Browsing by Author "Şeker, Fatih"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Pubmed A Trial Patch to Sustainable Development: Perspectives from Extracurricular Activities of Elementary Schools in Turkey.(2022-01-20) Şeker, Fatih; Aydinli, BahattinSustainable development (SD) and science education have become interwoven categorical issues under the name of science education for sustainable development (SESD). Education can play a crucial role in merging the dimensions of SD as ecology, economy, and energy, along with society in a united holistic goal. Furthermore, it can provide the necessary motivation and self-fulfillment for individuals and communities. Extracurricular activities should also be implemented along with formal ones in courses that are related to socio-scientific issues like SD. In line with this perspective, this study mainly aims to find new means of developing an extracurricular module program based on the principles of SD, in order to address the defects, deficiencies, and needs in science education around the world. The module program was constructed through use of the concepts of energy transformations, biodiversity, and narrating socio-scientific problems that would foster positive student decision-making on SD issues. The study also aims to examine whether the SESD module program would have a significant effect on the academic success and opinions regarding SD of primary school students in science lessons. The study sample comprised 92 Turkish fifth-grade students. Mixed methods using both qualitative and quantitative approaches were used. Data analysis revealed that the SESD module program significantly affected fifth-grade students in terms of their knowledge and opinions for increased willingness to take action and responsibility.Item Fen eğitiminde sürdürülebilirlik kavramının değerlendirilmesi ve model programın oluşturulması(Kastamonu Üniversitesi, 2017) Şeker, FatihAraştırmanın ana amacı, dünya genelinde fen eğitimindeki kusur, eksiklik ve ihtiyaçları gidermek için sürdürülebilir kalkınma ilkelerine dayalı yeni bir model program geliştirmektir. Bu doğrultuda, araştırmacı tarafından geliştirilen sürdürülebilir kalkınma için fen eğitimi (SKFE) model programının öğrencilerin akademik başarısına ve sürdürülebilir kalkınmaya ilişkin görüşlerine olan etkisinin olup olmadığı incelenmiştir. Araştırma, 2015-2016 eğitim öğretim yılında, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı İstanbul’da bulunan ve araştırma izni alınan bir ilköğretim okulunda beşinci sınıf düzeyinde üç şube ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 5/A, 5/C ve 5/D şubelerinde öğrenim gören 92 öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışmada hem nicel hem de nitel araştırma imkânı tanıyan karma metot yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen Fen Bilimleri Bilgi Testi ile öğrencilerin sürdürülebilir kalkınmaya ilişkin görüşlerini tespit etmek için yarı yapılandırılmış mülakat soruları veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi tek faktörlü kovaryans analizi (ANCOVA) ile içerik analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, sürdürülebilir kalkınma için fen eğitimi model programının mevcut programa göre akademik başarı üzerine olumlu etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, deney grubu öğrencilerinin sürdürülebilir kalkınmaya ilişkin görüşlerinin SKFE model programı uygulandıktan sonra olumlu yönde arttığı gözlenmiştir. Bu sonuç, geliştirilen model programın dünya genelinde fen öğretim müfredatı ile bütünleşebileceğini göstermektedir. Eğitimde sürdürülebilir kalkınma uygulaması arttıkça daha fazla birey sürdürülebilir yaşam tarzına sahip olacaktır. Bu sayede dünyamız daha yaşanabilir hale gelecektir.