Browsing by Author "Kutay OKTAY"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
TRDizin Çevrim İçi Yemek Tariflerine Yönelik Betimsel Bir İnceleme: Nefis Yemek Tarifleri Web Sitesi Örneği(2023-01-21) Kutay OKTAY; Enes GÜLEÇYemek yapma kararı öncesi, yemek tarifleri hakkında çevrim içi bilgi araştırması yapan bireylerin sayısı her geçen gün artmaktadır. Bu eğilim sonucunda, bireyler yemek tarifi kitapları gibi bilgi kaynaklarının yerine arama motorlarını ve sosyal ağları bilgi kaynağı olarak kullanmaya başlamıştır. Türkiye’deki popüler yemek tarifi platformları arasında yer alan bir web sayfasını ele alan bu çalışma, Türk Mutfak kültürünün mevcut konumunu tespit ederek yerel ve küresel etkileşimini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma, 2020 yılı Kasım ve Aralık ayı içerisinde “Nefis Yemek Tarifleri” web sayfasında bulunan 678.597 yemek tarifinin yer aldığı 21 kategorideki en popüler 10 yemek tarifi ve bu yemek tariflerinin yazarlarına ilişkin bilgileri betimsel analiz tekniğiyle incelenmiştir. Bu kapsamda 210 yemek tarifi ele alınmıştır. Yemek tarifi araştırmacılarının çoğunlukla düşük maliyetli, kısa sürede ve kolay hazırlanabilen tarifleri defterlerine kaydettikleri görülmüştür. Yemek tarifi başlıklarının birçoğunda söz konusu yiyeceklerin duyusal özellikleri, besin değeri, pratikliği ve lezzeti gibi birçok konuya yönelik betimlemeler yapıldığı tespit edilmiştir.TRDizin Comparative content analysis in hospitality journals(2022-12-31) Gürkan ÇALIŞKAN; Kutay OKTAYThis dynamic structure has also shown itself in tourism studies, which have been carried out on current issues. This study examined articles published in hospitality journals in the last 40 years. International Journal of Contemporary Hospitality Management, Journal of Hospitality & Tourism Research, and International Journal of Hospitality Management in SSCI were selected as case studies. Five thousand three hundred and ninety-five articles in the journals were analyzed using the content analysis method. MAXQDA and VOSviewver programs were used as analysis tools. Comparative content analysis was made. The changes in the word frequencies of the studies were revealed in 10-year periods. Keywords of the articles, author collaborations, and country collaborations were analyzed. The study results show that the main themes of the research are similar, but different words come to the fore over time. The keywords Satisfaction, Hotels, Hospitality, and Tourism were used more. Themes such as social media, social customer, social life, social management, customer, value, communication, and the brand were used more, especially after the 2000s. The United States, Hong Kong, and China are first-in cooperation countries. The most productive authors are Hua, N., Kim, H., Han, H., Matilla, A. S., and Law, R..TRDizin Destinasyonda Markalaşma Yolunda Şanlıurfa İçin Bir Model Önerisi(2020-04-01) Kutay OKTAY; Emrah YAŞARSOYGünümüz çetin rekabet koşullarında, destinasyonlar turizm pastasından daha fazla pay alabilmek için farklılaşma yolunda önemli adımlar atmaktadır. Bu noktada, yapılabilecek en önemli atılımlardan biri de markalaşmadır. Şanlıurfa, özellikle inanç turizmi, kültür turizmi ve gastronomi turizmi türlerine ev sahipliği yapacak potansiyele sahip bir şehirdir. Ancak mevcut imkânlar, Şanlıurfa’nın bir turizm kenti olarak kabul görmesi için etkin kullanılmamaktadır. Araştırmanın amacı, Şanlıurfa İlinin destinasyonda markalaşabilmesi için turizm potansiyelini belirlemek, mevcut turistik imajını ölçmek, yerli ziyaretçilerin Şanlıurfa’ya yönelik algılarını tespit etmek ve bunlara bağlı olarak bir model önerisi sunmaktır. Araştırmada nicel yöntem ve betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmada anket tekniğinden yararlanılarak araştırma örnekleminden veri elde edilmiştir. Elde edilen veriler, sosyal bilimlerde sık kullanılan istatistiksel bir paket programı yardımıyla çözümlenmiştir. Bu kapsamda, sıklık analizi, faktör ve güvenirlik analizi, korelasyon analizi, bağımsız örneklem t-testi, ANOVA testi ve KruskalWallis-H testi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda, marka kent algısının yaşa, cinsiyete, eğitim durumuna ve aylık gelire göre farklılık göstermediği; Algılanan Kalite, Algılanan Değer, Destinasyon İmajı, Memnuniyet ve Marka Kent ölçeklerinde yer alan ifadelere verilen cevapların ortalamalarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Son olarak, Şanlıurfa’nın destinasyonda markalaşması açısından fayda sağlayabilecek bir model önerisi ortaya konmuştur.TRDizin Orta Asya Türk Devletlerinde Türkiye'nin Turistik İmajı: Kırgızistan ve Kazakistan'da Bir Alan Araştırması(2017-01-01) M. Murat KIZANLIKLI; Evren GÜÇER; Bilgehan GÜLCAN; Kutay OKTAYTürkiye turizmi için hedef pazar niteliğindeki Orta Asya Türk Devletleri'nde Türkiye'nin turistik imajının ortaya konulması, ilgili ülkelere yönelik gerçekleştirilecek turizm pazarlamasının nitelik ve kapsamının belirlenmesine temel teşkil etmektedir. Buradan hareketle araştırmanın amacı, Orta Asya Türk Devletleri'nden Kazakistan ve Kırgızistan'daki Türkiye'ye yönelik turistik imajın ve ziyaret eğiliminin belirlenmesidir. Araştırmada Kırgızistan ve Kazakistan'daki farklı meslek gruplarındaki 674 kişiden veri toplanmıştır. İstatistiksel analiz sonuçlarına göre, genel Türkiye imajının yüksek derecede olumlu olduğu, bu olumlu imajın Türkiye'yi daha önce ziyaret etmiş olanlarda daha yüksek seviyede ve genel imaj oluşumunda en etkili bilgi kaynaklarının "arkadaşlar, meslektaşlar ve akrabalar" ve "filmler ve TV dizileri" olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca Türkiye'ye yapılan ziyaretlerde öncelikli amacın "tatil" ve bununla uyumlu olarak Türkiye denilince ilk akla gelen başlığın da "deniz, tatil ve turizm" olduğu ortaya çıkmıştır. Katılımcıların destinasyon özelliklerine ilişkin algılamaları ile Türkiye'yi ziyaret etme eğilimleri ve sahip oldukları destinasyon imajı arasında da ilişki tespit edilmiştir (p< 0,01)TRDizin Social Sciences Citation Index (SSCI) Kapsamında Taranan Turizm Alanı ile İlgili Makaleler Üzerine Bibliyometrik Analiz(2020-12-01) Kutay OKTAY; Savaş BÖYÜKYILMAZFarklı disiplinlerden beslenen turizm alanında yapılan araştırmaların sayısının oldukça fazlaolduğu bilinmektedir. Ayrıca bu araştırmaların birlikte ilişkilendirildiği birçok çalışmayarastlanılmaktadır. Bu araştırmada da turizm bilim dalında yayın yapan uluslararasıdergilerin Social Sciences Citation Index (SSCI) atıf dizinindeki makaleleri bibliyometrikaçıdan incelenmiştir. Ayrıca makalelerin zaman içerisindeki gelişimlerinin ortayakonulması amaçlanmıştır. Araştırmada bibliyometrik analiz yapılırken toplam 500 makaleincelenmiştir. Araştırma literatürü dikkate alınarak belirli inceleme kriterlerioluşturulmuştur. Bu kriterler makale yazar sayısı, sayfa sayısı, bibliyografya sayısı, yayınsüresi, konu, yöntem, analiz türü, turizm türü, menşe ülke ve ilgili sektörleri içermektedir.Bu bağlamda, makaleler düşük bir oranda (%17,0) tek yazarlıdır. Araştırmaların (%71,8)önemli bir kısmının 10-19 sayfa aralığında yazıldığı görülmektedir. Araştırmalarda nicelyöntem ağırlıkta olup faktör analizi daha çok tercih edilmiştir. Araştırma konularıdestinasyon ve ekonomi ağırlıklı olmakla birlikte insan kaynakları konusu daha az tercihedilmiştir. Araştırmaların toplamda 58 farklı ülkede yapıldığı görülmektedir. Bu ülkelerdenÇin (%16,8), ABD (%14,6) ve İspanya (%8,8) ilk üç sırayı almaktadır.TRDizin The Level of Brand Awareness in Consumer Electronic Products: The Example of Kazakhstan and Kyrgyzstan(2015-09-01) Kutay OKTAY; Bilgehan GÜLCAN; Musa ÇAKIRBrand awareness which is considered as one of the most important factor affecting the consumer purchasing preferences has been investigated by both academics and practitioners in the field of marketing in recent years. The current study investigated brand awareness in Kazakhstan and Kyrgyzstan regarding consumer electronic products, such as laptop computers, tablet computers, and cell phones. To determine brand awareness, data were obtained by using suitable market analysis methods, and then analyzed by using the Spearman correlation and the chi-square test for independence. Based on the study results, it was observed that the level brand awareness was high for laptop computers and cell phones, while being comparatively lower for tablet computers.TRDizin TÜRK DÜNYASI ÜLKELERİNDE ONLİNE YEMEK SATIŞ SİTELERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA(2017-01-01) Kutay OKTAY; Gülayım KATAGAN KIZISatış, günümüz modern pazarlama anlayışında ve yoğun rekabet ortamında en önemli işletme fonksiyonlarından birisi haline gelmiştir. Pazarda rekabet gücünü artırmak isteyen firmalar yeni ve etkili satış teknikleri ve stratejileri geliştirmektedirler. Bu yöntemler arasında online satış uygulamaları, işletmeler tarafından son yıllarda sıkça uygulanan teknikler arasındaki yerini almaktadır. Hedef pazara kolay ulaşılabilmesi, düşük maliyetli olması, zaman ve mekan sınırlamasının olmaması ve ürün, fiyat ve promosyon çeşitlendirme esnekliği gibi avantajlar sunması nedeni ile bir çok sektörde online satış teknikleri kullanılmaktadır. Her geçen gün büyüyen ve rekabetin hızla arttığı yiyecek içecek sektörü de online satış tekniklerinin yaygın olarak uygulandığı sektörlerden biridir. Online satış tekniklerinin diğer sektörlerde olduğu gibi bu sektörde de geliştirilmesi ve daha başarılı ve yenilikçi uygulamalardan yararlanılabilmesi için konunun incelenmesinde yarar vardır. Bu noktadan hareketle, yiyecek içecek işletmelerinde online satış teknikleri ile ilgili mevcut durumun ortaya koyulması, sorunların belirlenmesi ve bu sorunlara çözümlerin aranması bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, Türk Dünyası ülkelerinde online yemek siteleri üzerine web içerik analizi yöntemi ile bir araştırma gerçekleştirilmiştirTRDizin Türkiye'de Turizm Gelirleri ve Ekonomik Büyüme İlişkisinin Kamu Politikaları Doğrultusunda Değerlendirilmesi(2015-07-01) Eda BALIKÇIOĞLU; Kutay OKTAYTurizmin ülkelerin ekonomilerine sağladığı katkılar literatürde sıklıkla tartışılmaktadır. Turizmin ekonomik etkileri incelendiğinde kamu politikalarının önemli etkileri olduğu yadsınamamaktadır. Çalışmanın amacı Türkiye'deki ekonomik büyüme ve turizm arasındaki nedensellik ilişkisini kamu politikaları doğrultusunda incelemektir. Bu amaçla 2003Q1-2014Q2 dönemini kapsayan çeyrek verileri kullanarak turizmle ekonomik büyüme arasındaki ilişki Granger nedensellik testi ile incelenmektedir. Analiz sonucunda ekonomik büyümeden turizme doğru tek yönlü nedensellik bulunmaktadır. Çalışmanın sonucunda bu nedensellik ilişkisi kamu politikaları doğrultusunda değerlendirilmektedir.TRDizin Yerli Turistlerin Şanlıurfa Turizmi ile İlgili Algılarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma(2020-12-01) Kutay OKTAY; Emrah YAŞARSOYTarihi geçmişi ve sahip olduğu kültürel zenginlikleriyle önemli bir turizm destinasyonu olanŞanlıurfa, her yıl binlerce ziyaretçiyi ağırlamaktadır. Bu noktada, kenti ziyaret edenkatılımcıların Şanlıurfa turizmi ile ilgili algıları kentteki turizmin gelişimi bakımından önemarz etmektedir. Turizm algısı, bir turistik varış noktasında, herhangi bir olay, kelime,kavram vb. durumların kişinin zihninde belirlenmesi ve anlamlandırılması sürecidir. Buaraştırmanın amacı, Şanlıurfa’ya gelen yerli turistlerin, kentin turizmine yönelik algılarınıtespit ederek, turizmin gelişimine yönelik öneriler geliştirmektir. Bu araştırma, sağlayacağısosyal, ekonomik ve kültürel çıktılar açısından ve Şanlıurfa’nın sahip olduğu turistikdeğerlerin etkili bir biçimde kullanılması bakımından önem taşımaktadır. Araştırmada,betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Nicel olarak tasarlanan yöntem ile araştırmalardaen sık kullanılan anket tekniğinden yararlanılarak araştırma örnekleminden veri eldeedilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda, yerli turistlerin kentin farklı turistik alanlarınıziyaret ettikleri, ziyaretleri öncesinde yöre ile ilgili bilgileri çeşitli kaynaklardan edindikleriortaya çıkmış; bir sonraki seyahatlerinde yine Şanlıurfa’yı ziyaret etmeye istekli olduklarıgörülmüştür. Ayrıca, katılımcıların kentteki turizmin gelişime yönelik sundukları önerileraraştırma sonucunda verilmiştir.