Browsing by Author "Gültekin, S."
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
TRDizin Öğrencilerin Gündelik Dildeki Mantık Hatalarına İlişkin Farkındalıkları Ve Eleştirel Düşünme Becerisi(2023) Kibar, S.; Gültekin, S.Bu çalışmada, eleştirel düşünmenin olmazsa olmazlarından olan mantık hatalarına, safsatalara dikkat çekilmekte ve öğrencilerinin gündelik dildeki mantık hatalarının farkındalığı ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Mantık hataları, formel mantık dilinde kolaylıkla fark edilebilirken gündelik dilin, kültürün ve önyargıların devreye girmesiyle kimi safsataların fark edilmesi daha zor hale gelmektedir. Ancak eleştirel bir düşünür, mantık hatalarını yakalayabilmeli ve ne türden bir safsata olduğunu tanımlayabilmelidir. Bu çalışmada, öğrencilerin mantık hatalarına ilişkin farkındalık düzeylerini belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Alanyazında farklı türden eleştirel düşünme ölçekleri bulunmaktadır. Bu ölçeklerin bazıları mantık hatalarını fark edebilme becerisini de ölçecek sorular içermektedir. Ancak mantık hatalarını merkeze alan bir ölçeğe ulusal ve uluslararası alanyazında rastlanmamıştır. Mantık hatalarına ilişkin alanyazın taraması yapılmış, gazete, dergi ve sosyal medyada sıklıkla rastlanan mantık hatalarından hareketle ölçek maddeleri oluşturulmuştur. Ölçeğin maddeleri gündelik hayatta sıklıkla karşılaşılan konulardan örnekler içermektedir. Ölçeğin pilot uygulaması, ağırlıklı olarak Kastamonu Üniversitesi öğrencilerine uygulanmıştır. Ölçeğin kapsam geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuş, yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin güvenirlik düzeyi cronbach alfa katsayısı ile belirlenmiştir. Ölçeğin uygulandığı öğrencilerin bir kısmı, aldıkları felsefe dersinin bir haftasında mantık hataları konusunu işlemişlerdir. Bu dersin öğrencilerin mantık hatalarını fark etme becerilerine katkısı olduğu görülmüştür. Dersi alanlar ve almayanlar arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bu ölçeğin pilot uygulaması üniversite öğrencilerine uygulanmış olsa da ölçek lise ve ortaöğretim öğrencilerine de uygulanabilir. Bu sayede, ortaöğretim ve lise düzeyindeki öğrencilerin hem okul hem de okul dışı felsefe derslerine mantık hataları farkındalığı konusunun eklenmesinin önemi anlaşılabilir.Scopus Protective role of vitamin E against acrylamide-induced testicular toxicity from pregnancy to adulthood: insights into oxidative stress and aromatase regulation(Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2024) Üremiş, M.M.; Gültekin, S.; Üremiş, N.; Şafak, T.; Çiğremiş, Y.; Gül, M.; Aydin M.; Zayman E.; Türköz Y.Acrylamide (ACR) is a toxic chemical frequently encountered in daily life, posing health risks. This study aimed to elucidate the molecular-level mechanism of ACR's toxic effects on testicles and investigate whether Vitamin E can mitigate these effects. A total of 40 adult pregnant rats were utilized, divided into four groups: Control, ACR, Vitamin E, and ACR + Vitamin E. ACR and Vitamin E were administered to the mother rats during pregnancy and lactation, and to the male offspring until the 8th week post-birth. Serum hormone levels, oxidant-antioxidant parameters, histopathological examination of testicular tissue, and mRNA and protein levels of the testicular and liver aromatase gene were analyzed. Spermiogram analysis was conducted on the collected sperm samples from the male offspring. The results revealed that ACR exposure adversely affected hormone levels, oxidant-antioxidant parameters, histological findings, as well as aromatase gene and protein expressions. However, Vitamin E administration effectively prevented the toxic effects of ACR. These findings demonstrate that ACR application significantly impairs the reproductive performance of male offspring rats by increasing liver aromatase activity.