Research Project: Simülasyon Destekli Emzirme Danışmanlığı Eğitiminin Ebelik
Öğrencilerinin Uygulama Becerileri, Anne Sütüne İlişkin Algıları ve
Bilgi Düzeylerine Etkisi
| dc.contributor | Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanlığı / Ebelik Bölümü | |
| dc.date.accessioned | 2025-06-15T21:53:51Z | |
| dc.description | Sağlık Bilimleri | |
| dc.description.abstract | Anne sütü, yeni doğanda optimum büyüme ve gelişme için gerekli olan tüm sıvı, enerji ve besin ögelerini içeren, biyoyararlılığı yüksek, sindirimi kolay doğal bir besindir. Anne sütü ve emzirmenin hem bebek, hem de anne için, başta beslenme olmak üzere, sağlık, bağışıklık, gelişimsel, psikolojik, sosyal ve ekonomik yönden çok sayıda yararları vardır. Anne sütünün bebeğe sağlıklı bir şekilde ulaşabilmesi için emzirme danışmanlığı çok önemlidir. Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesinde önemli sorumlulukları olan ebe ve hemşireler ise, emzirme danışmanlığı konusunda en büyük destekçi grubu oluşturur. Simülasyon emzirme danışmanlığında kullanılan etkili bir öğretim yöntemidir. Simülasyon deneyimleri psikomotor klinik becerileri geliştirmede, bilgiyi artırmada, üst düzey düşünmeyi teşvik etmede, yetkinliğe ulaşmak için gereken süreyi azaltma ve güvenli bir uygulama sağlamada son derece etkilidir. Laktasyon Simülasyon Model ise interaktif eğitim için kullanabilen bir emzirme modelidir. Bu çalışma 3. sınıfta öğrenim gören ve emzirme danışmanlığı dersi alan ebelik öğrencilerine verilen simülasyon destekli emzirme danışmanlığı eğitiminin ebelik öğrencilerinin anne sütü ile ilgili algıları, emzirmeye ilişkin bilgi düzeyleri ve emzirme danışmanlığı becerileri üzerine etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilecektir. Laktasyon simülasyon modeli ile öğrenciler emzirme ile ilişkili gelişebilecek durumları gözlemleyip, bilgi sahibi olup, emzirme uygulamalarını değerlendirip uygulayabilecek, bu sayede emzirme becerilerini geliştirerek, bilmediklerini öğrenerek, hatalarını düzelterek deneyim ve yeterlilik kazanacaklardır. Yapılacak araştırma sonucunda ebelik öğrencilerine verilen emzirme danışmanlığı eğitiminde laktasyon simülasyon modeli kullanılarak emzirme eğitiminin etkinliği ortaya konacak ve emzirme danışmanlığı eğitiminde öğrenciler için kullanımının yaygınlaştırılmasına öncülük edecektir. Ebelik öğrencilerine farklı yöntemler ile emzirme danışmanlığı eğitimi verilerek gerekli beceriler öğretilecek ve ebelerin annelere etkili danışmanlık vermeleri sağlanacaktır. Ebelik öğrencileri mezun olmadan önce emzirme sürecini uygulamalı olarak deneyimleyerek ebe olarak çalışmaya başladığında yeterli becerileri ve öz güveni kazanmış olacaktır. Anne ve bebeğe verimli bir şekilde destek olarak bebeğin anne sütünden en iyi şekilde faydalanması sağlanacaktır. Antenatal dönemde ve postpartum dönemde ebeler tarafından annelere etkili emzirme teknikleri öğretilebilecektir. Bu araştırma ön test-son test, tek gruplu, yarı- deneysel bir çalışma olarak yapılacaktır. Araştırma, yarı deneysel tipte olup, 01.02.2025-01.07.2025 tarihleri arasında Kastamonu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi ebelik bölümünde yürütülecektir. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeden tüm evrene ulaşılmaya çalışılacak ve 46 öğrenci ile çalışmanın tamamlanması planlanmaktadır. Araştırmanın yapıldığı gün ve saatte sınıfta olmayan ve araştırmaya katılmayı kabul etmeyen öğrenciler araştırmanın dışında tutulacaktır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından ilgili literatürler incelenerek geliştirilen “Tanıtıcı Bilgi Formu” “Erişkinlerin Anne Sütü ile İlgili Algı Ölçeği” “Emzirme Becerileri Değerlendirme Formu”, literatür taranarak geliştirilen “Emzirmeye ilişkin Bilgi Formu” ve “Laktasyon Simülasyon Modelinin (LSM) Etkinliğini Değerlendirme Formu” ile toplanacaktır. Araştırmada katılımcıların sosyo-demografik verileri ortalama ve yüzde olarak değerlendirilecektir. Katılımcıların ön test ve son testten aldıkları puanlar ile katılımcıların sosyo-demografik özellikleri, T test ve varyans analizi ile değerlendirilecektir. Sonuçlar %95 güven aralığında ve anlamlılıklar p<0.05 üzerinden değerlendirilecektir | |
| dc.identifier | KÜBAP-01/2024-26 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12597/34450 | |
| dc.title | Simülasyon Destekli Emzirme Danışmanlığı Eğitiminin Ebelik Öğrencilerinin Uygulama Becerileri, Anne Sütüne İlişkin Algıları ve Bilgi Düzeylerine Etkisi | |
| dspace.entity.type | Project | |
| project.endDate | 11.03.2026 | |
| project.investigator | Arş. Gör. Dr. Ayşenur Durmuş | |
| project.startDate | 11.11.2024 | |
| project.type | Kapsamlı |
