Research Project: Öğrencilerin Hazırladıkları Bakım Planlarının Uluslararası Bir Kodlama Sistemine Aktarılması Ve Analizi
Program
KU Authors
KU-Authors
Co-Authors
Authors
Advisor
Date
Language
Type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Dünyada hemşireler arasında yaygın olarak kullanılan ve hemşirelik uygulamalarının
temelini oluşturan hemşirelik süreci, prosedürlere rehberlik eden ve bakımı nitelendiren
bilimsel bir yöntemdir. Dünya Sağlık Örgütü (WHO)’ne göre hemşirelik süreci, hemşirelik
bakımı uygulamalarında bilimsel problem çözümleme yönteminin hasta yararı açısından
sistemli bir biçimde kullanılmasıdır. Hemşirelik süreci etkili ve sistematik bir bakım planı ile
uygulandığında bakım kalitesinde iyileşme, bireyselleşmiş bakım sunma, eleştirel düşünme
alışkanlığı kazandırma, en iyi klinik uygulamaya dayalı teorik ve bilimsel bilginin oluşumunu
sağlama, yapılan hemşirelik uygulamalarının görünür kılınması yönleriyle profesyonel
hemşireliğe önemli katkılar sağlar. Hemşirelik süreci; tanılama, hemşirelik tanısı, planlama,
uygulama ve değerlendirme olan, birbirini izleyen ve dinamik bir yapıya sahip olan beş
basamaktan oluşmaktadır. Hemşirelik tanıları; mevcut ya da olası sağlık problemlerine karşı
toplum, aile ya da bireyin fizyolojik, biyolojik, psikolojik, fonksiyonel, sosyal ve spiritüel
yanıtları içerir. Tanılama insan yanıtlarının tanılanması, insanın sağlıkla ilgili
davranışlarının okunması ve yorumlanmasını içeren karmaşık bir süreçtir. Günümüzde
sağlık sektörü, kalite, güvenlilik, verimlilik, maliyet, sağlık hizmetine eşit erişim ve daha iyi
sağlık bakımı sonuçlarının elde edilmesi ile ilgili konularla karşı karşıyadır. Dünyada her
alanda hızla ilerleyen teknolojik gelişimler sağlık sektörünü de doğrudan ilgilendirmektedir.
Dolayısıyla sağlık sektöründe hasta bakım kalitesini, verimliliğini vs. arttırmak için
teknolojik gelişmelerden faydalanmak kaçınılmaz hale gelmiştir.
Hemşirelerin iş tanımları arasında hastaya ait verilerin toplanması, hastanın
gereksinimlerinin tespit edilmesi, hemşirelik tanısının konulması, bakım planının
oluşturulması ve uygulanması, ilaç uygulamalarının takip edilmesi, hasta ve hasta
yakınlarına eğitim verilmesi, gerektiğinde hastanın transfer edilmesi gibi birçok başlık
bulunmaktadır. Tüm bu süreçlerin kâğıtta yapıldığı ve çoğu zaman yeterli hemşirenin de
bulunmadığı düşünüldüğünde, hemşirelerin kâğıt ortamda yaptıkları her bir hasta kaydı için
oldukça uzun süreler harcadıkları görülmüştür. Bu durumda hemşirelik süreçlerinde
elektronik sağlık kaydının kullanımı gündeme gelmiştir ve hastane bilgi ve yönetim
sistemlerinin kırtasiyecilik işlemlerine ayrılan süreyi azaltarak hastaya ayrılacak olan bakım
süresini arttırdığı belirlenmiştir.
Hastanelerin dijitalleştiği bir çağda hemşirelik eğitiminin de dijitalleşmesi kaçınılmazdır.
Kliniklerde kağıda dayalı sistemin hasta bakımına ayrılan zamanı azaltması gibi, eğitim
ortamlarında da kağıda dayalı sistemler öğrenmeye ayrılan zamanı azaltmaktadır. Bu
nedenle hastanelerde kullanılan hastane bilgi yönetim sistemlerinin üniversitelerin sağlık
bilimleri ile ilgili bölümlerine de kurulması ve öğrencilerin bu sistemle eğitilmesi
gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı öğrencilerin bakım planı yapmayı öğrenme eylemini
bilgisayar ortamında hastane bilgi yönetim sistemi ile gerçekleştirmeyi öğrenmesini
sağlamaktır.
Konu ile ilgili çeşitli çalışmalar yapılmış olmakla birlikte bu çalışmaların belirli bir hastalığa
sahip gruplar üzerinde yapıldığı, bakım planının sadece bir alanına (tanılama, planlama vb)
odaklandığı, incelenen veri sayısının az olduğu, kesitsel çalışmalar oldukları ve dijitalleşmeye
çalışan hastanelerde hastane bilgi yönetim sisteminin hemşirelik kısmını tanımlamaya
yönelik oldukları görülmüştür. Üniversitelerin sağlıkla ilgili bölümlerinde kullanıma uygun
benzer bir sistem bulunmamakta, öğrenciler kağıda dayalı sistemle bakım planı yapmaya
çalışmaktadır.
Bu çalışmanın hedefleri:
- Öğrencilerin kağıda dayalı sistemdeki verileri elektronik ortama aktarabilmelerini
sağlamak,
- Öğrencilerin elektronik ortamdaki verileri NANDA–I, NIC, NOC sistemleri
çerçevesinde değerlendirebilmelerini sağlamak,
- Öğrencilerin elektronik ortamda bakım planının yedi aşamasını da başarılı bir şekilde
yapabilmelerini sağlamaktır.
