KAÇAN, Havva2024-01-282024-01-28https://hdl.handle.net/20.500.12597/18449Zihinsel engelli bireyler özellikle çocuklar, zihinsel engel derecelerine (hafif, orta, ciddi, ağır) bağlı olarak sürekli dikkat, bakım ve hizmete gereksinim duymaktadırlar. Uzun ve zahmetli bir sağlık bakımı ile özel eğitim ve rehabilitasyon sürecinin yanı sıra zihinsel engelli bireyin bakım sorumluluğu ve yüklü bakım masrafı başta anne baba olmak üzere yakın aile üyelerinin günlük yaşamını doğrudan etkilemektedir. Zihinsel engelli bireylerde var olan duyusal, zihinsel ve bedensel bozukluklar; sağlıklı çocuklara göre günlük yaşamlarında düşme, yanık, zehirlenme, boğulma, yabancı cisim aspirasyonu gibi birçok nedenle daha sık yaralanmalarına yol açmaktadır. Zihinsel engelli bireylerin karşılaşabilecekleri ilk yardım gerektiren kazalar ailelerde strese neden olmakta engelli ailelerinin uygun baş etme yöntemlerini bilmemeleri tükenmişlik yaşamalarına ve yaşam doyumlarının olumsuz etkilenmesine neden olabilmektedir. Bu nedenle anne ve babalara kazalara yönelik 11 hafta olarak planlanmış ilk yardım eğitimi verilerek anksiyete ve stresle baş etme düzeylerine etkisini incelemek amacıyla bu araştırma planlanmıştır. Verilerin toplanmasında Kazalara Yönelik Verilen İlk Yardım Eğitime yönelik sorulardan oluşan anket formu, Beck anksiyete ölçeği ve Stresle baş etme düzeyi ölçeği ile kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplu öntest ve son test modelinde deney ve kontrol grubuna öntest uygulandıktan sonra deney grubuna deneysel işlem uygulanır, kontrol grubuyla herhangi bir çalışma yapılmaz. Gruplara alınacak kişi sayıları power analizi ile belirlenecek, verilerin istatistiksel analizinde manwhitney u testi, wilcoxon testi kullanılacaktır. Gelişebilecek kazalarda bilinçli yapılacak ilk yardım uygulamaları engelli bireylerin durumunun daha kötüye gitmesine engel olacak ailelerin ise kazalar karşısında kaygı düzeyleri en aza indirilmiş olacaktır. Bu da engelli ailesine eğitim vererek geliştirmekle sağlanacaktır.Kazalara Yönelik İlk Yardım Eğitim Programının Zihinsel Yetersizliği Olan Çocukların Ailelerinin Anksiyete Ve Stresle Baş Etme Düzeyine Etkisi