Doç. Dr. Temel Kan BakırÖZORAK, Cihan2024-01-282024-01-28https://hdl.handle.net/20.500.12597/18842Aşınma, korozyon ve yorulma gibi yüzey bozunma olayları, bir çok parçanın kullanılmaz hale gelmesine neden olmaktadır. Bu da malesef ülkenin ekonomik kaybına neden olmaktadır. Bu kayıpların azaltılması için bir çok yöntem denenmiştir. Bu denemelerin en başarılı olanlar yapılan kaplamalarla yüzey özelliklerinin geliştirilmesidir. Yüzey özelliklerinin geliştirilmesinde diğer yöntemlere göre daha ekonomik ve ucuz olan yöntem elektriksiz kaplama ve kutu borlama işlemidir. Elektriksiz kaplama, elektriks enerjisi kullanılmadan karmaşık geometriye sahip parçaların uniform kalınlıkta kaplanmasını sağlayacak özelliktedir. Borlama ise ticari bor tozunun içerisine numunemizi gömüp 800 C ve daha yüksek sıcaklıklarda bir ağzı pota içerisinde (içeriye oksijen girişi engellenmeli) belirlenen saatlerde borun numuneye difüzyonunu sağlamaktır. Bu çalışmada, sanayide çok geniş kullanım alanı bulunan AISI 1040 çelik taban malzemeler üzerine elektriksiz kaplama yöntemi ile kaplamalar üretilip ardından ikinci işlem olarak borlama yapılacaktır. Burada Nikel kaplama ve borlama işlemleri ayrı ayrı yapılacaktır. Bu kaplamada önce elektriksiz nikel ve nikel bor kaplanacak ardından standart kutu borlama işlemine tabi tutulacaktır. Yapılan kutu borlama sonucunda elektriksiz kaplama yöntemiyle kaplanan nikelin alt malzemeye sıcaklık etkisiyle difüzyon gerçekleşecek aynı zamanda kutu borlama yöntemiyle Nikel bor fazları meydana gelip yüzey özellikleri geliştirilecektir. Daha sonra üretilen bu kaplamaların yapısal, mekanik, tribolojik ve korozyon özellikleri araştırılacak ve sertlik sürtünme katsayısı kaplama kalınlığı aşınma korozyon ilişkileri irdelenecektir. Kaplamaların yapısal özellikleri, XRD (x ışını kırınım ölçer), SEM (taramalı elektron mikroskop) ile, kimyasal bileşimleri ise EDS (enerji dağılım ölçer) ve faz dağılımı EBSD (Elektron Gerisaçılım Difraksiyonu)ile araştırılacaktır.Elektriksiz Kaplama Ve Borlama Yapılmış Aısı 1040 Çeliğinin Mekanik Ve Korozif Özelliklerinin İncelenmesi