Research Project: Simülasyon Destekli Emzirme Danışmanlığı Eğitiminin Ebelik
Öğrencilerinin Uygulama Becerileri, Anne Sütüne İlişkin Algıları ve
Bilgi Düzeylerine Etkisi
Program
KU Authors
KU-Authors
Co-Authors
Authors
Advisor
Date
Language
Type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Anne sütü, yeni doğanda optimum büyüme ve gelişme için gerekli olan tüm sıvı, enerji ve besin
ögelerini içeren, biyoyararlılığı yüksek, sindirimi kolay doğal bir besindir. Anne sütü ve emzirmenin
hem bebek, hem de anne için, başta beslenme olmak üzere, sağlık, bağışıklık, gelişimsel, psikolojik,
sosyal ve ekonomik yönden çok sayıda yararları vardır. Anne sütünün bebeğe sağlıklı bir şekilde
ulaşabilmesi için emzirme danışmanlığı çok önemlidir. Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve
geliştirilmesinde önemli sorumlulukları olan ebe ve hemşireler ise, emzirme danışmanlığı konusunda
en büyük destekçi grubu oluşturur. Simülasyon emzirme danışmanlığında kullanılan etkili bir
öğretim yöntemidir. Simülasyon deneyimleri psikomotor klinik becerileri geliştirmede, bilgiyi
artırmada, üst düzey düşünmeyi teşvik etmede, yetkinliğe ulaşmak için gereken süreyi azaltma ve
güvenli bir uygulama sağlamada son derece etkilidir. Laktasyon Simülasyon Model ise interaktif
eğitim için kullanabilen bir emzirme modelidir. Bu çalışma 3. sınıfta öğrenim gören ve emzirme
danışmanlığı dersi alan ebelik öğrencilerine verilen simülasyon destekli emzirme danışmanlığı
eğitiminin ebelik öğrencilerinin anne sütü ile ilgili algıları, emzirmeye ilişkin bilgi düzeyleri ve
emzirme danışmanlığı becerileri üzerine etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilecektir. Laktasyon
simülasyon modeli ile öğrenciler emzirme ile ilişkili gelişebilecek durumları gözlemleyip, bilgi
sahibi olup, emzirme uygulamalarını değerlendirip uygulayabilecek, bu sayede emzirme becerilerini
geliştirerek, bilmediklerini öğrenerek, hatalarını düzelterek deneyim ve yeterlilik kazanacaklardır.
Yapılacak araştırma sonucunda ebelik öğrencilerine verilen emzirme danışmanlığı eğitiminde
laktasyon simülasyon modeli kullanılarak emzirme eğitiminin etkinliği ortaya konacak ve emzirme
danışmanlığı eğitiminde öğrenciler için kullanımının yaygınlaştırılmasına öncülük edecektir. Ebelik
öğrencilerine farklı yöntemler ile emzirme danışmanlığı eğitimi verilerek gerekli beceriler
öğretilecek ve ebelerin annelere etkili danışmanlık vermeleri sağlanacaktır. Ebelik öğrencileri
mezun olmadan önce emzirme sürecini uygulamalı olarak deneyimleyerek ebe olarak çalışmaya
başladığında yeterli becerileri ve öz güveni kazanmış olacaktır. Anne ve bebeğe verimli bir şekilde
destek olarak bebeğin anne sütünden en iyi şekilde faydalanması sağlanacaktır. Antenatal dönemde
ve postpartum dönemde ebeler tarafından annelere etkili emzirme teknikleri öğretilebilecektir. Bu
araştırma ön test-son test, tek gruplu, yarı- deneysel bir çalışma olarak yapılacaktır. Araştırma, yarı
deneysel tipte olup, 01.02.2025-01.07.2025 tarihleri arasında Kastamonu Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Fakültesi ebelik bölümünde yürütülecektir. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeden
tüm evrene ulaşılmaya çalışılacak ve 46 öğrenci ile çalışmanın tamamlanması planlanmaktadır.
Araştırmanın yapıldığı gün ve saatte sınıfta olmayan ve araştırmaya katılmayı kabul etmeyen
öğrenciler araştırmanın dışında tutulacaktır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından ilgili
literatürler incelenerek geliştirilen “Tanıtıcı Bilgi Formu” “Erişkinlerin Anne Sütü ile İlgili Algı
Ölçeği” “Emzirme Becerileri Değerlendirme Formu”, literatür taranarak geliştirilen “Emzirmeye
ilişkin Bilgi Formu” ve “Laktasyon Simülasyon Modelinin (LSM) Etkinliğini Değerlendirme
Formu” ile toplanacaktır. Araştırmada katılımcıların sosyo-demografik verileri ortalama ve yüzde
olarak değerlendirilecektir. Katılımcıların ön test ve son testten aldıkları puanlar ile katılımcıların
sosyo-demografik özellikleri, T test ve varyans analizi ile değerlendirilecektir. Sonuçlar %95 güven
aralığında ve anlamlılıklar p<0.05 üzerinden değerlendirilecektir
Description
Sağlık Bilimleri
