Browsing by Author "Tahsin YILDIRIM"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
TRDizin Analysis of Geography and Biology Teachers’ Self-Efficacy in Environmental Education(2018-04-01) Muhammed SALMAN; Mustafa KIŞOĞLU; Tahsin YILDIRIMTeachers have an important role in raising environmental awareness in individuals throughenvironmental education and thus preventing environmental problems. For this reason, the self-efficacylevel of teachers in environmental education is crucial. This study aims at determining the self-efficacylevels of geography and biology teachers and analyzing these levels according to different variables(gender, subject field, years of service, and participation in scientific events related to environmentaleducation). The study was conducted through the survey model, and the study group consisted of 91geography and biology teachers (41 female, 50 male) employed at high schools in Aksaray Province citycenter. The “Environmental Education Self-Efficacy Scale” was used in the study as data collection tool.The scale consisted of 2 dimensions, namely subject knowledge and teaching strategy, and 24 items intotal. Items in the survey were scaled between 0-100 points (with 10 points distance). Data collected wasanalyzed through Mann-Whitney-U and Kruskal Wallis tests, which are both nonparametric tests.Findings of the study suggest that the geography and biology teachers have a high level of self-efficacyin environmental education. Furthermore, no significant difference based on gender, subject, or years ofservice was found between the points the teachers obtained overall and from sub-dimensions. However, it was determined that the overall and sub-dimension points of the teachers who participated in scientificevents related to environmental education were statistically higher than of those who did not participatein such events. Lastly, the study proposes different suggestions in the light of these findings.TRDizin İlkokul ve Ortaokullarda Çevre Eğitimi Verecek Olan Öğretmen Adaylarında Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışların Araştırıl- ması1(2016-06-01) Tahsin YILDIRIM; Muhammed SALMAN; Ali SÜLÜN; Mustafa KIŞOĞLUYapılan bu çalışmanın amacı mezun olduklarında çevre eğitimi verecek olan fen bilgisi, sınıf ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sorumlu çevresel davranışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Tarama modeliyle gerçekleştirilen betimsel bir araştırma olan çalışmanın örneklemini ülkemizin İç Anadolu Bölgesinde bulunan bir üniversitenin fen bilgisi, sınıf ve sosyal bilgiler öğretmenliği anabilim dalı birinci ve dördüncü sınıfında okuyan 344 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Güven ve Aydoğdu (2012) tarafından geliştirilen 40 maddelik "Çevre Sorunlarına Yönelik Davranış Ölçeği" kullanılmıştır. Çalışma sonucunda öğretmen adaylarının çevresel davranış ölçeği puan ortalamalarının, ölçekten alınabilecek ortalama puanın üzerinde olduğu bulunmuştur. Ayrıca çalışma sonunda öğretmen adaylarının çevresel davranışlarının adayların cinsiyetlerine, çevre kuruluşlarına üyeliklerine ve öğrenim gördükleri anabilim dallarına göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Resmi kuruluşlar tarafından düzenlenen çevresel etkinliklere katılan öğretmen adaylarının davranış ölçeği puanları katılmayanlara göre istatistiksel olarak daha yüksektir. Birinci ve dördüncü sınıfta okuyan öğretmen adaylarının çevresel davranış ölçeği puanları arasında ise dördüncü sınıfta okuyan öğretmen adaylarının lehine anlamlı bir farklılık vardır. Tespit edilen bu farklılık fen bilgisi öğretmenliği anabilim dalında anlamlı iken diğer iki anabilim dalında anlamlı değildir.