler(2013-06-01) Zafer KUŞ; Zihni MEREY; Kadir KARATEKİNSosyal Bilgiler öğretiminin temel amacı iyi insan ve iyi vatandaş yetiştirmektir. Bu nedenle Sosyal Bilgiler dersi değerler eğitiminde büyük bir öneme sahiptir. Sosyal Bilgiler dersinde, öğretmenlerin ve öğrencilerin birincil kaynak olarak kullandıkları ve takip ettikleri ders kitaplarında, değerlere ne kadar yer verildiği, hangilerinin daha sık vurgulandığı büyük bir önem taşımaktadır. Bu araştırmada ilköğretim Milli Eğitim Ba- kanlığı tarafından basılan 4. ve 5. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitaplarında değerlere yer verilme durumunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada kullanılan 4. ve 5. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitapları Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2009 yılında basılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile gerçekleştirilmiş ve tümevarım analizi kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre ilköğretim 4 ve 5. sınıf kitaplarında en sık vurgulanan değerler duyarlılık, vatanseverlik, sorumluluk, sevgi ve dayanışmadır. Sosyal Bilgiler programında yer almasına rağmen en az vurgula nan değerler ise temizlik, dürüstlük ve hoşgörü değerleridir. Bu sonuçlar doğrultusunda 4. ve 5. sınıf Sosyal Bilgiler kitaplarında hoşgörü değerine daha fazla yer verilmesi gerektiği önerisinde bulunulmuştur.TRDizin İlköğretimde vatandaşlık eğitimi: Karşılaştırmalı kuramsal bir çalışma(2012-08-01) Zihni MEREY; Kadir KARATEKİN; Zafer KUŞBu çalışmanın amacı Türkiye ve ABD’deki ilköğretim sosyal bilgiler eğitimini vatandaşlık eğitimi açısından literatüre dayalı olarak kuramsal bir karşılaştırmasını yapmaktır. Bu amaç doğrultusunda her iki ülkenin vatand aşlık eğitimi öğrenme alanları, kazanım, beceri, içerik ve değerler açısından karşılaştırılmıştır. Bu çalışmanın sonunda Türkiye’de sosyal bilgiler eğitiminde, demokrasi, bireysel haklar, görev ve sorumluluklar gibi vatandaşlık eğitimi konularına daha çok değinildiği bunun aksine vatandaşlık becerilerine pek yer verilmediği tespit edilmiştir. ABD’de ise sosyal bilgiler eğitiminde demokrasi, bireysel haklar, görev ve sorumluluklar gibi vatandaşlık bilgilerinin yanında ABD ideal demokratik modeli çerçevesinde çok kültürlülük, hukukla ilintili konular ve vatandaşlık becerileri gibi vatandaşlık eğitimi konularının sıkça vurgulandığı tespit edilmiştir.TRDizin Millî Eğitim Şûraları’nda Vatandaşlık, Demokrasi ve İnsan Hakları Eğitimine İlişkin Alınan Kararların Değerlendirilmesi(2018-12-01) Selahattin KAYMAKCI; Zihni MEREYMillî Eğitim Şûraları, Türk Millî Eğitimi ile alakalı her türlü konunun yetkililer ile görüşüldüğü,tartışıldığı ve karara bağlandığı geniş çaplı toplantılardır. Birincisi 1939 yılında gerçekleştirilen MillîEğitim Şûraları günümüzde de eğitim sistemi ve sorunlarının tartışıldığı, her kesimden insana açık olupmevcut problemlere bilimsel öneriler üretmektedir. Bu yönüyle Millî Eğitim Şuraları, eğitimpolitikalarına yön verici bir yapı olarak varlığını devam ettirmektedir. Bu çalışmanın amacı Millî EğitimŞûraları’nda vatandaşlık, demokrasi ve insan hakları eğitimiyle ilgili alınan kararları ele alıpdeğerlendirmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme kullanılmıştır. Bubağlamda 1939’dan günümüze Millî Eğitim Şûraları Kararları’nı içeren dijital ve basılı kitaplarincelenmiştir. Sonuç olarak 1981 yılında düzenlenen X. ve 1993 yılında düzenlenen XIV. şûralardışında, 2014’e kadar olan tüm Millî Eğitim Şûralarında vatandaşlık, demokrasi ve insan hakları eğitimikapsamında değerlendirilen konulara yer verilmiştir. Bununla birlikte vatandaşlık, demokrasi ve insanhakları eğitimine ilişkin şûralarda konuşulan konuların sonuç raporlarına yansıma durumunabakıldığında göze çarpan birtakım farklılıklar irdelenmiştir. Ayrıca kararlarda doğrudan veya dolaylıolarak vatandaşlık, demokrasi ve insan hakları eğitimine yer verildiği anlaşılmaktadır. Doğrudankararların II., IV., IX., XII., XVII. ve XVIII. şûralarda alındığı görülürken, dolaylı kararların ise III., V.,VI., VII., XI., XIII., XV., XVI. şûralarda alındığı tespit edilmiştir.TRDizin Öğretmen adayları ve öğretmenlerin demokratik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi(2013-05-01) Zafer KUŞ; Zihni MEREY; Kadir KARATEKİNBu çalışmada öğretmen adaylarının ve görevdeki öğretmenlerin demokratik tutumlarını belirlemek amaçlanmıştır. Tarama modelinde yürütülmüş bu araştırmada Gözütok (1995) tarafından geliştirilen Demokratik Tutum Ölçeği , 2010-2011eğitim-öğretim döneminde Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 200 öğretmen adayı ile Mamak ilçesinde ilköğretimde görev yapan 200 öğretmene uygulanmıştır. Uygulama sonucunda, demokratik tutumların öğretmen adayı ve öğretmen olma durumuna göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin demokratik tutumlarının orta düzeyde olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarında cinsiyet değişkeni demokratik tutum üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturmazken öğretmenlerde kadınların lehine anlamlı bir farklılık oluşturmuştur. Gelir düzeyi yüksek olan öğretmenlerin demokratik tutumları, gelir düzeyi düşük olan öğretmenlere göre daha olumlu iken öğretmen adaylarında gelir düzeyinin yükselmesi demokratik tutumlar üzerinde olumlu bir etki oluşturmamıştır.TRDizin Social Studies Pre-Service Teachers' Social Participation in Solutions to Environmental Problems(2014-12-01) Kadir KARATEKİN; Zafer KUŞ; Zihni MEREYÇevre sorunlarının çözümünde katılım becerisi gelişmiş bireylere ihtiyaç vardır. Bu bireylerin yetişmesinde kendine özgü becerilerden biri olan sosyal katılım becerisinin kazandırılmaya çalışıldığı sosyal bilgiler dersinin ve bu dersi öğretecek olan sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ayrı bir yeri ve önemi vardır. Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre sorunlarının çözümüne yönelik sosyal katılımları üzerinde etkili olan faktörleri ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanının çalışma grubunu 2011-2012 eğitim öğretim yılında Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 12 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının çevre sorunlarının çözümüne yönelik sosyal katılımlarının çok düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımın düşük olmasında; öğretmen adaylarının çevreye karşı ilgi, bilgi, duyarlılık ve farkındalıklarının az olması, sosyal katılım için gerekli bilişsel beceriye sahip olmamaları, sosyal katılımı sağlayacak ortam ve fırsatların yetersiz olması ve bu konuda öğretmen adaylarının ihtiyaç duyduğu yönlendirmenin yapılmaması önemli rol oynamaktadırTRDizin SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ İNSAN HAKLARI EĞİTİMİNE YÖNELİK TUTUMLARI(2012-12-01) Kadir KARATEKİN; Ö. Faruk SÖNMEZ; Zafer KUŞ; Zihni MEREYnsan hakları eğitimi çok küçük yaştan itibaren bireylere verilmesigereken bir eğitimdir. Çünkü bu yaşlarda verilecek insan haklarıeğitimiyle bireylerin insan haklarına yönelik tutum ve davranışlarınınkalıcı olması sağlanacaktı. İlköğretim düzeyinde insan hakları eğitimineyer veren derslerin başında sosyal bilgiler dersi gelmektedir. Sosyalbilgiler dersi, öğrencilerin demokratik değerleri benimsemiş, insanhaklarına saygılı, katılımcı ve etkin vatandaşlar olarak yetişmesiniamaçlamaktadır. Bu nedenle bu dersi gelecekte verecek olan sosyalbilgiler öğretmen adaylarının insan hakları eğitimine yönelik olumlututumlara sahip olması gerekmektedir. Bu çalışma sosyal bilgileröğretmen adaylarının insan hakları eğitimine yönelik tutumlarını farklıdeğişkenler açısından belirlemeyi amaçlamaktadır. Tarama modelindeyürütülmüş araştırmada Karaman-Kepenekçi (1999) tarafındangeliştirilen “İnsan Hakları Eğitimi Tutum Ölçeği”, kullanılmıştır. Buölçek 2011-2012 eğitim öğretim yılında 6 farklı üniversitenin eğitimfakültelerinin sosyal bilgiler öğretmenliği bölümünün 1., 2., 3. ve 4.sınıflarında öğrenim gören 866 öğretmen adayına uygulanmıştır.Uygulama sonucunda bayan öğretmen adaylarının erkek öğretmenadaylarına; branşını isteyerek ve severek seçen öğretmen adaylarınınbranşını isteyerek ve severek seçmeyen öğretmen adaylarına ve insanhakları ile ilgili konuları arkadaşları, aile bireyleri ve öğretim elemanlarıile çok sık tartışan öğretmen adaylarının hiçbir zaman tartışmayanöğretmen adaylarına göre insan hakları eğitimine yönelik tutumlarınındaha olumlu olduğu görülmüştür. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarınıninsan hakları eğitimine yönelik tutumlarının ise yüksek olduğu tespitedilmiştir.TRDizin Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları(2015-12-01) Zihni MEREY; Murat KEÇE; Kadir KARATEKİNBu çalışmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Bu çalışma, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi'ndeki 403 öğrencinin katılımıyla 2011 yılı Bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Tarama modelinde yürütülen bu araştırmada veriler Semerci (1999) tarafından geliştirilmiş olan "öğrencilerin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ölçeği" ile toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarında cinsiyet, öğretmenlik mesleğini seçme ve sosyal bilgiler branşını seçme değişkenine göre anlamlı bir fark görüldüğü, öğrenim şekli, sınıf düzeyi, baba mesleği, anne - baba eğitim durumu, ailenin gelir durumu ve yerleşim türü değişkenine göre anlamlı bir farklılık görülmediği ortaya çıkmıştır.TRDizin ULUSAL TELEVİZYON KANALLARINDA ENGELLİ HAKLARI(2013-09-01) Ömer Faruk SÖNMEZ; Kadir KARATEKİN; Zihni MEREYDemokratik bir toplumun en önemli göstergesi o toplumu oluşturan tüm bireylerin eşit haklara sahip olması ve bu haklardan etkin bir biçimde yararlanmasıdır. Ancak demokratik bir toplum olma yolunda ağır adımlarla ilerleyen ülkemizde engelli vatandaşlar eğitim, sağlık, çalışma vb. haklardan engelli olmayan diğer vatandaşlara göre etkin bir biçimde yararlanamamaktadır. Engelli vatandaşlarımızın bu haklardan etkin bir biçimde yararlanabilmeleri için toplumsal bir duyarlılığa ve siyasi sorumluluğa ihtiyaç vardır. Bu noktada bilgilendirme, farkındalık ve kamuoyu oluşturma gücü olan görsel medyanın çok önemli bir görevi ve sorumluluğu vardır. Bu araştırma ulusal televizyon kanallarının bu görev ve sorumluluğu ne kadar yerine getirdiklerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Ayrıca ulusal televizyon kanallarında, engelli haklarının ayrıntılı bir biçimde ele alındığı Birleşmiş Milletler tarafından hazırlanmış olan "Engellilerin Haklarına Dair Sözleşme"'de yer alan engelli haklarına yer verilme durumu da bu araştırmanın amaçları arasındadır. Betimsel tarama modelinde yürütülen araştırmanın veri kaynağı medya takip merkezinden temin edilmiştir. 48 ulusal televizyon kanalının 2012 yılı içinde yaptığı engelliler ve engelli hakları ile ilgili yayınların analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre ulusal televizyon kanallarında engelliler ve engelli hakları ile ilgili yapılan yayınların sayısı, süresi ve çeşidi açısından yetersiz olduğu; yapılan yayınlar içerisinde en fazla "çalışma ve istihdam hakkı" ile ilgili yayınların olduğu; engelliler ile ilgili yayınların daha çok "Dünya Engelliler Haftası" nın içinde olduğu Mayıs ayında ve "Dünya Engelliler Günü" nün içinde olduğu Aralık ayında yapıldığı; engelli hakları ile ilgili haberlerin ise daha çok sırasıyla Şubat, Mayıs, Aralık, Temmuz ve Nisan aylarında yapıldığı tespit edilmiştir. Bu araştırmada engellilerin görsel medyadaki görünürlülüğünün düşük olduğu ve görsel medyada engelli haklarına yeterince yer verilmediği sonucuna ulaşılmıştır