Research Project:
Bilgisayar Destekli Öğretim Materyallerinin İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin “Hücre Bölünmeleri Ve Kalıtım” Ünitesinde Yer Alan Temel Kavramları Anlama Düzeyleri Üzerindeki Etkisi

dc.contributorÖğr. Gör. M. Said DOĞRU Yrd. Doç. Dr. Lale Cerrah ÖZSEVGEÇ, Öğr. Gör. Eda ERDAŞ, Arş. Gör. Hüseyin SAVRAN Yüksek Lisans,Öğrencisi Bilal DEDE Yüksek Lisans,Öğrencisi Okan KESKİN
dc.date.accessioned2024-01-28T21:44:19Z
dc.date.available2024-01-28T21:44:19Z
dc.description.abstractGünümüzde, teknolojinin hızlı bir şekilde geliştiği ve insan yaşamının her alanında belirgin bir şekilde hissedildiği bilinmektedir. Bilgi teknolojisi alanındaki bu gelişmeler, her alanda olduğu gibi eğitim alanını da önemli derecede etkilemiştir. Internet ve görsel medya ile öğrenciler bilgiye daha kolay ve hızlı bir şekilde ulaşabilir, bilgisayar ortamlarında hazırlanmış öğretim materyalleri ile birlikte daha iyi ve eğlenerek öğrenebilir hale gelmişlerdir. Bilgiye ulaşmakta kullanılan yolların teknoloji ile birleşmesi, öğrencilerin zihinsel süreç becerilerinin bir üst düzeye ulaşmasına da yardımcı olmaktadır. Kişisel bilgisayarların kullanımı, bilgisayar ders yazılımları ile ilgili çalışmalara hız kazandırmış, yeni ve oluşturmacı öğretme stratejilerinin gelişmesine ve uygulamalarının artmasına da olanak sağlamıştır. Bilgisayar destekli materyaller ile öğrencilerin ezberlemeden, kavrayarak öğrenmesi ve kavramların zihinde kalıcı bir şekilde oluşması desteklenebilmektedir. Fen bilimlerine ait kavramların öğrenilmesinde ve öğretilmesinde karşılaşılan problemler, gerek yurt içi gerekse yurt dışı literatürde sıkça ortaya konmaktadır. Fen bilimlerinin bir alt dalı olan biyolojide de öğrenme problemlerine sıklıkla karşılaşılmaktadır. Biyoloji, öğrenciler tarafından, çok fazla yabancı kavram içeren, ezberlenmesi gereken, sıkıcı bir ders olarak algılanmaktadır. Öğretmenlerin derslerde, teorik (ezberci) yöntemleri kullanmaları, soyut kavramların yeterince görselleştirilememesi öğrencilerin öğrenmeleri üzerinde olumsuz etki oluşturmaktadır. İlgili literatür, öğrenci merkezli, bilgisayar destekli öğretim materyallerinin öğrencilerdeki bu algılamaları değiştirebildiğini gösteren sonuçları ortaya koymaktadır. Bilgisayarlar, öğretim sürecinde zengin görsellerin ve animasyonların kullanılabilmesine olanak sağlayabilmektedir. Bu bağlamda bu araştırmada, ilköğretim 8.sınıf öğretim programında yer alan “Hücre Bölünmeleri ve Kalıtım” ünitesinin, mayoz ve mitoz bölünme ile ilgili kavramlara yönelik geliştirilen bilgisayar destekli öğretim materyallerinin öğrencilerin öğrenmeleri üzerindeki etkisinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Kastamonu, İzmir, Trabzon ve İstanbul illerinde öğrenim gören ilköğretim 8.sınıf öğrencilerinin oluşturacağı şubeler arasından, tesadüfi örnekleme yöntemine göre (random) seçilmiş iki şube oluşturulacaktır. Deney grubu 24, Kontrol grubu 28 olmak üzere toplam 52 öğrencinin araştırmaya katılması öngörülmektedir. Araştırmada, kontrol gruplu “ön test-son test” modeline uygun yarı deneysel yöntem kullanılacaktır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Hücre Bölünmeleri Akademik Başarı Testi (HABT), Hücre Bölünmeleri Kavram Testi (HKT) ve Biyoloji Tutum Ölçeği (BTÖ) ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılacaktır. Verilerin analizinde ise Kontrol ve deney grubu arasında uygulama öncesinde ve sonrasında meydana gelmesi olası farklılıkları karşılaştırmak amacıyla HABT ve BTÖ verilerine ait bağımsız t-testi uygulanacaktır. Böylelikle öğrencilerin hücre bölünmeleri konusunda kavram yanılgılarının olup olmadığı ve bilgisayar destekli öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarısına ve biyoloji derslerine yönelik tutumlarına olumlu katkı sağlayıp sağlamadıkları ortaya konmuş olacaktır. Anahtar Kelimeler: İlköğretim, bilgisayar destekli öğretim, hücre bölünmeleri, kavram yanılgısı, fen eğitimi
dc.identifierKÜBAP-01/2013-28
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/18269
dc.titleBilgisayar Destekli Öğretim Materyallerinin İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin “Hücre Bölünmeleri Ve Kalıtım” Ünitesinde Yer Alan Temel Kavramları Anlama Düzeyleri Üzerindeki Etkisi
dspace.entity.typeProject
project.investigatorProf. Dr. Seyit AYDIN
project.typeKapsamlı

Files