Prof. Dr. Orhan KÜÇÜK, Dr. Öğr. Üyesi Niyazi GÜMÜŞ, Dr. Öğr. Üyesi Hayrettin KESGİNGÖZDİLEK, Serkan2024-01-282024-01-28https://hdl.handle.net/20.500.12597/18553nsanların temel ihtiyaçlarından biri barınma, güvenlik içinde yasamadır. Konut talebi toplumun önemli ihtiyaçlarından birini meydana getirmektedir(Opoku and Abdul Muhmin, 2010). Fakat çogunlukla konut satın almak tüketici bütçesinde önemli yer tutmaktadır. Çogu tüketici bir konut alabilmek için uzun süre tasarruf yapmak veya borç almak zorunda kalmaktadır. Buna ilaveten ev satın almak yatırım yapmanın iyi bir türüdür. Çünkü fiyatları sürekli artmaktadır. Bu nedenlerden ötürü ev satın almak tüketicilerin yasamları boyunca aldıkları en önemli finansal kararlarından biridir (Kupke, 2008). nsaat endüstrisi ve ilgili sektörler 2002 yılından sonra gayet iyi performans gösteren Türkiye ekonomisinde önemli rol oynamaktadır. Türk nsaat sektörü 2002 yılından sonra güçlü bir performans sergilemistir ve bu performansını devam ettirecek gibi görünmektedir. Gelisen ekonomide ev talebi artmaktadır ve bunun Türk vatandaslarının refahının artısı, kentlesme ve nüfus artısı gibi nedenleri bulunmaktadır. Rasyonel ajanların deger ve amaçları dinamik bir süreç olan konut satın alma sürecinde önemli rol oynamaktadır. Eksik rekabet piyasası olarak degerlendirilen emlak sektöründe evler ve ürünler homojen degildir. Temel insani ihtiyaç olması, insaat sektörünün Türk ekonomisindeki önemi ve evlerin heterojenligi rasyonel bireylerin konut satın alma sürecini daha da karmasık hale getirmektedir. Demografik, finansal, yerlesim, iç ve dıs dizayn, sosyal ve davranıssal faktörler gibi unsurlar konut tercihlerinde etkili olmaktadır (Abdullah et.al. 2012; Al-Nahdi et.al. 2015). Örnegin; çocuklu aileler genelde bahçeli ve açık alanlı konutları, sehir içindeki apartman dairelerine tercih ederler (Carrol et.al. 2010). lk defa konut alanların güdüleri evi yatırım talebi nedeniyle alanların güdülerinden farklıdır (Khan et.al. 2017; Kupke, 2008). Konut talebi, iç ve dıs karakteristiklerden türeyen özelliklerin demedi olarak ele alınabilir (Chia et.al, 2016; Maoludyo and Aprianingsih, 2015). Bu karakteristikler makro ve mikro olmak üzere iki ayrı biçimde ele alınabilir (Coolen and Hoekstra, 2001). Ev satın almak, özellikleri, yerlesim yeri gibi pek çok konuda bilgi sahibi olmayı gerektirir çünkü finansmanı tüketici bütçesinde önemli yer tutar (Kamal et.al, 2016:154). Konut tercihi literatürde pek çok ayrı biçimde incelenmistir (Wildish, 2015) çünkü piyasa faktörlerini bilmek, tüketici davranıslarını degistirir ve insaat sektörü için yeni fırsatlar ortaya çıkarır (Kamal, 2016) ve iktisadi hedeflere ulasmayı kolaylastırır. Gayri menkul piyasası hakkında çalısmalar sosyoloji, psikoloji, pazarlama ve iktisat gibi pek çok disiplinden faydalanmaktadır (Al Nahdi et.al. 2015:146).Kastamonu Konut Talebini Etkileyen Unsurlar, Konut Pazarlaması