Browsing by Author "Kamer, S.T."
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
TRDizin 12th-Grade Students’ Opinions About Abolition Of Threshold Score In The Process Of Entering University(2023) Sağbaş, N.Ö.; Türk, F.; Özil, L.; Kamer, S.T.This study aimed to determine how the abolition of the threshold scores at university entrance affected the views of 12th-grade students who were going to take the university exam. In this study, which was carried out based on the qualitative research approach, the phenomenological research design was taken as the basis. Students' opinions were obtained through a semi-structured interview form. The results showed that, under the theme of how the abolishing of the threshold score affects the working performance of the participants, on the basis of school types; my motivation increased (FL), it did not affect (FL, AL), it affected me badly (AL), I continue to work at the same speed and pace (AHL), it kept me motivated (MTAL), my work performance did not change (MTAL), my work performance lowered (MTAL) were the answer by the participants. Under the theme of how it affects mood, on the basis of school types; it did not affect my mood (FL, AL), I became more ambitious (FL), it would have been better not to be removed (FL), undeserving ones will also enter university (AL), my belief in success increased (AHL), my anxiety state disappeared (AHL, MTAL) were among the answers as stated by the participants. Moreover the following answers were reported by the participants: on the basis of school types; It has no positive effect for me (FL, AL, ECHR), it has a positive effect for me (EİHL), I will be placed in an educational institution at my own level (MTAL). Finally under theme whether it has negative effects or not, on the basis of school types; following answers were given by the participants: “there were no negative effects (FL, AL, AHHL, MTAL)”, “those who do not deserve will enter the university (AL)”, “the success score of universities will decrease (AHL)”, there is no distinction between deserving and undeserving people (MTAL), it reduced my will to work (MTAL).”TRDizin Aile Okulu Eğitimlerinin Ailelere Sağladığı Katkılar(2023) Sağbaş, N.Ö.; Kamer, S.T.; Eren, M.; Özkaya, N.Salgın döneminde hayat tarzı ve alışkanlıklar açısından etkilenen alanlardan biri şüphesiz eğitimdir. Bu dönemde öğrenciler eğitim imkânlarından uzaktan öğretim aracılığıyla yararlanmıştır. Öğrenciler, toplumsal ve duygusal gelişimleri için önemli bir ortam olan okuldan ve arkadaşlarından uzakta kalmışlardır. Kamu politikalarının uygulanma hizmetinden de mahrum kaldıkları bir süreç geçirmişlerdir. Aile bireylerinin salgın döneminde televizyonda, bilgisayarda, telefonda ve internette geçirdikleri sürenin arttığı belirlenmiştir. Yapılan araştırmalarda salgın dönemindeki kısıtlamalardan dolayı çocukların herhangi bir sebep olmadan öfke ve saldırganlık davranışlarını gösterdiği belirtilmiştir. MEB bu problemlerin çözümü için Aile Okulu Projesi kapsamında ailelere yönelik eğitimler düzenleme kararı almıştır. Eğitimler öncelikli olarak yedi ilden gönüllü olarak davet edilen öğretmenlere, alanında uzman akademisyenlerin katılımıyla verilmiştir. Eğitim alan öğretmenler kendi illerinde hem öğretmenlere hem de ailelere yönelik olarak belirlenen sekiz konu başlığında okullarda ve halk eğitimi merkezlerinde eğitimler vermiştir. Ailelere yönelik olarak başlatılan eğitimlere katılım sağlayan velilerin ve çocuklarının eğitimlere ilişkin görüşlerini belirlemek için yapılan bu çalışma, nitel araştırma yaklaşımına dayalı olarak yürütülmüştür. Araştırma çalışma grubunu; Mersin’de aile eğitimi programına katılan 10 ebeveyn, eşleri ve çocukları olmak üzere toplam 30 kişi oluşturmuş ve katılımcılarla odak grup görüşmesi yapılmıştır. İçerik analizi yöntemi ile veriler analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre katılımcılar eğitimlerin yararlı olduğunu belirtmiş ve eğitime katılan ailelerin çocuklarının kaygı, öfke ve dikkat eksikliği davranışlarında önemli oranda azalma olduğu ifade edilmiştir.