Publication:
Opinions of classroom teachers methods and techniques used in their lessons: A phenomenological research

dc.contributor.authorKarasu Avci E., Ketenoğlu Kayabaşi Z.E.
dc.contributor.authorZehra Esra KETENOĞLU KAYABAŞI, Emine KARASU AVCI
dc.contributor.authorKarasu Avci, E, Ketenoglu Kayabasi, ZE
dc.date.accessioned2023-05-09T19:00:30Z
dc.date.available2023-05-09T19:00:30Z
dc.date.issued2019-01-01
dc.date.issued2019-01-01
dc.date.issued2019.01.01
dc.description.abstractThe inclusion of methods and techniques in the learning-teaching process makes it necessary for teachers to identify methods and techniques. The purpose of this study is to determine what the methods and techniques used by classroom teachers in their lessons are. This study is a qualitative research. The study group of the study is composed of 30 class teachers working in Ağrı, Antalya, Gaziantep, Kastamonu, Konya, Sakarya, Şanlıurfa, Şırnak and Yozgat in the spring semester of 2016-2017 academic year and accepting voluntarily to participate in the study. Research data was obtained by applying correspondence technique. The obtained data were analyzed by descriptive analysis. In the direction of the aim of the study, the subjects of the methods and techniques used by classroom teachers in Turkish, Mathematics, Life Science, Social Sciences and Science and Technology lessons and the issues that they pay attention while using these methods and techniques have been determined. The teachers of the class stated that they mostly use methods and techniques in Science and Technology and Life Science courses. Classroom teachers frequently use lectures, question-answer, drama and debate in Turkish lessons; Expression, question-answer and problem solving in mathematics lesson; Expression, question-answer and role playing in Life Science lesson; Lecture, question-answer and drama in social studies course; In science and technology class, they used experiment, question-answer and narration. They have associated the reasons for using these methods and techniques with the level of the students and their relevance to their interests and needs. Class teachers see themselves as sufficient in the general sense of using methods and techniques.
dc.description.abstractÖğrenme-öğretme sürecine yöntem ve tekniklerin dâhil edilmesi öğretmenlerin yöntem ve teknikleri tanımalarını gerekli kılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Sınıf öğretmenlerinin derslerinde kullandıkları yöntem ve tekniklerin neler olduğunu belirlemektir. Bu çalışma nitel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim-öğretim dönemi bahar yarıyılında Ağrı, Antalya, Gaziantep, Kastamonu, Konya, Sakarya, Şanlıurfa, Şırnak ve Yozgat illerinde çalışmakta olan ve çalışmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 30 Sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri yazışma tekniği uygulanarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Çalışmanın amacı doğrultusunda Sınıf öğretmenlerinin Türkçe, Matematik, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler ve Fen ve Teknoloji derslerinde kullandıkları yöntem ve tekniklerin neler olduğu ve bu yöntem ve teknikleri kullanırken dikkat ettikleri konular tespit edilmiştir. Sınıf öğretmenleri en fazla Fen ve Teknoloji ve Hayat Bilgisi derslerinde yöntem ve teknik kullandıklarını ifade etmişlerdir. Sınıf öğretmenleri Türkçe dersinde sıklıkla anlatım, soru-cevap, drama ve tartışmayı; Matematik dersinde anlatım, soru-cevap ve problem çözmeyi; Hayat Bilgisi dersinde anlatım, soru-cevap ve rol oynamayı; Sosyal Bilgiler dersinde anlatım, soru-cevap ve dramayı; Fen ve Teknoloji dersinde ise deney, soru-cevap ve anlatımı kullandıklarını belirtmişlerdir. Bu yöntem ve teknikleri kullanma nedenlerini öğrencilerin seviyesine, ilgi ve ihtiyaçlarına uygun olması durumları ile ilişkilendirmişlerdir. Sınıf öğretmenleri yöntem ve teknikleri kullanmada genel anlamda kendilerini yeterli görmektedirler.
dc.identifier.citationKetenoğlu Kayabaşi, Z., Karasu Avci, E. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Derslerinde Kullandıkları Yöntem ve Tekniklere İlişkin Görüşleri: Bir Olgubilim Araştırması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(4), 926-942
dc.identifier.doi10.16986/HUJE.2018044069
dc.identifier.endpage942
dc.identifier.endpage942
dc.identifier.issn2536-4758
dc.identifier.scopus2-s2.0-85075614582
dc.identifier.startpage926
dc.identifier.startpage926
dc.identifier.trdizin335051
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12597/13900
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/publication/detail/335051/sinif-ogretmenlerinin-derslerinde-kullandiklari-yontem-ve-tekniklere-iliskin-gorusleri-bir-olgubilim-arastirmasi
dc.identifier.volume34
dc.identifier.wosWOS:000494284400004
dc.relation.ispartofHacettepe Egitim Dergisi
dc.relation.ispartofHACETTEPE UNIVERSITESI EGITIM FAKULTESI DERGISI-HACETTEPE UNIVERSITY JOURNAL OF EDUCATION
dc.rightstrue
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectClassroom teacher | Lesson | Method and technique
dc.titleOpinions of classroom teachers methods and techniques used in their lessons: A phenomenological research
dc.titleSınıf Öğretmenlerinin Derslerinde Kullandıkları Yöntem ve Tekniklere İlişkin Görüşleri: Bir Olgubilim Araştırması
dc.titleOpinions of Classroom Teachers Methods and Techniques Used in Their Lessons: A Phenomenological Research
dc.typeArticle
dc.typeRESEARCH
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue4
oaire.citation.volume34
relation.isScopusOfPublication3a5422c7-37a6-4fa9-badc-78e05feb7532
relation.isScopusOfPublication.latestForDiscovery3a5422c7-37a6-4fa9-badc-78e05feb7532
relation.isTrdizinOfPublication78262244-be10-4d1d-b721-456c4c7e79db
relation.isTrdizinOfPublication.latestForDiscovery78262244-be10-4d1d-b721-456c4c7e79db
relation.isWosOfPublication6b4194b0-f31a-4bf6-987d-6884ed08352c
relation.isWosOfPublication.latestForDiscovery6b4194b0-f31a-4bf6-987d-6884ed08352c

Files

Collections