Research Project: Felsefenin Öğrencilerin Özel Ve Profesyonel Yaşamına Katkısı
Program
KU Authors
KU-Authors
Co-Authors
Authors
Advisor
Date
Language
Type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu çalışma Kastamonu Üniversitesi Felsefe Bölümü’nden mezun olmuş olan öğrencilerin bu programda almış oldukları öğrenimin onların kişisel ve mesleki yaşamlarına katkısını ölçmeyi ve değerlendirme amaçlamaktadır. Felsefe lisans programlarının toplumda negatif bir algısı olduğu bilinmektedir. Bu çalışma bu algının bilimsel verilerle kırılmasına bir ölçüde katkı sunabilmeyi hedeflemektedir. Öğrenciler, felsefe bölümüne geldiklerinde, ister bilinçli ister bilinçsiz bir tercihle gelmiş olsunlar, yüzlerinden hem bugünlerine hem de geleceklerine dair duydukları kaygı okunabilmektedir. “Felsefeciler ne iş yapar?”, “okuduğunuz bölüm ne işe yarar?” gibi sorulara hazır cevaplar veremediklerinden yakınmaktadırlar. Bu soruların ikna edici ve hatta toplumdaki önyargıları silebilecek yanıtlarını bölümdeki hocalarından duymayı beklemektedirler. Felsefe bölümünün net bir çıktısının olmaması ve doğrudan bir iş alanına işaret etmemesi, öğrencilerin çoğunun karamsarlığına neden olmaktadır. Hocalarından bu konuda da net yanıtlar duymayı ve bir takım iş alanlarına henüz lisansı bitirmeden yönlendirilmeyi beklemektedirler. Bu çalışma, hem öğrencilerin hem de öğretim üyelerinin ellerini rahatlatacak veriler sunmayı hedeflemektedir. Çalışma kapsamında, Kastamonu Üniversitesi Felsefe Bölümü mezunlarıyla bire bir görüşmeler yapılacaktır. Bu görüşmelerde, onların hem kişisel hem de profesyonel yaşamlarında, felsefe okumuş olmanın avantajlarının ve dezavantajlarının olup olmadığını anlamaya yönelik sorular sorulacaktır. Esasında, bir mesleğin dar sınırları içine kapatılmayan zihinlerin kişisel ve mesleki yaşantılarında, doğrudan bir meslek eğitimi almış kişilere göre, daha başarılı olacağı varsayılmaktadır. Çünkü felsefe bölümü mezunları, okudukları program sayesinde gözlemleme, görme, algılama, anlama, değerlendirme, problem çözebilme, yeniliklere açık olma, sorgulama, analitik düşünme, muhakeme etme ve alınan kararları gerekçelendirme gibi yetiler kazanmaktadırlar. Bu yetiler sayesinde, kendilerini yeni beceriler edinmeye hazır duruma getirebilmektedirler. Yapılacak görüşmelerle, felsefe bölümü mezunlarının kendilerini bu özelliklerin taşıyıcıları olarak görüp görmedikleri ortaya konulabilecektir. Çalışma 2013 yılından bu yana mezun olmuş olan öğrencilerin, ulaşılabilenlerinin ve görüşmeyi kabul edenlerin tamamıyla yüz yüze veya telefonda yapılacaktır. Böyle bir çalışma, Türkiye’de daha önce yapılmamıştır. Bu çalışmanın üniversitemiz mezunlarına yönelik yapılacak olması, literatüre önemli bir katkı sunacaktır. Çalışmanın sonuçlarının akademik bir makale aracılığıyla duyurulmasının yanı sıra, sonuçlar bölümümüzün web sayfasında da yayınlanacaktır. Böylece felsefe öğrencileri ve mezunları diğer arkadaşlarının ne işler yaptıklarını, bölümde okurken kendilerini nasıl geliştirdiklerini, bölümün onlara sağladığı katkıları görebilecek ve kendilerini bu veriler ışığında daha da güçlendirebilecekleridir. Felsefe bölümü mezunu olmanın avantajları ortaya koyan araştırmanın sonuçları web sayfasından yayınlandığında, üniversitemizin felsefe bölümünün daha yüksek puanlarla tercih edilmesini doğurabilecektir. Felsefe bölümü öğretim üyeleri de, programın ve kendilerinin eksikliklerini görüp, öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda programda kimi değişiklikler yapabilecektir. Öğrencilere, daha sağlık ve gerçekçi bir tür mentörlük hizmeti de verebileceklerdir.
