Research Project: Peyzaj Planlama Ve Tasarım Projeleri Simülasyon Laboratuvarının Kurulması
Program
KU Authors
KU-Authors
Co-Authors
Authors
Advisor
Date
Language
Type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Nüfusun artışı ile birlikte gerek kentsel gerekse kırsal ortamlarda alan kullanımları değişmekte bu değişeme paralel insan
ihtiyaçlarında da değişimler görülmektedir. Alışılagelmiş çevrelerden çok yeni deneyimler tatmak isteyen insanoğlunun bu
ihtiyaçlarına cevap arayan tasarımcılar mekan tasarımında duyusal algının her boyutunu dikkate almaktadır. Çoğu zaman
tasarımcının fikirlerinin işveren tarafından anlaşılmasında zorluklar yaşanmaktadır. 2B ortamlarında sunulan projeler tam
anlamıyla detayları gösterememektedir. Gelişen teknoloji ile birlikte bilgisayar ortamında sunulan 3B projeler gerçeğine yakın
olması ile kullanıcının mekanı anlamasını görsel olarak kolaylaştırırken, tasarımcının diğer duyulara ilişkin fikirleri
aktarılamamaktadır. Oysaki bir tasarımın tüm boyutlarıyla kullanıcı üzerindeki etkisini bilmek ve buna göre değerlendirilmelerin
yapılması önemlidir. Teknolojideki ilerleyiş bu deneyimleri mümkün kılmaktadır. Sanal ortam deneyimleri kullanıcının çevreyi
görsel algısının yanı sıra işitsel, dokunsal ve kokusal açıdan da değerlendirmesine olanak sağlamaktadır. Bu açıdan
bakıldığında sanal ortamların kullanıcılara çevreyi çoklu duyusal algı ile sunulması gerekliliğini doğurmaktadır.
Kurulması önerilen bu laboratuvar ile plancı ve tasarımcıların planladıkları/ tasarladıkları mekanlara ilişkin uygulama
gerçekleşmeden kullanıcı değerlendirmesinin yapılabilmesine olanak sağlayacak, bu sayede kullanıcı memnuniyeti sağlamayan
uygulamalardan vazgeçilebilecektir. VR (virtual reality- sanal gerçeklik) gözlükleri yardımı ile tasarımın sanal ortamda
oluşturulması sağlanabilecek, bu sayede kullanıcının mekanı duyumsal algı açısından değerlendirilebilmesi sağlanarak, kişilerin
algısına bağlı olarak mekandan duydukları memnuniyet düzeyleri belirlenebilecektir. Çalışmanın ilk aşamasında Kastamonu
Üniversitesi kampüsü içerisinde rekreasyon alanı olarak düzenlenmesi düşünülen bölge için Autocad ortamında görsel, işitsel,
kokusal ve dokunsal algılar açısından farklı öneriler çizilerek daha sonrasında bu öneriler kampüs öğrencilerine VR gözlüğü
yardımıyla sunulacaktır. Katılımcıların kokusal ve işitsel duyularını uyarmak için ise projede ses ve koku içeren alanlarda ilgili
uyaranlar verilecektir. Bu sayede proje kapsamında algısal uyaranlar bakımından gerçeğe yakın bir mekan algısı oluşturulmaya
çalışılacaktır.
Çalışmanın sonucundan beklenen, VR gözlüğü, koku ve ses aletleri yardımı ille kullanıcıların uygulama öncesinde mekanı
deneyimleyerek memnuniyet ve beklentilerini tespit ederek tasarım yaklaşımlarının bu doğrultuda değerlendirilmesini
sağlamaktır. Bu sayede yanlış uygulamaların ve buna bağlı olarak yapılan yanlış yatırım maliyetlerinin oluşmasının önüne
geçileceği düşünülmektedir.
