Research Project: Online Epizyotomi Simülasyon Eğitiminin Ebelik Öğrencilerinin Epizyotomi Beceri Performansları, Öğretme Yönteminden Memnuniyeti Ve Kendine Güveni Üzerine Etkisi
Program
KU Authors
KU-Authors
Co-Authors
Authors
Advisor
Date
Language
Type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Epizyotomi doğum kliniklerinde en sık uygulanan obstetrik cerrahi girişimdir. İşlemin doğru yapılmaması kadınlarda psikolojik ve
fizyolojik sorunlar gelişmesine neden olabilmektedir. Bu uygulamayı yapma sorumluluğu bulunan ebelerin gerekli bilgi ve becerileri
kazanacak eğitimi alması büyük önem taşımaktadır. Ebelik öğrencilerinin mezuniyet öncesinde epizyotomi uygulamasında yeterli
beceri kazanımına sahip olması beklenmektedir. Epizyotomi uygulaması öğretimi yüz yüze simülasyon destekli olarak öğretilen temel
becerilerden birisidir. Ancak, pandemi, deprem gibi karşılaşılan olağan dışı durumlar sonrası eğitim ve öğretimde verilen ani kararlar
gereği uygulanan acil uzaktan eğitim sistemi ile birçok teorik ve beceri eğitimi online yapılmak durumunda kalmıştır. Gelecekte
benzer olağan dışı durumların tekrar yaşanıp yaşanmayacağını öngörmek mümkün değildir. Bu nedenle epizyotomi uygulaması gibi
önemli bir beceri eğitiminin online olarak yapılmasının öğrencilerin epizyotomi performans becerilerine etkisi ile bu eğitim
yönteminden memnuniyetlerinin ve kendilerine güvenlerine etkisinin değerlendirilmesi önemli görülmektedir. Bu çalışma, ebelik
öğrencilerine online olarak verilecek epizyotomi simülasyon eğitiminin öğrencilerin epizyotomi uygulama becerileri, öğretme
yönteminden memnuniyeti ve kendine güvenleri üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılacaktır.
Bu çalışma, karşılaştırmalı randomize kontrollü bir araştırma olarak, 2023-2024 güz döneminde Kastamonu Üniversitesi Ebelik
Bölümünde eğitim gören 3. sınıf öğrencileri ile yürütülecektir. Araştırmada, Normal Doğum ve Sonrası Bakım dersini alan 3. sınıf
ebelik lisans öğrencilerinin tamamı (n=60) olacak şekilde, 30 öğrenci online eğitim grubuna (online epizyotomi simülasyon eğitimi
verilecek), 30 öğrenciye yüz yüze eğitim grubuna (geleneksel olarak uygulanan okul ortamında yüz yüze epizyotomi simülasyon
eğitimi verilecek) rastgele örneklem modeliyle ayrılacaktır. Verilerin toplanmasında “Öğrenci Bilgi Formu”, “Epizyotomi Beceri
Değerlendirme Formu” ve “Öğrenci Memnuniyeti ve Öğrenmede Kendine Güven Ölçeği” kullanılacaktır. Araştırmada elde edilen
veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilecektir. Değişkenlerin normal dağılıma uygunluğu analitik yöntemler (Kolmogorov-
Smirnov/Shapiro-Wilk testleri) kullanılarak incelenecektir. Normal dağılıma uymayan veriler için Mann Whitney U testi ve Kruskal
Wallis testi kullanılacaktır. Değişkenler arasındaki ilişki için Spearman korelasyon analizi kullanılacaktır.
Çalışmanın sonuçları öngörülemeyen olağan dışı gelişmeler ile ortaya çıkan öğretim sistemi yapısındaki acil değişiklik durumlarında
ebelik öğrencileri için epizyotomi uygulama becerilerindeki eksikliğin önlenmesi ve telafisinin sağlamaya yönelik online beceri eğitimi
yönteminin etkililiğine kanıt oluşturmuş olacak ve ileri bilimsel çalışmalara zemin hazırlayacaktır.
