Research Project:
Öğrencilerin Hazırladıkları Bakım Planlarının Uluslararası Bir Kodlama Sistemine Aktarılması Ve Analizi

Placeholder

Organizational Units

Program

KU Authors

KU-Authors

Co-Authors

Advisor

Date

Language

Type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Abstract

Dünyada hemşireler arasında yaygın olarak kullanılan ve hemşirelik uygulamalarının temelini oluşturan hemşirelik süreci, prosedürlere rehberlik eden ve bakımı nitelendiren bilimsel bir yöntemdir. Dünya Sağlık Örgütü (WHO)’ne göre hemşirelik süreci, hemşirelik bakımı uygulamalarında bilimsel problem çözümleme yönteminin hasta yararı açısından sistemli bir biçimde kullanılmasıdır. Hemşirelik süreci etkili ve sistematik bir bakım planı ile uygulandığında bakım kalitesinde iyileşme, bireyselleşmiş bakım sunma, eleştirel düşünme alışkanlığı kazandırma, en iyi klinik uygulamaya dayalı teorik ve bilimsel bilginin oluşumunu sağlama, yapılan hemşirelik uygulamalarının görünür kılınması yönleriyle profesyonel hemşireliğe önemli katkılar sağlar. Hemşirelik süreci; tanılama, hemşirelik tanısı, planlama, uygulama ve değerlendirme olan, birbirini izleyen ve dinamik bir yapıya sahip olan beş basamaktan oluşmaktadır. Hemşirelik tanıları; mevcut ya da olası sağlık problemlerine karşı toplum, aile ya da bireyin fizyolojik, biyolojik, psikolojik, fonksiyonel, sosyal ve spiritüel yanıtları içerir. Tanılama insan yanıtlarının tanılanması, insanın sağlıkla ilgili davranışlarının okunması ve yorumlanmasını içeren karmaşık bir süreçtir. Günümüzde sağlık sektörü, kalite, güvenlilik, verimlilik, maliyet, sağlık hizmetine eşit erişim ve daha iyi sağlık bakımı sonuçlarının elde edilmesi ile ilgili konularla karşı karşıyadır. Dünyada her alanda hızla ilerleyen teknolojik gelişimler sağlık sektörünü de doğrudan ilgilendirmektedir. Dolayısıyla sağlık sektöründe hasta bakım kalitesini, verimliliğini vs. arttırmak için teknolojik gelişmelerden faydalanmak kaçınılmaz hale gelmiştir. Hemşirelerin iş tanımları arasında hastaya ait verilerin toplanması, hastanın gereksinimlerinin tespit edilmesi, hemşirelik tanısının konulması, bakım planının oluşturulması ve uygulanması, ilaç uygulamalarının takip edilmesi, hasta ve hasta yakınlarına eğitim verilmesi, gerektiğinde hastanın transfer edilmesi gibi birçok başlık bulunmaktadır. Tüm bu süreçlerin kâğıtta yapıldığı ve çoğu zaman yeterli hemşirenin de bulunmadığı düşünüldüğünde, hemşirelerin kâğıt ortamda yaptıkları her bir hasta kaydı için oldukça uzun süreler harcadıkları görülmüştür. Bu durumda hemşirelik süreçlerinde elektronik sağlık kaydının kullanımı gündeme gelmiştir ve hastane bilgi ve yönetim sistemlerinin kırtasiyecilik işlemlerine ayrılan süreyi azaltarak hastaya ayrılacak olan bakım süresini arttırdığı belirlenmiştir. Hastanelerin dijitalleştiği bir çağda hemşirelik eğitiminin de dijitalleşmesi kaçınılmazdır. Kliniklerde kağıda dayalı sistemin hasta bakımına ayrılan zamanı azaltması gibi, eğitim ortamlarında da kağıda dayalı sistemler öğrenmeye ayrılan zamanı azaltmaktadır. Bu nedenle hastanelerde kullanılan hastane bilgi yönetim sistemlerinin üniversitelerin sağlık bilimleri ile ilgili bölümlerine de kurulması ve öğrencilerin bu sistemle eğitilmesi gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı öğrencilerin bakım planı yapmayı öğrenme eylemini bilgisayar ortamında hastane bilgi yönetim sistemi ile gerçekleştirmeyi öğrenmesini sağlamaktır. Konu ile ilgili çeşitli çalışmalar yapılmış olmakla birlikte bu çalışmaların belirli bir hastalığa sahip gruplar üzerinde yapıldığı, bakım planının sadece bir alanına (tanılama, planlama vb) odaklandığı, incelenen veri sayısının az olduğu, kesitsel çalışmalar oldukları ve dijitalleşmeye çalışan hastanelerde hastane bilgi yönetim sisteminin hemşirelik kısmını tanımlamaya yönelik oldukları görülmüştür. Üniversitelerin sağlıkla ilgili bölümlerinde kullanıma uygun benzer bir sistem bulunmamakta, öğrenciler kağıda dayalı sistemle bakım planı yapmaya çalışmaktadır. Bu çalışmanın hedefleri: - Öğrencilerin kağıda dayalı sistemdeki verileri elektronik ortama aktarabilmelerini sağlamak, - Öğrencilerin elektronik ortamdaki verileri NANDA–I, NIC, NOC sistemleri çerçevesinde değerlendirebilmelerini sağlamak, - Öğrencilerin elektronik ortamda bakım planının yedi aşamasını da başarılı bir şekilde yapabilmelerini sağlamaktır.

Description

Source:

Publisher:

Keywords:

Keywords

Citation

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

3

Views

0

Downloads


Sustainable Development Goals