Arş. Gör. Dr.Hafife Bozdemir, Arş. Gör. Sevcan Candan, Arş. Gör. Ebru EzberciKurnaz, Mehmet Altan2024-01-282024-01-28https://hdl.handle.net/20.500.12597/18337Gelişen dünya koşullarında teknolojik ürünler günlük hayatın bir parçası haline gelmiştir. Bu gelişim sayesinde, teknolojik araçlar eğitim alanına da girmiş ve eğitim için önemli ve işlevsel bir yer edinmiştir. Böylece öğrenme ortamlarının teknoloji ile desteklenmesi gündeme gelmiştir. Bu araştırmanın odağını, Teknoloji Destekli Öğrenme/Öğretme (TEDÖ) oluşturmuş ve bu öğrenme ortamı kullanılarak fen bilgisi öğretmen adaylarının temel astronomi kavramlarına ve teleskop kullanımına ilişkin kavramsal bilgi ve/veya becerilerini geliştirmek amaçlanmıştır. Bu amaçla (1) teknoloji destekli öğrenme/öğretme uygulamaları ile Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerini (TPAB) belirlemek (2) Astronomi derslerinde etkin bir şekilde kullanılabilecek TEDÖ örnekleri hazırlamak hedeflenmektedir. Proje süreci 15 ay olarak planlanmaktır. Araştırmada nitel ve nicel veri toplama araçlarından yararlanılacaktır. Nicel veri toplama aracı olarak Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi Ölçeği, Astronomi Kavram Testi, MGMP Uzamsal Görselleştirme Testi kullanılırken, nitel veri toplama araçları ise Gök Cisimleri Gözlem Formu, Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerini (TPAB) Bileşenlerine Yönelik Görüşme Formu, Astronomi Kavram Testi’ni Destekleyici Yarı Yapılandırılmış Görüşmeler’dir. Proje sürecinin ilk iki ayında gerçekleştirilecek literatür taraması sonucunda, TEDÖ örnekleri hazırlanmaya başlanacaktır. Literatür taraması ile TEDÖ örneklerinin hazırlanması süreci beş aylık bir zaman dilimini kapsamaktadır. Projenin altıncı ayında, veri toplama araçlarının geliştirilmesi/düzenlenmesi ve uygulama öncesi yapılanlara ilişkin genel bir değerlendirme gerçekleştirilecektir. Yedinci ay ön-test uygulamaları için ayrılmıştır. Ön-test uygulama sürecinin tamamlanmasının ardından, bir ay boyunca TEDÖ uygulamaları gerçekleştirilecektir. TEDÖ uygulamalarını engelleyici aksaklıkların gerçekleşmesi durumunda dokuzuncu ay, “ Olası aksaklıklar için planlanan alternatif TEDÖ uygulaması” olarak ayrılması planlanmıştır. Projenin son beş ayında sırası ile; son test uygulamaları, verilerin analizi ve raporlaştırma gerçekleştirilecektir. Projede hedeflenen konu alanıyla ilgili olarak fen bilgisi öğretmen adaylarına yönelik (1)TEDÖ uygulamalarının olmaması (2) Teknolojik Pedagojik Alan Bilgileri (TPAB)’ndeki değişimi konu alan bir çalışmanın bulunmaması, bu çalışmanın literatüre yapacağı katkının en önemli özgün değer olduğu düşünülmektedir. Projenin, astronomi dersi kapsamında teknoloji destekli uygulamalar içerdiğinden, nitelikli öğretmen yetiştirmeye yönelik alandaki ilk çalışmalardan olduğu söylenebilir. Bunun yanında proje sonucunda TEDÖ örnekleri oluşacağından ulusal bir öğretim modelinin gelecekteki temelini oluşturma açısından da, proje önemli ve değerlidir. Projede, durum çalışması yöntemi kullanılacaktır. Böylece nitel ve nicel veri toplama araçları ile derinlemesine bilgi toplanabilecektir. Araştırma, Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi Bölümü’nde öğrenim gören 90 son sınıf öğretmen adayı ile gerçekleştirilecektir. Projede TEDÖ ortamında yer alan fen bilgisi öğretmen adaylarının temel astronomi kavramlarına ve teleskop kullanımına ilişkin kavramsal bilgi ve/veya becerilerinin gelişimi belirlenecektir. Katılımcıların temel astronomi kavramlarını bilimsel kavramsallaştırma/öğrenme durumlarında ilerleme, temel gök cisimlerini (ay ve evreleri, yıldız, meteor, vb.) bilimsel gözleme becerilerinde, bilimsel iletişimle ilgili teknolojik pedagojik alan bilgilerinde (TPAB) ve uzamsal görselleştirme yeteneklerinde değişim, teleskop kullanımı ve eğitimdeki uygulamalarına ilişkin bilgilerinde gelişim sağlama projenin çıktılarını oluşturmaktadır. Buna ek olarak; TEDÖ uygulamaları sonrasında bu öğrenme/öğretme ortamlarında bulunan fen bilgisi öğretmen adaylarının TEDÖ deneyimleri ile ilgili görüşlerini ortaya çıkarmak da projenin çıktıları arasındadır.Temel Astronomi Kavramlarına Yönelik Teknoloji Destekli Uygulama Örnekleri Geliştirme Ve Etkililiğini İnceleme