Arş. Gör. Mehmet Uğur Yılmazoğlu, Arş. Gör. Halil Oğuzhan Kara, Arş. Gör. İffet Gamze Mütevelli Özkan, Arş. Gör. İhsan TürkelAHISKALI, Adem2024-01-282024-01-28https://hdl.handle.net/20.500.12597/18827Kohezyonlu zeminler genellikle düşük taşıma kapasitesinde yüksek sıkışabilirlik düzeyine ve yüksek şişme potansiyeline sahiplerdir. Karayolu proje uygulamalarında kohezyonlu yol temel malzemelerinin taşıma gücü kapasitesinin iyileştirilmesi proje maliyetlerini düşüreceği gibi yolun servis ömrünün arttırılmasına da katkı sağlayacaktır. Zeminlerin stabilizasyonun da kullanılan çimento ve kireç gibi kalsiyumlu bağlayıcıların başta sera gazı olmak üzere çevre üzerinde oluşturdukları olumsuz etkiler dikkate alındığında, farklı endüstriyel atıkların zemin iyileştirilme uygulamalarında geri dönüşümünün sağlanması da ayrı bir önem arz etmektedir. Bu çalışmada, çimento/kireç yerine, endüstriyel ve tarımsal atık niteliğindeki bor atık kili (BA) ve pirinç kabuğu (PK) kullanılarak kohezyonlu zeminin taşıma kapasitesi ve şişme basıncı özelliklerinin iyileştirilmesinde, kompozit bir tasarımın yapılması amaçlanmıştır. Yapılacak ön deneylerle optimum su muhtevaları belirlendikten sonra BA ve PK ikameli 50 mm çapında 100 mm yüksekliğinde silindirik zemin numuneleri hazırlanacaktır. Numuneler iki farklı ortamda kürlendikten sonra mukavemet parametreleri belirlenecektir. Elde edilen veriler MINITAB yazılımı kullanılarak Taguchi deney tasarımına göre optimizasyonu yapılıp en iyi karışım belirlenecektir. En iyi karışımın doğrulama deneyleri yapıldıktan sonra da model deneyleri yapılarak model tankı içerisine farklı yüksekliklerde (H) BA ve PK ikameli zemin ve doğal zeminle doldurulacaktır. Model test kutusu üzerine yerleştirilen lastik temas yüzeyini temsil eden bir temel (D) ile zeminin taşıma gücü ölçülecektir. Analizler sonucunda en iyi H/D oranı belirlenecektir.Kohezyonlu Yol Temel Malzemesinin Bor Atığı Ve Prinç Kabuğu Külü Kullanılarak İyileştirilmesi