Yayınlar (Eski)
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12597/3200
Browse
Browsing by Author "Aktaş, İdris"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item FATİH Projesine Yönelik Görüşleri Değerlendirme Ölçeği: Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması(FATİH Projesine Yönelik Görüşleri Değerlendirme Ölçeği: Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 325-348., 2013) Kural, Hasan; Aktaş, İdris; Turgut, Yiğit Emrah; Gökoğlu, Seyfullah; Aksoy, Nilüfer; Çakır, ÖzlemBilgi ve İletişim Teknolojilerinin (BİT) günlük yaşamın bir parçası haline gelmesiyle birlikte eğitim alanında da bir ihtiyaç haline gelmiştir. Başta gelişmiş ülkeler olmak üzere birçok ülke, sınıfların teknolojik alt yapılarının geliştirilmesi ve teknolojinin eğitime entegrasyonu için çalışmaktadır. Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı; BİT’in öğrenme ve öğretme sürecine etkili entegrasyonunu sağlamak amacıyla, “Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH)” projesini hayata geçirmektedir. Bu proje ile; fırsat eşitliğinin sağlandığı, bireysel farklılıkların göz önünde bulundurulduğu, teknolojiyle zenginleştirilmiş öğretim ortamlarının oluşturulması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada, projenin uygulayıcıları olan öğretmenlerin FATİH projesi hakkındaki görüşlerini belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirilmiştir. Uzman görüşleri, faktör ve madde analizleriyle geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan ölçek farkındalık, beklenti ve öngörü olmak üzere 3 boyuttan oluşmaktadır. Çalışmanın sonunda, öğretmenlerin FATİH projesi hakkındaki farkındalık, öngörü ve beklenti boyutlarından oluşan görüşlerini tespit etmek amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiştir. The Turkish Ministry of Education is now introducing Project FATIH to ensuring integration of ICT with learning and teaching processes. The principal objective of this Project is to set up learning environs, where equal opportunities are recognized, due regard is given to individual differences and classrooms are technology-enhanced. This study has entailed to the development of a scale for determining opinions of teachers, as the first-hand implementers, about the FATIH project. Expert opinions, factor and items analyses were used as basis for reliability and validity testing with this scale, which composed of 3 dimensions, namely, awareness, foresight and expectation.Item Teachers’ Opinions about FATIH Project: Awareness,Foresight and Expectations(Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED)Cilt 8, Sayı 1, Haziran 2014, sayfa 257-286., 2013) Aktaş, İdris; Gökoğlu, Seyfullah; Turgut, Yiğit Emrah; Karal, HasanThis study aims to reveal thoughts of teachers about FATIH project with the dimensions of awareness, foresight and expectation. Study sample consisted of a total of 1201 teachers serving in 16 different cities. “Evaluation Scale of Thoughts about FATIH Project” developed by Karal et al. (2013) was used as data collection tool. The scale consists of three dimensions including awareness, foresight and expectation dimensions, and the open ended question “your thoughts you want to add ...” In data analysis, arithmetic mean, standard deviation, independent t-test, ANOVA were used for quantitative data, and content analysis method was used for qualitative data. In conclusion, it was determined that teachers’ level of awareness about the technologies to be brought in to schools and benefits of such technologies was high, they had the foresights that technical problems would be suffered in the course of implementation of the project, learning outcomes would be affected negatively and equality of opportunity could not be achieved only by technology, and they had the expectation of provision of a practical and long-term effective in-service training in small groups by professionals.